Plan godzin wychowawczych w przejrzysty sposób prezentuje tematykę godzin wychowawczych, cele i ścieżki edukacyjne które podczas tych lekcji powinny byc zrealizowane.
Plan godzin wychowawczych w klasie I gimnazjum
TEMAT |
CEL EDUKACYJNY |
METODY I ŚRODKI REALIZACJI |
ŚCIEŻKA EDUKACYJNA |
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
1.Organizacja życia naszej klasy. |
- wybór samorządu klasowego, - przydział obowiązków, - ustalenie kalendarza uroczystości klasowych. |
- pogadanka, - wybory |
|
Uczeń: - potrafi umotywować zgłoszoną kandydaturę kolegi do samorządu klasowego.
|
2.Poznajemy prawa i obowiązki ucznia. |
- nabywanie szacunku do obowiązków szkolnych oraz praw ucznia, - zrozumienie obowiązków szkolnych oraz praw ucznia. |
- analiza Kodeksu Praw i Obowiązków Ucznia. - analiza Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania - analiza Regulaminu Oceniania Zachowania. |
|
Uczeń zna: - prawa ucznia, - Wewnątrzszkolny System Oceniania, - Program Wychowawczy Szkoły, -kryteria na poszczególne oceny z zachowania.
|
3.Bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą. |
-kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych na terenie szkoły i poza szkołą.
|
- pogadanka, - analiza przykładowych sytuacji i ich konsekwencji |
prozdrowotna |
Uczeń: -rozumie potrzebę odpowiedniego zachowywanie się w szkole i poza nią, - przewiduje konsekwencje nieprzemyślanych zachowań.
|
4. Moje gimnazjum. |
- poznanie historii szkoły, - poznanie planu szkoły, wyjść ewakuacyjnych, - nabywanie szacunku do pracowników szkoły oraz mienia szkoły. |
- pogadanka, - spacer po szkole |
historyczna, regionalna |
Uczeń: - zna historię szkoły, - zna plan szkoły, wyjścia ewakuacyjne, - szanuje mienie i pracowników szkoły. |
5. Patronka mojego gimnazjum. |
- poznanie patronki gimnazjum oraz jej historii. |
- pogadanka, - wizyta w Szkolnej Izbie Pamięci - stworzenie gazetki klasowej. |
historyczna |
Uczeń: - zna postać patronki gimnazjum oraz jej historię,
|
6. Moja klasa. |
- integrowanie zespołu klasowego, -wspólne ustalenie norm obowiązujących w zespole klasowym.
|
- pogadanka, - ankieta, - praca w grupach |
filozoficzna |
Uczeń potrafi: -wyszczególnić argumenty przemawiające za tym, że zgoda w zespole klasowym jest istotna, - wymienić zachowania społecznie nieakceptowane, - współpracować z kolegami.
|
7. Jestem obywatelem. |
- kształtowanie postaw patriotycznych, - rozwijanie zainteresowań historią, kulturą i tradycjami własnego kraju.
|
- pogadanka, - ankieta, - praca w grupach |
regionalna, europejska |
Uczeń rozumie: - istotę dbałości o historię, kulturę i tradycje własnego narodu. |
8. Vademecum higieny gimnazjalisty. |
- utrwalenie zasad dotyczących higieny ciała i umysłu, - poznanie historii higieny na przestrzeni wieków.
|
- pogadanka, - wywiad z pielęgniarką szkolną, - dyskusja i wnioski |
prozdrowotna, historyczna |
Uczeń: - potrafi dbać o higienę ciała i umysłu, - rozumie potrzebę troski o swoje zdrowie i dbania o higienę. |
9.Dobre maniery. |
- utrwalenie i przypomnienie zasad dobrego wychowania, poszanowania godności drugiego człowieka, zasad życia w społeczności klasowej, szkolnej. |
- pogadanka, - quiz, - ankieta |
Filozoficzna |
Uczeń: ... |