Bank scenariuszy

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Plany wynikowe z techniki - klasa 1 gimnazjum

Data dodania: 2005-10-11 12:00:00
Pragnę przedstawić plan wynikowy z techniki dla klasy I gimnazjum. Plan jest opracowany w oparciu o program nauczania nr DKW 4014 — 224/99. Dodatkowo, oprócz podziału wymagań programowych na podstawowe i ponadpodstawowe, mój plan zawiera ścieżki edukacyjne oraz numery realizowanych na zajęciach standardów wymagań będących podstawą przeprowadzenia egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum. Treści programowe zostały podzielone na bloki tematyczne. Tematy realizujące treści wychowania komunikacyjnego oparte są o program i podręcznik autorstwa: B. Bogacka-Osińska, E. Królicka (WSiP)
Plan wynikowy
TECHNIKA W KLASIE I GIMNAZJUM
Rok szkolny 2005/2006

Nr programu – DKW 4014 - 224/99

Przydział godzin – 1

Bilans godzin - 36 (w tym 2 godz. do dyspozycji nauczyciela)

lp

lg

ścieżki

Tematy lekcyjne

Tematyka szczegółowa

standardy

Wymagania programowe

standardy

uwagi

podstawowe

ponadpodstawowe

Po przeprowadzeniu cyklu zajęć uczeń:

 

1

Z 2a

  • Zaproszenie do TECHNIKI – zapoznanie z wymaganiami programowymi, kryteriami ocen, przepisami BHP i materiałami stosowanymi na lekcjach techniki, kontraktem.
 

I1a

II1acef

  • umie określić kryteria ocen z techniki
  • zna zakres nauczanego materiału
  • zna telefony alarmowe
  • zna instrukcję ewakuacyjną
  • wie, jak się zachować w czasie ogłoszenia alarmu
  • wie, gdzie są rozmieszczone w szkole środki gaśnicze
  • potrafi wymienić zasady bhp obowiązujące na zajęciach techniki
  • II2efg

     
     

    6

    I 1, 4, 5, 8, 9

    • Projekt – co to takiego? – zasady pracy metodą projektuw klasie 1
    • Projekt – co to takiego? – wybieramy zagadnienie z banku tematów i piszemy instrukcję projektu.
    • Projekt – co to takiego? – przydzielamy poszczególnym członkom grupy zakres zadań i określamy termin ich realizacji.
    • Prezentacje tematów opracowanych przez uczniów metodą projektu. (3 godziny lekcyjne)
    • instrukcja
    • plan pracy
    • lista tematów

    I1a

    II1acef

    II2abcd

    • umie odnaleźć źródła informacji dotyczące zadanego tematu
    • planuje etapy pracy wg podanego schematu
    • wypełnia przydzielone mu w grupie zadanie
    • rejestruje kolejne etapy pracy w formie dokumentacji projektu
    • potrafi wykorzystać Internet do poszukiwania informacji na zadany temat
    • organizuje i koordynuje pracę w grupie
    • prezentuje efekty pracy grupy
    • wykorzystuje twórczo technologię informatyczną (prezentacje)
    • opracowuje rozwiązania określonego problemu
    • wprowadza innowacje do pracy grupy
    • projektuje i wykonuje wizualizację tematu, oprawę wizualną prezentacji

    I1c

    II2efg

    III1abc

    III4abc

    “bank tematów” w załączniku

     

    11

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Z 2a

    • Jak cię widzą tak cię piszą – ubiór.
    • Co warto wiedzieć o materiałach włókienniczych?– metki, konserwacja, rodzaje.
    • Ściegi ręczne – podstawowe i ozdobne.
    • Prosta naprawa odzieży – przyszywanie guzików, podwijanie listwy, cerowanie.
    • Nasze wymiary. Nasze rozmiary.
    • Wykroje i wzory – odwzorowywanie.
    • Maszyna do szycia i żelazko – obsługa techniczna.
    • Szycie łatwe i przyjemne – maskotka, saszetka, spódniczka, fartuszek.(4 godziny lekcyjne) – prezent pod choinkę
    • rozróżnianie materiałów włókienniczych
    • dobór odpowiednich materiałów do wykonywanych prac
    • zdejmowanie wymiarów z figury
    • obliczanie ilości potrzebnego materiału
    • rozmiary odzieży
    • konserwacja odzieży – symbole zamieszczone na metkach
    • łączenie wyciętych elementów ściegiem ręcznym i maszynowym
    • budowa i działanie maszyny do szycia i żelazka – historia, instrukcja obsługi

    I1ab I2d

    II1acef

    • zna podstawowe przybory i narzędzia do szycia
    • szyje ściegami prostymi i dekoracyjnymi wg schematu
    • potrafi naprawić odzież
    • wie, jakie są kolejne kroki prowadzące do wykonania wykroju
    • wie, jak korzystać z potrafi zdjąć wymiary z figury
    • wie, jakie wymiary trzeba znać, aby uszyć odpowiednią część garderoby
    • wie, jak zrobić papierową formę i wykrój żurnala
    • potrafi posłużyć się żelazkiem
    • wie, jak zbudowana jest maszyna do szycia
    • wie, jaka jest zasada działania maszyny do szycia
    • umie wskazać podstawowe części maszyny na schemacie mechanicznym
    • zna sposoby konserwacji maszyny
  • potrafi samodzielnie wykonać formę posługując się
  • potrafi wskazać rozmiar danej osoby po wymiarach sylwetki
  • wykonuje samodzielnie bardziej złożoną formę żurnalem
    • wymienia poszczególne zespoły urządzeń
    • nazywa poszczególne części ze schematu mechanicznego maszyny

    I2d

    I3c

    II1acef

     
     

    6

    Z 2a,b

     

     

     

     

     

    E 1

    Z 2abc

    Z 2c

    • Bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przepisy, znaki i sygnały w ruchu drogowym.
    • Przepisy, znaki i sygnały w ruchu drogowym dotyczące rowerzystów, motorowerzystów. Kultura zachowań na drodze.
    • Komunikacja a ekologia
    • Wypadki drogowe – przyczyny i skutki.
    • Pierwsza pomoc podczas wypadku – jak zareagować co zrobić aby pomóc.
    • Budowa motoroweru i motocykla
    • wymagania prawne oraz przepisy ruchu drogowego odnoszące się do pieszych oraz kierujących rowerem i motorowerem
    • najważniejsze znaki i sygnały drogowe
    • konstrukcja motoroweru
    • pomoc przedlekarska w razie wypadku

    I1ab

    II1acef

    II2abcd

    • wie, jakie są rodzaje dróg
    • wie, z jakich elementów składa się droga w mieści i poza nim
    • wie, które znaki drogowe związane są z oznaczeniem dróg
    • wymienia miejsca, z których kierujący włącza się do ruchu
    • wie, jak należy zachować się przy włączaniu się do ruchu
    • opisuje poszczególne manewry
    • ocenia manewry wykonywane przez kierowców
    • zna znaki drogowe dotyczące...

    Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


    Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


    Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

    Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !