Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Narkotyki – ich rodzaje i konsekwencje wynikające z przyjmowania.

Data dodania: 2004-03-25 15:00:00
Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IIIAgnieszka Rybka
nauczyciel chemii i informatyki
Gimnazjum nr 1

Temat zajęć: "Narkotyki – ich rodzaje i konsekwencje wynikające z przyjmowania".

Cele zajęć:
  • Zapoznanie uczniów z powszechnie występującymi rodzajami narkotyków oraz negatywnych zdrowotnych skutków ich zażywania.
  • Wskazanie dróg najczęstszego kontaktu z narkotykami.
  • Uświadomienie uczniom sygnałów ostrzegawczych informujących o możliwości uzależnienia się organizmu od narkotyku.

Pomoce dydaktyczne:
  • Foliogramy wyjaśniające znaczenie pojęć "narkotyk", ‘narkoman", "narkomania".
  • Zestawienie narkotyków i ich kategorii.
  • Fragmenty książki Christiane F."My, dzieci z dworca ZOO".
  • Arkusze szarego papieru, markery, flamastry.

Metody pracy: praca w grupach, drama, dyskusja.

Przebieg zajęć:
  1. Rozmowa wprowadzająca – wyjaśnienie tematu i celu lekcji.
         Nauczyciel odczytuje fragment książki "My, dzieci z dworca ZOO" przedstawiający relacje piętnastoletniej narkomanki. Po odczytaniu fragmentu, zwraca uwagę, że do pierwszych kontaktów z narkotykami dochodzi najczęściej w wieku od 13 do 18 lat, to znaczy w okresie dorastania, który jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka. Młodzież poszukuje sensu życia, próbuje rozwiązać własne problemy uciekając się do różnych środków, którego według niego mogą być pomocne. Niestety coraz częściej, sięga młody człowiek po narkotyki.
    Nauczyciel prosi wskazaną osobę o pomoc i pełnienie funkcji asystenta.
  2. Praca w grupach.
    Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Przekazuje każdej grupie arkusz papieru i kolorowe markery. Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytania:
    1. Gdzie młodzież i w jaki sposób najczęściej ma kontakt z narkotykami?
    2. Jakie są drogi kontaktowania się z narkotykami?
    Po zakończeniu pracy liderzy grup prezentują zebrane informacje, uzupełniając z całą klasą miejsca i okoliczności pierwszych kontaktów.
    Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów wskazując, że z narkotykami możemy spotkać się wszędzie, wszędzie szkole, na ulicy, w domu, u przyjaciół, na koncercie itp. Do pierwszego kontaktu dochodzi w wyniku otrzymania propozycji od tych, którzy już mieli pierwsze kontakty z narkotykami lub od osób zajmujących się handlem różnorodnymi środkami uzależniającymi.
    Najczęściej osoby, które zachęcają do "brania" w sposób naiwny kierują do ans propozycje np. "szybciej się nauczysz i lepiej napiszesz sprawdzian", "Będziesz się lepiej bawić, co ci zależy?". Młodzi ludzie, podejmują ryzyko tłumacząc je "to tylko raz", następnie pojawia się tłumaczenie "już ostatni raz" i trudno wyrwać się z uzależnienia, do którego nowi znajomi "narkomani" nas zachęcają.
    Aby bronić się przed wrogiem musimy dobrze jego poznać. Takim poważnym wrogiem...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !