Bank scenariuszy

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju na stopień nauczyciela mianowanego — język angielski

Data dodania: 2012-06-30 08:32:20
Autor: Maria Lenik

Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju na stopień nauczyciela mianowanego — język angielski

 

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO mgr Marii Lenik - nauczyciela języka angielskiego w Szkole Podstawowej w Widaczu i w Zalesiu ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego.

 

Czas trwania stażu: od 01.09.2008r. do 22.05.2012r.
Opiekun stażu: mgr Jolanta Stryczniewicz

 


WSTĘP
Jestem nauczycielem języka angielskiego w Szkole Podstawowej w Widaczu. Ponadto w Szkole Podstawowej w Zalesiu jestem zatrudniona na stanowisku nauczyciel języka angielskiego oraz plastyki. Ukończyłam wyższe studia zawodowe o specjalności język angielski w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Krośnie, studia magisterskie w Wyższej Szkole Humanistyczno– Ekonomicznej w Łodzi na kierunku filologia angielska oraz studia podyplomowe z plastyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
01.09.2008r. rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze: 2 lata i 9 miesięcy. Staż zakończyłam 22.05.2012r. ponieważ w okresie od 10.09.2010r. do 22.06.2011r. przebywałam na ciągłym zwolnieniu lekarskim i urlopie macierzyńskim.
Podstawowym celem stażu było uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i podniesienie kwalifikacji. W tym czasie realizowałam zadania założone w moim planie rozwoju zawodowego, który został sporządzony w oparciu o rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004r. ze zmianami z dnia 14 listopada 2007r. i zatwierdzony przez dyrektora szkoły. Treści zawarte w planie konsultowałam z opiekunem stażu.

SPRAWOZDANIE
1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
(§7 ust. 2 pkt 1)
Po złożeniu wniosku o rozpoczęcie stażu do dyrektora szkoły zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego. Współpracowałam z opiekunem stażu mgr Jolantą Stryczniewicz, z którą 22 września podpisałam kontrakt nakreślający zasady współdziałania między nami. Po konsultacji z opiekunem opracowałam plan rozwoju zawodowego. Ponadto systematycznie obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna oraz prowadziłam zajęcia w jego obecności w wymiarze 1 raz w semestrze. Po zakończeniu lekcji analizowałam zajęcia z opiekunem stażu. Dzięki temu mogłam systematycznie pracować nad udoskonalaniem mojego warsztatu pracy.
Dokonałam ewaluacji własnych działań poprzez wypełnienie arkusza samooceny zarówno na początku, jak i na końcu stażu. Uświadomiło mi to mocne i słabe strony mojej pracy szczególnie w odniesieniu do specyfiki środowiska szkolnego i lokalnego. Opracowałam i zrealizowałam rozkłady materiału do nauki j. angielskiego w oparciu o nowe zmienione podręczniki w celu podniesienia jakości nauczania przedmiotu. Doskonaliłam umiejętność tworzenia scenariuszy lekcji, aby te były jeszcze ciekawsze i bardziej motywujące uczniów do nauki. Zmiana podręczników zaowocowała lepszym opanowaniem przez uczniów materiału programowego, znacznym poszerzeniem ich wiedzy, a tematy zawarte w nowych książkach były zgodne z treściami dotyczącymi problemów środowiska lokalnego oraz zainteresowania uczniów.
Brałam udział w różnorodnych szkoleniach zawodowych, warsztatach, konferencjach metodycznych, w celu doskonalenia warsztatu i metod pracy, m.in.:
• „Elementy komunikacji jako pomoc w budowaniu porozumienia z uczniem i rodzicem”
• „Interwencja profilaktyczna w szkole”
• „Dyscyplina w szkole podstawowej”
• „Szkolenie okresowe z zakresu BHP”
• „Metody aktywizujące najmłodszych uczniów”
• „Rozwijanie motywacji do nauki języka obcego w klasach IV-VI szkoły podstawowej”
• „Pierwsze kroki w nauce języka angielskiego”
• „Metody prezentacji i utrwalania słownictwa w klasach IV-VI szkoły podstawowej”
• „Wykorzystanie materiału audio do nauczania słownictwa i gramatyki”
• „Techniki uczenia mowy i intonacji”
• „Sposoby reagowania na wypowiedzi ustne i błędy językowe”

Dzięki uczestniczeniu w powyższych szkoleniach i warsztatach wprowadziłam do swojej pracy jeszcze więcej metod aktywizujących. Ponadto dzieliłam się swoją wiedzą i umiejętnościami ze studentami. Prowadziłam lekcje i konsultacje dla dwóch praktykantów (PWSZ Krosno i Uniwersytet Warszawski). Przygotowałam własne autorskie środki dydaktyczne i wdrażałam nowe pomysły.
Ukończyłam studia podyplomowe z plastyki na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Uzyskałam tym samym nowe kwalifikacje zawodowe.
Podejmowałam dodatkowe działania wewnątrzszkolne np. opiekowałam się gazetkami szkolnymi. Przygotowywałam uroczystości szkolne: wigilia szkolna, Halloween, andrzejki, przedstawienia w języku angielskim. Dzięki tym przedsięwzięciom uczniowie znacznie poszerzyli swój zasób słownictwa angielskiego, jak również umiejętności mówienia w tym języku.

2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
(§7 ust. 2 pkt 2)

Od początku stażu starałam się zgromadzić jak najwięcej informacji o moich uczniach, ich potrzebach rozwojowych i o środowisku, w którym żyją. W celu pozyskania tych informacji przeprowadziłam ankiety w klasach IV-VI. Pytania były różnorodne. Głównie dotyczyły czasu wolnego uczniów, ich hobby, problemów, z jakimi borykają się w nauce języka angielskiego i ich oczekiwań względem nauczyciela.
Wykorzystując wyniki ankiet przygotowałam lekcje z j. angielskiego dotyczące zainteresowań uczniów (np. obejmujące tematykę sportu, komputerów, muzyki) oraz problematyki środowiska...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !