Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Opowieść o wiązaniu nici czyli edukacja dialogowa na lekcjach języka angielskiego sposobem na twórczego ucznia

Data dodania: 2017-05-02 20:26:31

W edukacji monologowej wiedza postrzegana jest jako stały i obiektywny zbiór wiadomości i umiejętności, które uczeń powinien (często bezrefleksyjnie) nabyć w procesie edukacji. Znam ten system z autopsji. Wiedza rzeczywista ucznia jest natomiast bardziej systemem zachowywania się różnych znaczeń, niż ich zbiorem. Jej zdobywanie powinno być procesem dynamicznym polegającym na tworzeniu systemu wzajemnie ze sobą powiązanych nici nieustannie rekonstruowanych — «wiązanych» przez ucznia.

Opowieść o wiązaniu nici

czyli edukacja dialogowa na lekcjach języka angielskiego sposobem na twórczego ucznia

 

 

Różnice między dialogiem a monologiem są oczywiste. Jakie jednak znaczenie ma to z punktu widzenia edukacji -  zwłaszcza współczesnej? Ważne jest, aby nauczyciel dochodził w swojej pracy do refleksji, czy jego sposób prowadzenia zajęć jest jeszcze dialogiem z uczniem, czy też przekazuje on wiedzę poprzez monolog. Ja, jako obiorca tego drugiego sposobu, chcę pokazać różnicę, która może wpłynąć na dalsze życie człowieka. Dlaczego tak ważne jest konstruowanie wiedzy, a nie jej transmisja?

 

W edukacji monologowej wiedza postrzegana jest jako stały i obiektywny zbiór wiadomości i umiejętności, które uczeń powinien (często bezrefleksyjnie) nabyć w procesie edukacji. Znam ten system z autopsji. Wiedza rzeczywista ucznia jest natomiast bardziej systemem zachowywania się różnych znaczeń, niż ich zbiorem. Jej zdobywanie powinno być procesem dynamicznym polegającym na tworzeniu systemu wzajemnie ze sobą powiązanych nici nieustannie rekonstruowanych - „wiązanych” przez ucznia.

 

Transmisja wiedzy - w przeciwieństwie do jej konstruowania - zakłada pewność i jednoznaczność wiedzy, jedyne poprawne wersje odpowiedzi oraz ciągły spór o racje obiektywne. W podejściu dialogowym kluczowe jest stawianie problemu, pytanie o wielość interpretacji i możliwych rozwiązań. To znacznie zwiększa kreatywność ucznia i stwarzanie mu warunki do samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Informacje zdobyte w ten sposób zostają...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !