Blog

Dziecko z zaburzeniami odżywiania – postępowanie w szkole
Stres, kłopoty i problemy wpływają nie tylko na ogólne samopoczucie człowieka, lecz także na jego sposób odżywiania się. Tak zwane zajadanie stresów czy niechęć do jedzenia z powodu skurczu żołądka to tylko namiastka problemów, jakie mogą nieść za sobą emocjonalne i psychiczne obciążenia. A co zrobić, gdy w klasie pojawia się dziecko z zaburzeniami odżywiania? Przed jakimi wyzwaniami stoi pedagog i jak pomóc uczniowi w codziennej walce o prawidłowy rozwój?

Zawód nauczyciel – wykształcenie, misja czy powołanie?
W całym procesie edukacji to zawód nauczyciel odgrywa nadrzędną rolę, budząc skojarzenia z wielkimi ideałami, wartościami i umiejętnościami. Jednak wraz ze zmianą czasów czy rządów, rola nauczyciela także ulega przekształceniom, a także mierzy się z coraz nowymi wyzwaniami. Kim zatem powinien być nowoczesny nauczyciel? Czy to zawód dla wszystkich?

Co to jest koncentracja uwagi?
Koncentracja uwagi niezaprzeczalnie jest umiejętnością, bez której proces szkolnictwa i samokształcenia przebiegłby w zupełnie innych warunkach i wiązałby się z mniejszą efektywnością. Niestety nie rodzimy się z umiejętnością koncentracji uwagi ani samoistnie jej nie przejawiamy. Musimy ją wyćwiczyć. W jaki sposób?

Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w szkole – jak im pomóc?
Szkoła to nie tylko miejsce, w którym dzieci nabywają wiedzę i przygotowują się do dalszej ścieżki zawodowej. To niejako „drugi dom”, w którym spędzają bardzo dużą część czasu, nabywając doświadczenia społecznego i nawiązując więzi. Jednak dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w szkole powinny zostać objęte szczególną opieką pedagogiczną, aby zapewnić im podstawowe potrzeby, które nie są zaspokajane w środowisku domowym i zniwelować powielanie niewłaściwych wzorców natury społeczno-emocjonalnej.

Dzieci z FAS – jak pracować z uczniami z alkoholowym zespołem płodowym?
Nieprawidłowe nawyki dorosłych i brak ich troski o swoje zdrowie odbija się na rozwoju dziecka, szczególnie w okresie ciąży. Spożywanie alkoholu przez kobietę w tym czasie, wiąże się z ryzykiem niedorozwoju płodu lub jego zaburzeniami czy chorobami. Dzieci z FAS borykają się z licznymi trudnościami, szczególnie uwidaczniającymi się w procesie edukacji. Jak pomóc im je przezwyciężyć i na co zwrócić uwagę?

Czym objawia się dyspraksja u dzieci?
Dyspraksja, czyli inaczej Syndrom Niezdarnego Dziecka, nie jest zjawiskiem rzadkim. Jak sama nazwa wskazuje, charakteryzuje się „niezdarnością” ucznia, który zmaga się z zaburzeniem rozwojowym związanym z trudnościami wykonywaniu zachowań motorycznych. Dyspraksja u dzieci może przyjmować różne oblicza i natężenia, dlatego tak istotna jest wczesna diagnoza i planowana terapia. Jak jednak wygląda nauka szkolna ucznia z dyspraksją i na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę?

Epilepsja u dzieci – jak pracować z uczniami z tym schorzeniem?
Epilepsja u dzieci stanowi podstawę do wdrożenia indywidualnych rozwiązań w przestrzeni przedszkolnej i szkolnej, a to wiąże się niekiedy z niechęcią przyjęcia ich do placówki. Rodzice wielokrotnie spotykają się z sugestiami, aby dziecko zostało zapisane do szkoły specjalnej, mimo że epilepsja nie wiąże się z zaburzeniami rozwojowymi dziecka. Jak zatem powinna wyglądać współpraca z uczniem chorym na padaczkę i jak stworzyć do tego korzystne warunki?

Kształtowanie tożsamości dziecka w wieku przedszkolnym
Poczucie tożsamości jest kluczowe dla całego rozwoju dziecka. Wpływa na jego postrzeganie świata, samoocenę, stabilizację emocjonalną, poziom przejawiania tolerancji, a także podejmowane decyzje życiowe. Kształtowanie tożsamości następuje już na bardzo wczesnym etapie rozwoju w związku z wieloma czynnikami. Jak przebiega opisywany proces i co robić, aby nie dopuścić do jego zaburzenia?

Czym jest hipoterapia?
Terapie z udziałem zwierząt ostatnio przechodzą istny renesans, a przestarzałe i stereotypowe myślenie, że służą one głównie osobom z niepełnosprawnościom odchodzi w zapomnienie. Hipoterapia to terapia psychoruchowa z udziałem koni. Kiedy pomaga i kto powinien z niej skorzystać?

Jak pobudzić mózg do nauki?
Mózg to ludzki komputer, który ma nieograniczony potencjał. Niestety pomimo starań naukowców, wciąż wykorzystujemy wyłącznie namiastkę jego możliwości, a na dodatek nieodpowiednie przyswajanie wiedzy czy przeładowanie nauką może skutkować jego przeciążeniem i brakiem wydajności. Zatem, jak pobudzić mózg do nauki, aby efektywnie z niego korzystać?

Na czym polega dogoterapia?
Dogoterapia często kojarzy się wyłącznie ze wsparciem rehabilitacyjnym osób niepełnosprawnych – fizycznie i umysłowo. Jednak dogoterapia ma znacznie szersze zastosowanie, oblicze i cele. Można ją wykorzystać nie tylko do pracy z pacjentem, lecz także z uczniem. Czego zatem powinniśmy się dowiedzieć o dogoterapii?

Czym jest syndrom jedynaka?
Samolubny, egoistyczny i chytry – w ten oto stereotypowy sposób określa się syndrom jedynaka. Błędnie również przypisuje się go osobom, które nie miały rodzeństwa i wychowywały się w pojedynkę. Tymczasem syndrom jedynaka może dotykać osoby z wielodzietnych rodzin, a objawy nie muszą dotyczyć “niechęci” do dzielenia się z innymi. Obalmy zatem mity i poznajmy prawdziwe oblicze tego określenia.