Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Jak radzić sobie ze stresem

Data dodania: 2009-06-04 20:09:21
Autor: Hanna Grala

Już od kilku lat nasza szkoła jest organizatorem Konferencji, na które zapraszamy uczniów gimnazjum wraz z opiekunami ze szkół, skąd pochodzą nasi uczniowie. W poprzednich latach byłam ich współorganizatorem, w tym roku jednak wystapiłam w roli organizatora. Przedstawiam państwu konspekt zajęć, który opracowałam, a przeprowadziły go moje uczennice z klasy II LO o ukierunkowaniu psychoedukacyjnym.

  1. Zajęcia przeznaczone są dla młodzieży Gimnazjalnej oraz młodzieży z Zespołu Szkół CKU w Gronowie.
  2. Czas trwania zajęć: 1 godzina 30 minut. 
  3. Zajęcia w grupach: 15-20 osobowych. 
  4. Cele zajęć: 
  • poznanie pojęcia stresu,
  • rozpoznawanie przyczyn wywołujących stres,
  • poznanie sposobów radzenia sobie ze stresem.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Powitanie – iskierka.
2. Przedstawienie: prowadzący podaje swoje imię oraz klasę, następnie każdy z grupy podaje swoje imię oraz mówi jaką szkołę reprezentuje. 
3. Krótkie omówienie przez prowadzącego sposobu zachowywania się na zajęciach tzn. np. nie przerywamy, nie wyśmiewamy się z innych, jesteśmy dla siebie życzliwy, mówimy sobie po imieniu (nie zapisujemy jednak kontraktu). 
4. Podanie tematu zajęć przez prowadzącego: "Jak radzić sobie ze stresem"
5. Burza mózgów: Z czym kojarzy Wam się stres? (osoby chętne zapisują na szarym papierze) 

STRES

6. Mini wykład prowadzącego: Np. Stres w języku potocznym kojarzy się nam z nieprzyjemnym stanem emocjonalnym, przykrymi przeżyciami i trudnościami życia codziennego.  Natomiast psychologowie ujmują stres szerzej jako stan mobilizacji organizmu na wszelkie stawiane mu żądania. Problemy zaczynają się wtedy, gdy zbyt dużo bodźców działa na nas równocześnie , a naturalne mechanizmy przystosowane zawodzą. Sygnałem ostrzegawczym są u różnego rodzaju dolegliwości fizyczne jak: bole głowy, drżenie mięśni, kołatanie serca itp .Ważne jest więc czy potrafimy sobie z tym poradzić.
7. Praca w grypach. Polecenie prowadzącego, aby w grupach 3-4 osobowych stworzyć własną definicję stresu (uczniowie na podanych białych kartkach zapisują definicję czas pracy około 3 min.). Następnie przedstawiciel każdej grupy prezentuje swoja pracę.
8. Podanie definicji stresu przez prowadzącego (odczytanie definicji już wcześniej przygotowanej – szary papier).
9. Oznaki stresu w sferze: Burza mózgów (zapis na wcześniej przygotowanym papierze)

I BIOLOGICZNEJ (Fizycznej) np. pocenie się, napięcie mięśni, zmiany ciśnienia krwi, szybkie bicie serca, suchość w ustach, bóle głowy, niestrawność.

II EMOCJI lęk, zamykanie się w sobie, nerwowość, rozdrażnienie, złość, czasem depresja.

III SPRAWNOŚCI MYŚLENIA  zapominanie, brak koncentracji, luki w pamięci, ogólny brak zainteresowania.

IV ZACHOWAŃ  tiki nerwowe, śmiech, zachowania nerwowe,...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !