Tradycje świąt Bożego Narodzenia w Polsce i za granicą

Data dodania: 2010-08-02 15:22:13
Autor: Agnieszka Suchy

Konspekt do wykorzystania na lekcji wychowawczej— porównanie zwyczajów świątecznych w wybranych krajach


Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !


Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy

Temat lekcji: Tradycje świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

CELE LEKCJI:

— poznanie różnych wymiarów Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w innych krajach (Rosja, Niemcy, Australia, Anglia)

— zwrócenie uwagi uczniów na możliwość współtworzenia tradycji

— uczniowie dostrzegają potrzebę zachowania tradycji w rodzinie

— uczniowie dostrzegają znaczenie kultury w obchodzeniu świąt 

— kształcenie umiejętności składania życzeń w różnych językach

— zwrócenie uwagi na potrzebę dzielenia się z drugim człowiekiem

— wspólne kolędowanie

METODY DYDAKTYCZNE: pogadanka, dyskusja, drama

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zdjęcia, nakrycie stołu, stroiki świąteczne, choinka, sianko, podkład muzyczny (kolędy)

PRZEBIEG LEKCJI:

— czynności organizacyjne związane z rozpoczęciem lekcji
— pogadanka na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia w Polsce
— przedstawienie informacji o tym, jak święta Bożego Narodzenia obchodzone  są w innych krajach

  • uczniowie podzieleni są na pięć grup, każda grupa miała za zadanie przygotowanie informacji na temat sposobów obchodzenia świąt w jednym przydzielonym kraju (Rosji, Niemczech, Australii, Anglii i Polsce), biorąc pod uwagę termin świąt, tradycyjne potrawy, wystrój domu, życzenia świąteczne, kolędy– uczniowie mogli wykorzystać doświadczenia rodziców, znajomych, informacje książkowe, informacje znajdujące się w internecie itp.
  • uczniowie opowiadają o tym czego zdołali się  dowiedzieć o specyfice obchodów świąt Bożego Narodzenia poza granicami Polski i w naszym kraju, odgrywają scenki rodzajowe, prezentują życzenia świąteczne w obcym języku, śpiewają kolędy.

— uczniowie biorą udział w quizie, odpowiadają na pytania przygotowane na podstawie prezentowanych na lekcji informacji


QUIZ

Temat: Tradycje Świąt Bożego Narodzenia w moim domu i za granicą.

1) Kto przynosi dzieciom prezenty w Rosji?                                            

2) Jak nazywa się drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Anglii?          

3) W którym z omawianych dzisiaj krajów dzieci mogą  tylko pomarzyć o„białych    świętach”?                                                                                

4) Co to jest„jołoczka”?

5) Co dzieci w Anglii pozostawiają dla Mikołaja wieczorem w przeddzień jego wizyty w ich domu?

6) Na co czekają dzieci i dorośli w Polsce, aby rozpocząć wigilijną wieczerzę?

7) Co jest głównym składnikiem kutii?

8)  Kto to jest„Weihnachtsmann” i w jakim kraju przychodzi?

9) Podaj datę Bożego Narodzenia.

10) Co to jest Christmas pudding i dla jakiego kraju jest on charakterystyczny?

11) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku niemieckim?

12) Jak nazywa się Św. Mikołaj w języku angielskim?

13) Czy w Rosji święta Bożego Narodzenia obchodzi się również 24, 25 i 26 grudnia?

14) W którym z prezentowanych krajów temperatura powietrza w grudniu jest wyższa niż  20oC?

15) Jak nazywa się w Polsce msza odprawiana w okresie św. B.N. o północy?

16) Jak nazywa się po angielsku„Dzień Bożego Narodzenia”?

17) Gdzie została zapoczątkowana tradycja choinki Bożo-narodzeniowej?

18) Co jest głównym daniem obiadu świątecznego w Anglii?

19) Co to są„crackers”?

20) Jak brzmią dwa pierwsze wersy kolędy„Cicha noc” w języku angielskim.

21) Gdzie Christmas Father pozostawia dzieciom w Anglii prezenty?

22) Wymień chociaż jedną z tradycji polskich,  która była prezentowana na lekcji?

 

Opracowała: Agnieszka Suchy






Powrót | Do góry