Strony statyczne

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Komunikacja z sześciolatkiem. Jak mówić, żeby nas słuchał

Data dodania: 2013-01-14 10:34:25

 

Dziecko sześcioletnie właśnie wkracza w fascynujący świat samodzielnych kontaktów interpersonalnych. Przez wiele lat będzie stale otoczone ludźmi. Jeśli wcieli w życie schemat skutecznej komunikacji z drugim człowiekiem, pomoże mu to w życiu, a wszystkim nauczycielom, którzy się z nim zetkną – w pracy.

 

Specyfika widzenia świata przez sześciolatka

Najważniejsze: sześciolatek umie już zaobserwować, że ludzie różnie się zachowują, ale nie ma jeszcze świadomości, że jego zachowanie wywiera wpływ na innych. Pokazanie mu, a raczej głębokie uświadomienie, że jego słowa, gesty, ton głosu, życzliwość lub jej brak determinują zachowania innych ludzi, jest zarówno pierwszym krokiem, jak i kluczem do nauczenia go skutecznej komunikacji.

Zmiana utrwalonych nawyków zachowania osoby dorosłej jest bardzo trudna, ale nauczenie sześciolatka jest zadaniem łatwym. Sześciolatek jest otwarty na nowe umiejętności, a jego nauczyciel ma ogromny potencjał zostania autorytetem. Dodatkowo, tak jak większość ludzi, sześciolatek ma ogromną potrzebę akceptacji, chce być lubiany i zrobi wiele, żeby zyskać sympatię innych, a zwłaszcza ważnych dla niego osób, takich jak jego nauczyciel.

Ważne dla dziecka

Dobra komunikacja, zdolność porozumiewania się, „trafianie” do drugiego człowieka wywołują w dziecku naturalne zadowolenie. Każdy z nas chce być dobrze zrozumiany. Sześciolatek, mimo że sobie tego nie werbalizuje, także ma taką potrzebę. Dziecko, które umie się dobrze komunikować, jest lubiane, spokojne, nie popada w nadmierne konflikty, ma dobrą pozycję w grupie, czuje się pewnie, więc chętnie podejmuje wyzwania. W perspektywie życia jest ona ważniejsza niż szybkie nabycie umiejętności czytania czy wiedza merytoryczna.

Ważne dla nauczyciela

Skuteczna komunikacja ma wpływ nie tylko na dobre funkcjonowanie w społeczeństwie, działa także bezpośrednio na nauczyciela. Kluczowym problemem, z jakim dziś borykamy się w pracy pedagogicznej, jest nieefektywna komunikacja z uczniami, która skutkuje brakiem satysfakcji z wykonywanej pracy, zniechęceniem, postawą „przetrwać”, coraz bardziej popularną wśród sfrustrowanego grona pedagogicznego. Promując i wdrażając schemat dobrej komunikacji z dzieckiem na starcie edukacji szkolnej, możemy zmienić oblicze polskiej szkoły.

Co konkretnie robić?

Nauka skutecznej komunikacji w klasie musi odbywać się na dwóch równoległych obszarach: Twoje relacje z uczniami oraz relacje między uczniami.

Ty i uczeń, czyli jesteś wzorem

To, jak traktujesz uczniów, przenosi się na relacje dziecka z innymi osobami. Sześciolatek jeszcze nie wie, jak się rozmawia z nauczycielem, ale czuje, że nie może wobec ciebie zachowywać się tak samo jak wobec rodziców. Ma on spontaniczną potrzebę zdobycia wiedzy, jak się mówi i słucha nauczyciela. To ty mu pokażesz, jak to robić. Pracując z sześciolatkiem, mamy komfort bycia jego pierwszym nauczycielem. Nie musimy jeszcze naprawiać błędów. Mamy do dyspozycji silny psychologiczny mechanizm pierwszych połączeń. Dlatego tak ważne jest, żeby wykorzystać potencjał grupy wiekowej nieobarczonej złymi nawykami. Oczywiście, wdrażanie dziecka do skutecznej komunikacji może odbyć się jedynie na drodze bezpośredniego uczestnictwa w komunikacji.

Uczniowie między sobą

Każda konfliktowa...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !