Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Obraz siebie – rola samooceny w trafnym wyborze szkoły, zawodu.

Data dodania: 2004-03-26 12:30:00
Obraz siebie– rola samooceny w trafnym wyborze szkoły, zawodu. Scenariusz lekcji dla uczniów klas trzecich gimnazjum. Proponowany scenariusz należy do szerszego cyklu zajęć mających na celu pomóc uczniom w trafnym wyborze dalszej drogi edukacji. Scenariusz

Temat: Obraz siebie – rola samooceny w trafnym wyborze szkoły, zawodu.

Cele:
- wprowadzenie w mechanizmy samopoznania i samooceny,
- budzenie zainteresowania własną osobowością,
- umiejętność trafnej samooceny jako czynnik wspomagający trafny wybór zawodu.

Przebieg zajęć:
1. W formie wprowadzenia przytoczono następującą historyjkę:
W dawnych Indiach pewien uczeń poprosił swego mistrza o wskazanie czegoś, co byłoby dla niego drogowskazem na resztę życia. Ponieważ był to dzień, w którym mistrz zachowywał milczenie, podał uczniowi kartkę z napisem: ŚWIADOMOŚĆ. Na uwagę ucznia, iż jest to dla niego zbyt mało, mistrz wziął ponownie kartkę i napisał: ŚWIADOMOŚĆ, ŚWIADOMOŚĆ, ŚWIADOMOŚĆ. Na prośbę o wyjaśnienie mistrz napisał: ŚWIADOMOŚC, ŚWIADOMOŚĆ, ŚWIADOMOŚĆ oznacza ŚWIADOMOŚĆ.
2. Wspólna interpretacja historyjki ze wskazaniem, iż poznanie samego siebie polega na nieustannym obserwowaniu siebie i udzielaniu sobie odpowiedzi na pytania dotyczące własnych relacji.
3. Przeprowadzenia małego eksperymenty. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ucznia z lustrem prosząc, aby się w nim przejrzał i zapamiętał, jakie miał przy tym odczucia.
4. Uświadomienie uczniom, że oprócz zewnętrznego obrazu, który lubimy lub nie, mamy też własny wewnętrzny obraz samego siebie, który nam się podoba lub też nie. Podejście do wewnętrznego obrazu siebie mówi o miłości, o szacunku wobec siebie lub o ich braku. Na wewnętrzny obraz siebie samego najczęściej składa się odczuwanie tego:
- jak wyglądam,
- jak mi się powodzi, jak sobie radzę w życiu,
- ile znaczę w oczach osób ważnych w moim życiu,
- jak odbieram siebie,
- co myślę o sobie.
5. Człowiek powinien patrzeć na siebie obiektywnie, widzieć siebie prawdziwie. Jeśli by się kierował jedynie opiniami na swój temat, łatwo mógłby zacząć albo siebie przeceniać, albo nie doceniać. Obie te postawy są niepożądane, ponieważ mogą wywołać kompleksy, urazy lub tzw. Mechanizmy obronne – co oznacza, że człowiek zamiast być sobą, stale się przed czymś lub przed kimś broni. Nie mając prawidłowego obrazu siebie, nie potrafimy siebie zaakceptować.
6. Omówienie objawów przeceniania lub niedoceniania siebie.
Przecenianie siebie jest wtedy, gdy człowiek widzi siebie lepszym niż jest w rzeczywistości, chce pokazać swoją ważność, nawet gardzi innymi, rozkazuje, chce błyszczeć, to, co robi – często robi na pokaz, popisuje się, niepokoi się, gdy ktoś inny ma większe znaczenie niż on, czasem podejmuje się zadań przewyższających jego możliwości, przeżywa zawód, gdy mu się nie udaje.
Niedocenianie siebie – człowiek widzi siebie gorszym niż jest w rzeczywistości, patrzy na siebie pesymistycznie, nie wierzy w siebie i w swoje siły, jest nieśmiały, ma niskie poczucie własnej wartości, paraliżuje go lęk, przeżywa ciągłe obawy, źle...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !