Do napisania tego planu skłoniły mnie doświadczenia zdobyte w pracy w klasach łączonych I– III szkoły podstawowej specjalnej dla dzieci z lekką dysfunkcją intelektualną. Konieczność łączenia klas wynika z niżu demograficznego oraz powstania klas integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych.
Organizując pracę w klasie łączonej dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie należy pamiętać o ogólnym rozwoju dziecka oraz jego indywidualnych potrzebach i możliwościach. Podczas zajęć należy wyposażyć je w niezbędne do życia wiadomości i umiejętności. Ważnym elementem w planowaniu zajęć prowadzonych metodą ośrodków pracy jest odpowiednio sformułowany temat, precyzyjnie określone cele oraz logiczność toku.
Opracowany przeze mnie plan nauczania precyzyjnie określa tygodniową i codzienną tematykę zajęć dla całego zespołu. Główne cele są sformułowane odrębnie dla każdej z klas. Plan powstał w oparciu o następujące podręczniki i ćwiczenia:
- Będę czytać - czytanka dla klasy I, W. Sokołowska, H. Koperkiewicz, WSiP
- Będę czytać, pisać, liczyć - ćwiczenia dla klasy I, W. Sokołowska, H....