Lekcja dwugodzinna, ćwicząca nazywanie cech charakteru: wad i zalet i uzasadnianie cech. Kontynuacją jest lekcja « Co musiał zrozumieć Pinokio, aby stać się prawdziwym chłopcem?».
Konspekt lekcji dla klasy IV
I. Temat: Cechy Pinokia- drewnianej kukiełki.
II. Cel ogólny: Celem nadrzędnym lekcji jest nauka umiejętności wyszukiwania argumentów na poparcie wskazanej cechy postaci.
III.Cele operacyjne:
-uczeń wie, że bohater posiadał odmienne cechy na początku powieści i w ostatnim rozdziale,
-uczeń potrafi przyporządkować nazwę cechy jej opisowi,
-uczeń potrafi podać po 2 przykłady- argumenty do co najmniej 2 podanych cech Pinokia-kukiełki,
- uczeń rozumie, że daną cechą możemy określić postać , gdy podamy kilka przykładów zachowania,
- uczeń wie co to są cechy negatywne i potrafi wymienić co najmniej 4
IV. Metody: ćwiczeniowa
V. Pomoce: zestawy kart z nazwami cech i ich opisami , magnesy, pomniejszone kserokopie ćwiczenia
VI.Czynności lekcyjne:
- Rozmowa na temat zauważonych przez uczniów cech głównego bohatera po przeczytaniu całej lektury.
Już tutaj może się pojawić problem, czy cechy maja dotyczyć Pinokia marionetki, czy Pinokia- prawdziwego chłopca. To dobry moment, by podkreślić odmienność cech bohatera na początku i na końcu powieści i poinformować, że dziś przyglądać się będziemy cechom Pinokia na...