Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Karta obserwacji dziecka 5- letniego

Data dodania: 2009-09-28 19:56:38
Autor: Anna Maćkiewicz

O dojrzewaniu do szkoły — gazetka dla rodziców dziecka 5- letniego wraz z załącznikiem— kartą obserwacji dziecka 5- leniego zgodną z podstawą programową.

To jak państwa pociechy funkcjonują w przedszkolu czy jak radzić sobie będą w szkole zależy od kilku czynników:

1. Dziecko przychodzi na świat z zadatkami organicznymi, czyli cechami dziedzicznymi, wrodzonymi (ukształtowanymi w życiu płodowym) oraz nabytymi podczas akcji okołoporodowej. Ostatnio badania psychologiczne pozwalają wysunąć tezę, że człowiek tak funkcjonuje w środowisku jak pozwalają mu predyspozycje genetyczne. 

2. Rozwój osoby warunkowany jest także własną aktywnością (uzależnioną również od zadatków genetycznych, bodźców, wieku… i in.) Każde małe dziecko uczy się głównie w rodzinie, przez naśladowanie; zdobywa podstawy poznawania, uczuć wyższych, podstawy osobowości. Najważniejszym rodzajem aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa podejmowana dla przyjemności, jest to uczenie niezamierzone, ale efekty takiego uczenia są znakomite! Jeszcze w klasie I zaleca się naukę w zabawie i przez zabawę a dopiero powyżej 7 r. ż. dzieci dorastają do uczenia się jako czynności i aktywności zamierzonej (nie rezygnując jednak z zabawy).

3. Środowisko geograficzne, społeczne, obyczajowe, moralne, w jakim przyszło żyć dziecku ma ogromny wpływ na jego funkcjonowanie. Możliwości zależą od wpływu środowiska, w jakim dziecko przebywa. Szczególnie istotny jest okres do około 6 r.ż. Tworzą się w tym czasie połączenia nerwowe w mózgu, które mogą zaniknąć z braku odpowiednich bodźców rozwojowych! Badania przeprowadzone w 2007 r. na 70 000 dzieci pozwoliły stwierdzić, że dzieci po „zerówkach” przedszkolnych były lepiej przygotowane do nauki szkolnej niż dzieci po „zerówkach” szkolnych. Dlatego m. in. przygotowana programowa reforma oświaty zakłada rozpoczęcie edukacji szkolnej przez dzieci od lat 6, a dla pięciolatków obowiązkową edukację przedszkolną.

4. Wychowanie i nauczanie. Organizm musi do „czegoś” dojrzeć, aby się „czegoś” nauczyć (np. w wieku 3 lat dziecko jest zdolne do nauczenia się prawidłowego trzymania narzędzia do pisania o ile wcześniej dziecko miało odpowiednio dużo okazji do manipulowania przedmiotami i zabawkami). Mówimy tu o okresie gotowości do opanowania określonej umiejętności, czynności, wiedzy. Czynności rysunkowe, zabawy klockami, lepienie, wydzieranie, nawlekanie itp. ćwiczą ruchy rąk i przygotowują dziecko do pisania. Dostosowując wymagania do aktualnych możliwości dzieci, tak by owe wymagania nieco wyprzedzały te możliwości, wspomagamy i stymulujemy rozwój dzieci (zarówno nauczyciele jak i rodzice).

Rodzice dzieci pięcioletnich podejmą decyzję czy ich dzieci od września 2010 r. rozpoczną naukę w klasie pierwszej czy też pozostaną jeszcze w przedszkolu przez rok. Zgodnie z ustawą obowiązek szkolny dla sześciolatków ma wejść w życie dopiero w 2012 r. Ale od września 2009 r. do pierwszej klasy mogło pójść każde dziecko, które w tym roku kalendarzowym skończyło sześć lat - czyli urodzone w 2003 r. I tak przez następne lata: w 2010 r. rocznik 2004, a w 2011 - 2005. Jest jeszcze drugi warunek - sześciolatek musiał chodzić do przedszkola rok wcześniej. Jeśli nie, a rodzic mimo to będzie chciał puścić dziecko do szkoły, będzie musiał...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !