Chciałbym zaproponować Państwu do realizacji program kółka historycznego poświęconego problematyce wojen w dziejach Europy i świata. Granice państw, bezprzykładne bohaterstwo będące bardzo często wypadkową zachowań jednostki lub systemu wychowania czy nawet określające charakter całych narodów były wynikiem wojen i starć zbrojnych. Tak samo jak towarzysząca im przemoc, śmierć i zniszczenie. Myślę, że warto o tym rozmawiać w bardziej rozbudowanej formie niż na zajęciach lekcyjnych.
Zastanawiając się nad wyborem problematyki zajęć dodatkowych w postaci kółka historycznego, wziąłem pod uwagę, oprócz całej atrakcyjności tematycznej, także pełny zakres dodatkowych wątków i aspektów towarzyszących tym wydarzeniom, bowiem wojny poza samą ich istotą, miały ogromny wpływ nie tylko na kształtowanie się pierwszych organizacji politycznych – czy to plemiennych, czy to państwowych, stanowiły o ich rozwoju i zasięgu, ale także miały swój udział w formowaniu się naszej cywilizacji, cywilizacji ludzkości w ogóle.
I tak na przykład z czasów wojen Greków z Persami z V w. p .n.e. gloryfikujących umiłowanie wolności, wywodzi się jeden z najsłynniejszych napisów wykuty przez poetę Simonidesa w skale termopilskiego wąwozu – „Przechodniu, powiedz Sparcie, że wierni jej prawom tu spoczywamy”, a który w następnych stuleciach przez innych wielokrotnie był parafrazowany, aby wzorem antycznych bohaterów oddać cześć swoim poległym żołnierzom – „Przechodniu, powiedz współbraciom, że walczyliśmy mężnie i umierali bez trwogi, ale z troską w sercu o losy Polski, losy przyszłych pokoleń – o Wasze losy” – to przykład polski z tablicy upamiętniającej poległych w bitwie o Olszynkę Grochowską w okresie Powstania Listopadowego z 1831...