Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Scenariusz apelu ''DZIEŃ ZIEMI''

Data dodania: 2011-05-11 20:13:12
Autor: Marta PORZYCZKA

Scenariusz apelu «Dzień Ziemi». Ten scenariusz przypomina nam, że Ziemia, na której mieszkamy, potrzebuje ochrony i opieki. Apel przeznaczony dla uczniów Gimnazjum.


Uczeń 1 (wskazując na namalowaną kulę ziemską):

To nasza Ziemia –

kula olbrzymia.

Mieszkamy na niej.

Mocno nas trzyma

i leci z nami w przedziwny sposób

przez czarną, zimną przestrzeń

Kosmosu.

 

PIOSENKA – „ŚPIEWAM TOBIE ZIEMIO” - AGATA JAŁYŃSKA

 

Narrator 1 :

Ziemia to nasza planeta. Żyją na niej ludzie, rośliny i zwierzęta. Ludzie jednak stworzyli zagrożenie dla całej przyrody. Często niszczą środowisko, w którym żyją. Ścieki z zakładów przemysłowych i gospodarstw domowych zatruwają wodę w rzekach i jeziorach. Dym z kominów zanieczyszcza powietrze. Wysypiska śmieci powodują skażenie gleby. A my oddychamy zatrutym powietrzem, pijemy zanieczyszczoną wodę, jemy żywność, która nam szkodzi, toniemy w śmieciach. W zatrutym środowisku chorują ludzie, giną rośliny i zwierzęta. Na szczęście ludzie zrozumieli, że niszcząc Ziemię niszczą siebie.

 

Uczeń 2

Ostatni przy mojej ulicy. Ogrodzie

źródło w pustyni betonu

oto na męki Cię biorę: ścięto już brzozie

głowę zieloną.

 

Leszczynie kruche zdeptano koszyki

wydarto wąsy dzikiego wina

fiołki pod ziemię zapadły się z krzykiem

ostatnia twoja-ogrodzie- i moja godzina.

 

Miasto kołem kamiennym Cię łamie

stalowa łapa grzebie w brudnej wodzie

mur jak krzak czerwony rośnie między nami

ostatni przy mojej ulicy ogrodzie.

K.  Szymonowicz „ Ogród torturowany”

 

 

Narrator 2:

22 kwietnia świętowaliśmy Dzień Ziemi. Ten dzień przypomina nam, że Ziemia, na której mieszkamy, potrzebuje ochrony i opieki. W tym dniu powinniśmy na chwilę przystanąć i spojrzeć dookoła siebie. Co zobaczymy? Niestety, co roku niezmiernie bogata przyroda staje się coraz uboższa. Wiele gatunków roślin i zwierząt możemy już tylko podziwiać na obrazkach. Rozwijające się miasta zajmują urodzajne gleby i zanieczyszczają je.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń 3

Patrzę na nagie skały,

na te podniebne góry.

Na skałach nic nie rośnie,

po skałach chodzą chmury.

W szarej, twardej szczelince,

niedaleko od szczytu

obudził się do życia

kwiatuszek  aksamitu.

Choćbym po tych urwiskach

skakała zgrabnie jak kotek,

nie ruszę tego kwiatka

- nie wolno rwać szarotek.

Zbiór wierszy „ Nie wolno rwać szarotek”

 

 

Uczeń 4:

Ziemia jest wielkim, wspólnym domem

dla roślin, zwierząt, ptaków, ludzi.

Zamiast ją niszczyć, zadbaj o nią.

Naprawdę warto się potrudzić!

Nie musisz jechać samochodem.

Wsiądź do pociągu lub tramwaju.

Spróbuj rowerem ruszyć w drogę,

Swym przyjaciołom przykład dając.

Nie niszcz drzew, krzewów, ani kwiatów

- zwiędną w bukiecie w Twoich dłoniach.

Nie łap motyli, żuków, ptaków,

Niechaj na wolnych żyją błoniach.

Dbaj o rośliny i zwierzęta,

o swych sąsiadów najważniejszych.

Bo Ziemia wspólna jest, pamiętaj!

Niech będzie z każdym dniem piękniejsza.

 

PIOSENKA – „NAUCZ MNIE SERCE”  - AGATA JAŁYŃSKA

 

Narrator 1:

Rzadkie i zagrożone wyginięciem gatunki roślin i zwierząt są objęte ochroną. Przyjrzyjmy się im bliżej. (na scenę wchodzą 2-3 osoby, które będą wskazywały wymieniane przez narratora zwierzęta na planszach)

Zwierzęta chronione w Polsce to: jeż, kret, bóbr, wilk, żubr, nietoperz, bocian, łabędź, dzięcioł, żaby, jaszczurki i wiele innych. Pamiętajmy! Zwierząt chronionych nie wolno zabijać, łapać ani płoszyć. (kolejne osoby będą pokazywać rośliny chronione)

Rośliny chronione w Polsce to: jodła, modrzew, przebiśnieg, sasanka, krokus, konwalia i inne. Pamiętajmy! Roślin objętych ochroną nie wolno niszczyć ani zrywać.

 

Uczeń 5:

Chcą żyć jak i ty żyjesz,

wszystkie na świecie zwierzęta –

i mrówki, i żaby, i żmije

i pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl

niech fruwa tęczowo-złoty,

I ślimak środkiem dróżki

niech pełznie, wystawia różki...

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

biedronce, jak kropki liczy,

jaskółce, jak gniazdo kleci,

jak pająk rozsuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

niech świerszczyk w trawie dzwoni...

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

 

Narrator 2:

Ochroną obejmuje się nie tylko rośliny i zwierzęta, ale także miejsca, w których one występują, oraz obszary o pięknych krajobrazach. W tym celu tworzy się parki narodowe, rezerwaty przyrody i parki krajobrazowe oraz specjalnie oznaczone pomniki przyrody. Są one oznakowane odpowiednimi tabliczkami.

 

Uczeń 6:

W parku narodowym

wszystko jak przed laty:

Łoś dźwiga na głowie

szerokie łopaty,

żubr wysuwa z gąszczu

skudłaconą brodę,

za płochliwą sarną

drepcze koźlę młode...

Tu nikt nie zrywa kwiatów!

Nikt nie depcze trawy!

Nocą wśród gałęzi

pohukują sowy...

Choć jest dziko,

ale pięknie

w parku narodowym.

 

Narrator 1

Niestety, pomimo...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !