Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Program zajęć przygotowujących uczniów do egzaminu maturalnego z chemii

Data dodania: 2006-05-23 14:00:00
Od kilkunastu lat jestem nauczycielem chemii w technikum chemicznym iliceum ogólnokształcącym. Analiza wymagań maturalnych oraz chęćpodzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami skłoniłamnie do napisania tego programu. Zwraca on uwagę na istotne aspektypracy z uczniem zamierzającym wybrać chemię na egzaminiematuralnym.
1. Wstęp

     Wszyscy wiemy jak ważnym w projektowaniu własnej przyszłości jest dobrze zdany egzamin maturalny. Jest on przepustką umożliwiającą zdobycie wyższego wykształcenia i rozwijania kariery zawodowej. Umiejętne zaplanowanie działań związanych z długofalowym przygotowywaniem się do tego egzaminu poprzedzone trafnym wyborem przedmiotów egzaminacyjnych jak również wyborem poziomu, na jakim uczeń będzie zdawał egzamin, jest podstawą osiągnięcia sukcesu w postaci wysokiej oceny. Mając na uwadze te szczególne potrzeby naszej młodzieży postanowiłam napisać program zajęć przygotowujących uczniów do egzaminu maturalnego z chemii.
     Program wspomagający planowanie pracy z uczniami klas licealnych i technicznych może być realizowany przez wszystkich nauczycieli chemii.
     Treści zawarte w tym programie są zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych z dnia 19 czerwca 2001r.
     Program będzie realizowany w ramach lekcji chemii, przedmiotów chemicznych oraz zajęć fakultatywnych. Stanowi też ukierunkowanie do pracy własnej uczniów zainteresowanych chemią.
     Życzę wszystkim koleżankom i kolegom sukcesów w uzyskiwaniu jak najlepszych efektów własnej pracy i pracy swoich uczniów.

2. Cele programu

2.1 Cele główne:
  • Wskazanie nauczycielom chemii działań, które należy podjąć, aby umożliwić uczniom klas licealnych i technicznych zdobycie jak najszerszej wiedzy chemicznej.
  • Poszerzenie wiedzy uczniów, co zwiększy szansę na uzyskanie przez nich dobrych wyników na egzaminie maturalnym z chemii.
2.2 Cele pośrednie dla uczniów – przewidywane osiągnięcia uczniów:
  • Poznanie struktury i formy egzaminu maturalnego.
  • Poznanie standardów wymagań egzaminacyjnych.
  • Nabycie umiejętności zdobywania wiedzy zgodnie ze standardami wymagań.
  • Zapoznanie z różnorodną literaturą chemiczną oraz informacyjną.
  • Nabycie umiejętności pracy z „Informatorem maturalnym”.
  • Zdobycie jak najszerszej wiedzy chemicznej.
  • Umiejętność rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności.
  • Umiejętność rozwiązywania problemów.
  • Wdrożenie do samodzielnej pracy.
2.3 Cele pośrednie dla nauczycieli – procedury osiągania celów:
  • Zapoznanie uczniów ze strukturą i formą egzaminu maturalnego.
  • Zapoznanie uczniów ze standardami wymagań egzaminacyjnych z chemii.
  • Wskazanie uczniom dostępnej literatury na rynku wydawniczym umożliwiającej i wspomagającej proces zdobywania wiedzy chemicznej oraz aktualnych informacji dotyczących egzaminu maturalnego.
  • Zaprojektowanie przez nauczycieli pracy z uczniami na lekcjach chemii jak również na zajęciach fakultatywnych.
  • Utrwalanie wiedzy chemicznej na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
  • Pogłębienie i poszerzenie wiedzy uczniów z chemii w zakresie wykraczającym poza podstawę programową, ale w ramach wymagań egzaminacyjnych.
3. Termin realizacji programu

     Realizacja tego programu przewidziana jest na rok szkolny 2006/2007.

4. Realizatorzy programu

     Program adresowany jest do:
  • nauczycieli chemii szczególnie w klasach programowo najwyższych
  • nauczycieli przedmiotów chemicznych
  • prowadzących zajęcia fakultatywne z chemii
  • prowadzących koła zainteresowań np. koło chemików itp.
  • prowadzących dodatkowe zajęcia
5. Zakres tematyczny

Wykaz zadań do realizacji

Ob
  • szar
  • Lp Zadania do realizacji Metody nauczania Oczekiwane osiągnięcia uczniów – cele operacyjne Uczeń:
    I . INFORMACYJNY 1 Zapoznać uczniów ze strukturą i formą egzaminu maturalnego.
    • wykład informacyjny
    • opis
    • opowiadanie
    • pogadanka
    • Zna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych.
    • Zna obowiązujące terminy dotyczące egzaminu maturalnego.
    • Wie, z jakich przedmiotów musi zdawać egzaminy i jakie przedmioty może zdawać dodatkowo.
    • Zna i rozumie wybór poziomów, na których będzie zdawał poszczególne przedmioty.
    • Zna organizację i warunki przeprowadzania egzaminu.
    2 Zapoznać uczniów z „Informatorem maturalnym”
    • wykład
    • praca z materiałem źródłowym
    • Zna zawartość „Informatora maturalnego”
    • Potrafi korzystać z informatora w toku przygotowań do egzaminu maturalnego
    3 Przedstawić i przeanalizować standardy wymagań egzaminacyjnych
    • praca z materiałem źródłowym
    • Potrafi wymienić standardy wymagań egzaminacyjnych w obszarach:
      • wiadomości i rozumienie
      • korzystanie z informacji
      • tworzenie informacji
    4 Zapoznać z wymagania mi egzaminacyjnymi
    • wykład
    • praca z materiałem źródłowym
  • Analizuje opisy wymagań egzaminacyjnych i wyciąga wnioski do dalszej własnej pracy.
  • 5 Wskazać młodzieży zagadnienia, które nie będą omawiane na lekcjach chemii, a które należy przyswoić we własnym zakresie lub na zajęciach fakultatywnych
    • wykład
    • dyskusja
    • Wymieni zagadnienia, z którymi musi się zapoznać poza lekcjami chemii.
    II. ORGANIZACYJNY 6 Zwiększyć nacisk na pracę z arkuszem egzaminacyjnym
    • Analiza instrukcji dla zdającego
    • Rozwiązywanie przykładowych arkuszy egzaminacyjnych z poziomu podstawowego i rozszerzonego
    • Analiza modeli odpowiedzi i schematów oceniania.
    • Omówienie przykładowych zadań otwartych i zamkniętych.
    • Omówienie błędów popełnianych przez maturzystów.
    • wykład
    • prezentacja
    • metoda problemowa
    • pokaz
    • Zna strukturę arkusza egzaminacyjnego.
    • Pamięta o zapoznaniu się z instrukcją i załączonymi materiałami.
    • Zna zasady oceniania arkusza egzaminacyjnego.
    • Potrafi właściwie rozplanować czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych.
    • Potrafi precyzyjnie udzielać odpowiedzi.
    • Pamięta o zapisywaniu odpowiednich jednostek.
    • Nie udziela kilku sprzecznych odpowiedzi.
    • Pamięta o prawidłowym dobieraniu współczynników reakcji.
    7 Zapoznać młodzież z pozycjami literaturowymi, opracowanymi pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego oraz wdrożyć do pracy z nimi.
    • pokaz
    • burza mózgów
    • wykład
    • metoda problemowa
    • Rozwiązuje zadania z różnych zbiorów zadań o zróżnicowanym stopniu trudności.
    • Swobodnie rozwiązuje testy dotyczące różnych działów chemii.
    • Samodzielnie kontroluje swoją pracę.
    • Korzysta z publikacji dostępnych w zbiorach bibliotecznych szkoły.
    8 Sprawdzać bieżące sprawdziany wg kryteriów stosowanych na egzaminie maturalnym
    • wykład
    • dyskusja
    • opis
    • recenzja
    • analiza
    • Zna kryteria oceniania prac egzaminacyjnych.
    • potrafi ocenić swoje odpowiedzi wg kryteriów egzaminacyjnych.
    9 Zwrócić uwagę na konstrukcję zadań i sposób ich oceniania oraz formułowania odpowiedzi przez uczniów.
    • burza mózgów
    • metoda problemowa
    • analiza
    • dyskusja
    • Rozwiązuje zadania egzaminacyjne o podwyższonym stopniu trudności.
    • udziela odpowiedzi do zadań tekstowych.
    III. TEORETYCZNY 10 Przypomnieć i utrwalić wiadomości z zakresu:
    • Systematyka związków nieorganicznych i ich podstawowe właściwości
    • Mol i molowa interpretacja przemian chemicznych
    • Stężenia roztworów
    • Budowa atomu i cząsteczki
    • Chemia organiczna
    • Procesy równowagowe w roztworach
    • Procesy zachodzące z wymianą elektronów
    • analiza
    • metoda problemowa
    • konsultacje
    • ćwiczenia praktyczne
    • Opanuje cały zakres materiału obowiązujący w nauczaniu chemii.
    • Szybko, sprawnie i poprawnie rozwiązuje dużą liczbę zadań ze zbiorów zadań (forma treningu)
    • Łączy wiedzę z różnych działów chemii w całość.
    • Rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy.
    • Samodzielnie decyduje się na rozwiązywanie zadań i konsultacje się z nauczycielem lub z koleżankami.
    11 Zwiększyć częstotliwość przeprowadzania różnorodnych obliczeń chemicznych szczególnie:
    • stechiometrycznych
    • z zastosowaniem pojęcia mola, warunków standardowych i normalnych
    • związanych ze stężeniami roztworów
  • analiza
  • metoda problemowa
    • Rozumie potrzebę przeprowadzania obliczeń chemicznych.
    • Przeprowadza obliczenia stechiometryczne w oparciu o różne działy chemii.
    • Wykonuje dużą ilość obliczeń nie tylko w szkole, ale również w domu.
    • Zaistniałe problemy konsultuje z nauczycielem.
    12 Położyć nacisk na rozwiązywanie zadań wieloetapowych, ...

    Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


    Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


    Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

    Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !