Strony statyczne

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Wykorzystanie piosenek w nauce języka obcego

Data dodania: 2018-07-19 12:01:07

W edukacji wczesnoszkolnej warto korzystać z tego, co dzieci interesuje najbardziej. Cenne są rytmiczne melodie, rymowane słowa, łatwe do zapamiętania frazy. To wszystko zapewnią uczniom piosenki. Jeśli chcemy, aby w szybszy i bardziej przyjazny dla nich sposób uczniowie zapamiętali różne słowa czy nawet całe sformułowania to warto korzystać z tego rozwiązania.

 

Dlaczego dzieci lubią piosenki?
Dzieci lubią piosenki z wielu powodów. Oto kilka z nich. Piosenki to dla nich coś przyjemnego. Przy ich pomocy mogą wchodzić w interakcje z innymi uczniami, a także uczyć się nowych słów fraz, zwrotów w przyjemnym dla siebie kontekście. Innym powodem jest to, że piosenki dobrze kojarzą się jeszcze z zajęciami wychowania przedszkolnego i nie jest to takie „standardowe” przeprowadzenie lekcji w szkole.
Dodatkowo uczniowie szybciej przyswajają słowa i frazy, a także fonetyczną wymowę danych słów przy pomocy wesołych melodii oraz prostych, rytmicznych tekstów. Jeżeli teksty piosenek jeszcze się rymują, to tym bardziej jest to traktowane jako zabawa. Powoduje to to, że dzieci często w domu po zajęciach powtarzają, śpiewają to, czego nauczyły lub to, czego doświadczyły na zajęciach języka angielskiego w szkole.

Zalety piosenek
Piosenki w nauce języka angielskiego są bardzo ważne. Oto kilka zalet piosenek na lekcjach języka angielskiego:
• dzieci uczą się melodyki języka i osłuchują się z nią w sposób naturalny i przyjemny,
• poznają nowe słowa i frazy dostosowane do ich wieku oraz możliwości,
• uczą się z większą lekkością,
• piosenki pozwalają uczyć się poprawnej wymowy słów i fraz,
• są ważnym elementem wspierającym gry i zabawy na lekcjach języka angielskiego,
• można znaleźć wiele różnych piosenek o tematyce dopasowanej do danego rozdziału lub hobby dzieci. Dzięki czemu uczniowie poznają wyselekcjonowane piosenki.

Z czego można skorzystać?
W Internecie istnieje wiele miejsc z których można korzystać podczas przygotowania zajęć z języka angielskiego w oparciu o piosenki. Można oczywiście stosować płyty CD lub pliki MP3 albo oprogramowanie do tablic interaktywnych na zajęciach, ale czasem warto skorzystać z możliwości, które oferuje popularny serwis YouTube.
Poniżej przedstawione zostają 3 kanały, które są wartościowe pod względem piosenek w nauce języka angielskiego. Można z nich skorzystać nie tylko na zajęciach w klasie, ale także poza nią.

Super Simple Songs
To kanał internetowy za pośrednictwem którego można mieć dostęp do wielu różnych piosenek dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Łatwy podział na piosenki za pomocą playlist powoduje, że każdy nauczyciel z łatwością znajdzie piosenki których szuka. Zaletą tego kanału jest to, że piosenki są bardzo rytmiczne, łatwe do zapamiętania, a animacje które im towarzyszą są bardzo staranne. Nie ma w nich przemocy i agresji, a sam sposób rysowania jest bardzo przyjazny. Oprócz kilkuminutowych piosenek na kanał oferuje także kompilacje piosenek trwające po trzydzieści, sześćdziesiąt, lub więcej minut. Nauczyciel na zajęciach może korzystać z kilkuminutowym piosenek, a rodzice z uczniami w domu odtwarzać całe długie playlisty, bez konieczności przeładowywania piosenek i szukania nowych.

Dream English Kids
To kanał prowadzony przez sympatycznego bohatera Mata, który ma już ponad 380 filmów w swojej kolekcji. Piosenki są komponowane przez autora, który potrafi grać na wielu instrumentach i występuje w większości piosenek jako jeden z głównych bohaterów. Melodie są bardzo chwytliwe, wpadają w ucho, a animacje zaprezentowane w materiałach YouTube są interesujące dla dzieci, ponieważ zawierają w sobie animacje rysowane oraz fotografie (na przykład zwierząt)
The Singing Walrus - English Songs For Kids
Znajdziemy tu piosenki o literkach, które uczą jak je pisać, piosenki typu ‘find the letter’ . Zaletą kanału są bardzo ładne animacje dla dzieci w teledyskach do piosenek oraz stali bohaterowie. Warstwa muzyczna jest bardzo przyjemna dla ucha.

Jakie piosenki warto wybierać dla uczniów?
Być może będzie to małe zaskoczenie, ale każdy nauczyciel powinien brać pod uwagę piosenki, które na początku podobają się jemu samemu. Nie ma chyba niczego gorszego niż słuchanie wielu razy pod rząd piosenek, które są nieprzyjemne dla ucha osoby dorosłej. Poza tym, jeżeli nauczyciel sam lubi daną melodię, łatwiej będzie mu zachęcić do śpiewania tych piosenek dzieci.
Warto wybierać pozycje, które mają dobre tempo, czyli takie, które pozwala na to, aby uczniowie po pewnym czasie mogli śpiewać piosenki razem z nagraniem, nie w zbyt szybkim tempie. Ilość słów i fraz, czyli tekstu w piosence, powinna być dostosowana do wieku uczniów. Im są młodsi, tym tego tekstu powinno być mniej i powinien być mniej skomplikowany. Liczy się także refren, który powinien być łatwy i powtarzalny aby uczniowie, którzy nie czują się gotowi na śpiewanie zwrotek mogli towarzyszyć reszcie uczniom śpiewając znane im refren.
Dobrą propozycją jest przedstawienie uczniom kilku piosenek z których mogą wybrać, ponieważ wtedy czują się odpowiedzialni za swój wybór i z większą chęcią będą uczyć się słówek lub fraz by zaśpiewać daną piosenkę.
Dobrą wskazówką jest także posiadanie kilku dobrych, sprawdzonych piosenek, które podobają się wszystkim uczniom, ponieważ jeżeli zdarzy się, że dana piosenka nie podoba się w klasie to w łatwy sposób można zastąpić ją jakąś dobrze znaną lub też można zaproponować uczniom inną piosenkę, która będzie łatwiejsza do zapamiętania lub będzie miała lepszy rytm i tempo.
Dobieranie dobrych piosenek dla klasy powinno być oparte o obserwację preferencji uczniów. Warto odtworzyć im kilka piosenek lub ich fragmentów i zapytać na przykład poprzez głosowanie i podniesienie rąk do góry, które piosenki podobają się bardziej, a które mniej i dlaczego.
Jeśli nauczyciel widzi, że dana piosenka nie wzbudza pozytywnych emocji, najlepszym rozwiązaniem jest zmienienie piosenki na inną, ponieważ może się okazać że wystarczy odczekać kilka tygodni aby powrócić z nią ponownie.

Co można zrobić z piosenką na zajęciach z języka angielskiego?
Istnieje wiele różnych możliwości na to, jakiego rodzaju pracę można wykonać przed słuchaniem piosenki (jako wprowadzenie do tematu) oraz po jego zadania kończące lub zadania następujące po wysłuchaniu piosenki. Oto kilka przykładów.

Wprowadzenie piosenki
• Przykład 1
Nauczyciel pokazuje kilka przedmiotów, które będą znajdowały się w piosence, a następnie pyta uczniów w jaki sposób można je połączyć w krótką historyjkę. Być może okaże się, że uczniowie będą potrafili...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !