Program poprawy efektywności wychowania opracowany dla gimnazjum nr 22 w Warszawie.Program powstałprzy współpracy nauczyciela matematyki i pedagoga szkolnego.
Podstawa prawna:
- art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. nr 256, poz. 2572),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz – Dz.U. z 2006r. nr 235, poz. 1703.
Założenia programu:
Program został opracowany w związku z występowaniem niepożądanych zachowań uczniów, takich jak:
- Niska frekwencja i wagary
- Palenie papierosów
- Przemoc fizyczna i psychiczna między uczniami.
Źródła informacji:
- Analiza i ocena sytuacji wychowawczej szkoły dokonana przez wizytatora w ramach nadzoru pedagogicznego.
- Wnioski i uwagi z posiedzeń rad pedagogicznych.
- Wnioski z posiedzeń Szkolnego Zespołu Wychowawczego.
- Uwagi i postulaty rodziców.
- Analiza sytuacji wychowawczej szkoły i frekwencji uczniów.
- Wykorzystanie informacji przekazanych przez instytucje i organizacje współpracujące ze szkołą (Sekcja ds. Nieletnich i Patologii, Sąd Rodzinny i Nieletnich, Ośrodek Pomocy Społecznej, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna).
Podstawowe założenia programu:
- Zintegrowana praca wszystkich podmiotów szkoły (dyrekcji, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, rodziców).
- Wykorzystanie pomocy organu prowadzącego i innych instytucji i organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży.
- Podniesienie jakości pracy szkoły w obszarze wychowania i opieki.
- Koordynacja całości działań.
Cele programu:
Cele główne:
- Podniesienie stanu bezpieczeństwa szkoły
- Eliminowanie niewłaściwych zachowań: agresja słowna, zastraszanie, bójki, palenie papierosów, wagary
- Intensyfikacja jednolitych oddziaływań wychowawczych
Cele szczegółowe:
- Stały monitoring sytuacji wychowawczej w szkole ukierunkowany na identyfikowanie obszarów zagrożeń
- Podejmowanie szybkich i trafnych działań interwencyjnych w sytuacjach zagrażających uczniom
- Udzielanie pomocy i wsparcia uczniom pokrzywdzonym oraz objęcie wzmożoną opieką wychowawczą i nadzorem sprawców przemocy
- Podejmowanie działań na rzecz wzmocnienia pozytywnych postaw uczniów
- Reagowanie na wszystkie przejawy naruszenia przez uczniów zasad zachowania dyscypliny szkolnej
- Edukacja rodziców w zakresie pozyskania ich do współpracy ze szkołą
- Zwiększenie świadomości uczniów w zakresie ponoszonych konsekwencji z powodu łamania praw i regulaminów szkolnych
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DOTYCZĄCYCH POPRAWY EFEKTYWNOŚCI WYCHOWANIA
Lp. |
Cele szczegółowe |
Zadania i formy |
Odpowiedzialni |
1. |
Podejmowanie działań mających na celu wyeliminowanie stosowania używek (papierosy, alkohol) |
|
|
2. |
Eliminowanie niepożądanych zachowań uczniów dotyczących przemocy fizycznej i psychicznej |
|