Strony statyczne

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Jak zachęcić dzieci do czytania?

Data dodania: 2018-03-13 15:21:56

,, Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała« (Richard Steele)

Co można zrobić, aby uczniowie sięgali po książki dopasowane do ich wieku oraz do możliwości językowych? Jak zachęcić ich do czytania w języku angielskim? Czy jest to w ogólne możliwe na etapie edukacji wczesnoszkolnej?
Skoro podczas ćwiczeń na zajęciach wychowania fizycznego uczniowie pracują nad swoją kondycją fizyczną, to analogicznie warto pracować nad nastawieniem uczniów do czytania książek, baśni i opowiadań.

Wartość czytania
Istnieje wiele powodów, dla których warto czytać dzieciom. Poniższa lista zawiera najważniejsze, lecz nie jedyne elementy. Czytanie:
• wspiera rozwój psychiczny dziecka,
• ćwiczy pamięć,
• poprawia koncentrację,
• rozwija wyobraźnię,
• buduje więź między rodzicem a dzieckiem,
• ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole,
• uczy poprawnego języka, rozwija zasób słów, daje swobodę w mówieniu ”

Dlaczego warto czytać dzieciom po angielsku?
Przygodę z czytaniem po angielsku można zacząć od najmłodszych lat dziecka. Gdy pociecha idzie do szkoły, posiada już pewien zasób słów, fraz i piosenek po zajęciach językowych w przedszkolu, więc nie należy obawiać się, że książeczki po angielsku będą dla niej za trudne, o ile właściwie dobierzemy poziom, ilość słów oraz szatę graficzną.
Czytanie książek po angielsku ma wiele zalet. Najważniejsze z nich w kontekście edukacji językowej to:
• osłuchiwanie się z akcentem, melodyką języka i intonacją, by uczniowie w przyszłości czuli się pewniej w czasie rozmawiania w języku angielskim,
• zapamiętywanie słów i fraz w kontekście - o wiele łatwiej jest kojarzyć całe grupy wyrazów niż pojedyncze słowa oderwane z kontekstu,
• kojarzenie wymowy z graficznym przedstawieniem słowa. Z uwagi na to, że w języku angielskim występują różnice między pisownią a wymową, takie kojarzenie jest bardzo ważne dla dalszej edukacji,
• pracowanie nad pozytywnym podejściem dzieci do czytania oraz do języka angielskiego jest istotne w dalszym kontekście nauki i rozszerzania zasobu językowego o coraz bardziej złożone konstrukcje czy frazy.

Co myślą dzieci?
Warto rozpocząć od poznania opinii dzieci na temat czytania książek. Zadajmy im kilka pytań takich jak:
• Czy lubisz książki? Dlaczego?
• Czy jest coś, co ci się w nich nie podoba lub podoba? Dlaczego?
• Czy lubisz, gdy ktoś czyta ci książki dla dzieci? Dlaczego?
• Czy w twojej rodzinie lubi się czytanie książek?
• Czy jest ktoś, kto czyta ci systematycznie?

Uzyskane odpowiedzi będą bardzo cenne. Poznamy wtedy nie tylko to, co dzieci myślą o książkach, ale także ich preferencje. Łatwej będzie wtedy dobrać odpowiednie pozycje. W zależności od wieku dzieci pewne postaci mogą wywoływać u nich lęk, np. wilk z bajki o Czerwonym Kapturku, czy Baba Jaga z bajki o Jasiu i Małgosi. Inne są też generalne preferencje w zainteresowaniach chłopców (w dużej mierze: auta, samoloty, roboty) i dziewczynek (np.: księżniczki, misie) Warto zapytać jakie postaci są interesujące dla obu grup i tak dobrać odpowiednie bajki czy krótkie opowiadania.

Jak rodzice mogą wspierać czytanie po angielsku w domu?
Idealnie byłoby zacząć od rozmowy z rodzicami dzieci, podczas której przedstawilibyśmy zalety czytania dzieciom w języku angielskim. Można też napisać kilka słów i przekazać dzieciom w formie wiadomości dla rodziców. Pracowanie nad czytaniem (nie tylko w języku angielskim) poza szkołą jest bardzo ważne.
Poniżej można znaleźć najczęściej występujące obawy rodziców:
• Nie znam na tyle angielskiego, aby czytać dziecku.
Możemy zapewnić rodziców, że większość książeczek ma dołączone płyty CD lub mp3 z nagraniem gotowym do słuchania oraz często z dodatkowymi słówkami, zadaniami czy piosenkami dla dzieci. Niepewność językowa rodzica przestaje być w tym wypadku argumentem. Dodatkowo, język używany w takich bajkach nie jest skomplikowany i rodzice po przesłuchaniu płyty powinni poczuć się pewniej ze swoim angielskim i przełamać lęk przed czytaniem na głos dziecku.

• Książki są za drogie.
Cena za oryginalne materiały jest wysoka, ale są sposoby, by ją obniżyć. Rodzice mogą zamawiać książki w kilka osób (wtedy można zapytać o rabat lub o bezpłatną dostawę). Można obserwować księgarnie internetowe i korzystać z rabatów i wyprzedaży w określonych porach roku. Po wybraniu danej pozycji można sprawdzić, w której księgarni internetowej jej cena jest najkorzystniejsza i tam ją zamówić. Dodatkowo rodzice mogą wymieniać się książkami po przeczytaniu. Inną alternatywą jest poszukanie biblioteki obcojęzycznej i zapisanie się do niej, aby móc wypożyczać książki za cenę karty bibliotecznej.

• Nie wiem, gdzie je znaleźć.
Można poszukać opinii w Internecie, obejrzeć przykładowe ilustracje i wtedy zdecydować się na zakup korzystając ze sklepów internetowych. Można zorganizować book crossing z innymi rodzicami dzieci. Inną opcją jest odwiedzanie sklepów z towarami angielskimi (Typu TK Maxx) i zaglądanie do sekcji z książkami i zabawkami lub bibliotek.

• Nie mam czasu na czytanie.
Jeśli rodzice nie znajdą czasu na czytanie w ciągu dnia można zaproponować im np.: zabranie płyty z bajką do auta i słuchanie podczas wspólnych podróży, w drodze do szkoły czy na zajęcia dodatkowe. Inną możliwością jest odtwarzanie dziecku płyty przed pójściem spać, w czasie kąpieli albo podczas zabawy (słuchanie w tle). Zaleca się czytanie dzieciom codziennie 20 minut.

Co czytać?
Poniżej przedstawionych jest kilka z wielu propozycji, gdzie możemy znaleźć inspirację do czytania najmłodszym.

Maria Damrath, autorka bloga Let's Read in English, prezentuje wiele interesujących książeczek bajek dla dzieci w różnym wieku. Zaletą jej materiałów jest to, że możemy zobaczyć jak przykładowe strony wyglądają w środku oraz jaka jest ich treść, szata graficzna, konstrukcja. Autorka opisuje, dlaczego dana pozycja jest interesująca i podpowiada jakie są zalety prezentowanego w niej materiału.


Oto kilka polecanych przez nią pozycji:
- Rod Campbell 'Dear Zoo',
- Mick Inkpen (seria...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !