Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusz zajęcia — Zabawa matematyczna «Pory roku»- rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

Data dodania: 2017-06-25 19:36:09
Autor: Justyna Widz

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

 

Prowadzące: JUSTYNA WIDZ

Data : 20.04.2017

Grupa wiekowa: 4-5 latki Ananasy

Czas trwania zajęć: 45-60 min.

Temat kompleksowy: Dbamy o ziemię

Temat dnia: Zabawa matematyczna „Pory roku”- rytmy i rytmiczna organizacja czasu.

Zagadnienia podstawy programowej:

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

- Zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

Cel ogólny: 
- dostrzeganie regularności, kontynuowanie ich w układankach, a także w zabawach różnego typu

Cele operacyjne:

- rozwiązuje zagadkę

-wymienia charakterystyczne cechy każdej pory roku

- dobiera obrazki do odpowiedniej pory roku

- czyta globalnie wyrazy: wiosna lato, jesień, zima

- wysłuchuje głoski w nagłosie i wygłosie
- bierze czynny udział w opowieści ruchowej

- dostrzega regularność typu: pory roku; układa rytm

- układa kalendarz z kolorowych prostokątów i odczytuje go

- czyta napis i  przykleja go pod odpowiednią pora roku (dzieci zdolne)

- przestrzega zasad i reguł obowiązujących w grupie- słucha  wypowiedzi innych, zgłasza się do odpowiedzi, porządkuje miejsce pracy

 

Metody pracy:
– czynna – zadań stawianych do wykonania i aktywność własna
– słowna – rozmowa, zagadki, objaśnienie
– oglądowa – pokaz, obserwacja
Formy pracy:
– z całą grupą
– indywidualna


Środki dydaktyczne:
ilustracje 4 pór roku, zagadki, napisy: wiosna, lato, jesień, zima, szarfy do zabawy, obrazki pasujące do pór roku, teczki dla każdego dziecka z kolorowymi prostokątami w czterech kolorach, karta pracy dla każdego dziecka, płyta z piosenką i muzyką do zabaw.

 

 

 

Przebieg zajęć:


1. Powitanie piosenką „Wszyscy są, witam was...”

  1. 2.      Rozwiązywanie zagadek o porach roku

 

„Jaka to pora roku

kiedy biało jest wokół?”

(zima)

„Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną,

a tę porę zwiemy…”

(wiosna)

 

Czy wiesz, jak ta pora roku

Zwie się pośród ludzi,

gdy słonko późno spać idzie,

a wcześnie się budzi?”

(lato)

„To zamożna gospodyni,

pełno skarbów niesie w skrzyni.

Jabłka, gruszki i ziemniaki, słoneczniki jak przetaki.

Do komory skarby niesie. Wiemy, wiemy, to jest …”

(jesień)

 

  1. Zabawa  dydaktyczna „Do jakiej pory roku”
    Dziecko losuje obrazek i  dopasowuje go do odpowiedniej pory roku

Dziecko losuje napis – (nazwy pory roku ) i dopasowuje do odpowiedniej pory roku           ( dzieci zdolne)

Następnie N. prezentuje wyrazy do czytania globalnego: WIOSNA, LATO, JESIEŃ, ZIMA.

Każdy wyraz prezentuje osobno, pokazując go dzieciom głośno i wyraźnie odczytuje.

Następnie wskazuje wyraz i dzieci chórem odczytują go.

- Dopasowywanie napisów do poszczególnych pór roku
- Określanie pierwszej i...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !