Każde przedszkole powinno właściwie rozpoznawać potrzeby i możliwości edukacyjne dziecka. W tym celu opracowałyśmy wspólnie z koleżanką standardy rozwoju (kryteria sukcesu) dla 4-latków.
I. Ogólna sprawność ruchowa
Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
Wspina się na drabinki
Potrafi samo huśtać się na huśtawce
II. Samodzielność
Prawidłowo posługuje się sztućcami
Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
Samodzielnie myje ręce
Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
Potrafi wytrzeć sobie nos
Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
Przekłada ubranie na prawą stronę
III. Dojrzałość społeczna
Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
Przewodzi zabawie
Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
Przestrzega zawartych umów
Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
IV. Sprawność manualna
Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
Drukuje kilka wielkich liter
Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
Rysuje prosty dom
Rysuje postać człowieka
V. Rozwój mowy i myślenia
Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
Prawidłowo wymawia wyrazy
Potrafi uważnie słuchać opowiadań
Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
Składa obrazki pocięte na 3-6 części
Odtwarza wiersze i piosenki
VI. Czynności poznawcze
Zna własne imię i nazwisko
Zna nazwę miasta, w którym mieszka
Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i...