Sposób realizacji:
- Nauczyciel podaje problem i zapisuje go na tablicy.
- Przygotowuje środki pomocnicze (tablice, arkusze papieru, flamastry).
- Podaje reguły burzy mózgów.
- Dzieli klasę na zespoły i wybiera z uczniami lidera zespołu.
- Uzasadnia potrzebę zajęcia się tym problemem.
- Zespoły podają możliwe rozwiązania.
- Uczniowie analizują pomysły i wybierają najlepszy.
- Liderzy zespołów przedstawiają propozycję rozwiązania problemu na forum całej klasy.
- Oceniamy pomysły przez zespół ekspertów.
- Wybieramy najlepszy pomysł – rozwiązanie.
Sposób realizacji:
- Nauczyciel wspólnie z klasą wybiera temat do dyskusji lub podaje problem
- Przydziela role jaką będą odgrywać uczniowie w trakcie dyskusji: (ekspert ,moderator ,uczestnik)
- Uczniowie przygotowują się w domu do roli ekspertów i uczestników. W tym celu zdobywają jak najwięcej informacji na dany temat.
- Uczniowie będący w roli ekspertów przedstawiają własne poglądy na dany temat.
- Uczestnicy forum dyskutują i ustosunkowują się do wypowiedzi ekspertów.
- Moderator zapisuje wszystkie przedstawione przez ekspertów tezy i wnioski na plakacie (tablicy).
- Nauczyciel wybiera wspólnie z klasą najlepsze rozwiązania i dokonuje ich oceny.
- Uczniowie zapisują pod wnioskami swoją ocenę rozwiązania kolegów z sąsiedniej grupy.
Sposób realizacji:
- Nauczyciel przedstawia uczniom cel i sposób prowadzenia obserwacji.
- Dzieli klasę na zespoły , których zadaniem jest prowadzenie różnych obserwacji.
- Uczniowie prowadzą obserwację pośrednią lub bezpośrednią.
- Rozwiązują poszczególne zadania zawarte w kartach pracy.
- Zapisują wyniki swoich obserwacji w postaci notatek, schematów, rysunków.
- Nauczyciel wyjaśnia uczniom niezrozumiałe problemy i zjawiska, które powinni rozwiązać.
- Nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami na temat prowadzonej obserwacji .
- Uzupełnia wiedzę uczniów i dokonuje ewentualnych sprostowań.
Sposób realizacji:
- Określenie z uczniami tematu projektu i wprowadzenie ich w zagadnienie.
- Wyjaśnienie przygotowanej wcześniej instrukcji.
- Uczniowie zbierają i opracowują informacje do danego tematu.
- Realizują zadania cząstkowe wynikające z podziału zadań.
- Opracowują sprawozdanie końcowe z wykonanego zadania.
- Liderzy grup przygotowują informacje.
- Prezentacja prac poszczególnych zespołów.
- Nauczyciel dokonuje z całym zespołem klasowym oceny pracy. Nauczyciel omawia z uczniami realizację projektu z punktu widzenia celów, jakie miał osiągnąć.
Sposób realizacji:
- Nauczyciel przygotuje scenariusz rozpatrywanego zdarzenia, który powinien zawierać: opis zdarzenia, charakterystykę postaci występujących w zdarzeniu, kolejność wydarzeń; dialog, czas przeznaczony na przeprowadzenie inscenizacji.
- Uczniowie sami przygotowują się do roli.
- Nauczyciel powierza role obserwatora tym uczniom, którzy nie biorą bezpośredniego udziału w inscenizacji.
- Zadaniem uczniów jest sporządzenie arkusz obserwacji, który powinien zawierać opis zachowań uczestników inscenizacji, poprawność powierzonych im zadań, zgodność z faktami itd.
- Przeprowadzenie inscenizacji danego zdarzenia.
- Uczniowie odkrywają powierzone im role.
- Po zakończeniu inscenizacji następuje dyskusja nad rozwiązanym problemem.
- Zasady dyskusji nauczyciel wypisuje na plakacie i wywiesza w sali. 9. Obserwatorzy...