Strony statyczne

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Oceniaj ucznia tak, jak sam chciałbyś być oceniany

Data dodania: 2009-07-23 16:56:19

Ocena jest niezwykle ważnym narzędziem pracy każdego nauczyciela. Nie tylko służy do oceniania uczniowskich wyników w nauce, ale także bywa nadużywana do sprawowania kontroli i utrzymania dyscypliny w klasie, w tym karania niepożądanych zachowań lub nagradzania pozytywnych.

Tymczasem warto przypomnieć, jak skomplikowanym procesem jest ocenianie oraz jak różne znaczenie może mieć ono dla nauczyciela lub ucznia. Zanim rozpoczniemy przegląd zagadnień i analizę problemu, proponuję przemyśleć pewną historię z praktyki.

Dlaczego ryba szybuje nad wodą?

Do pedagoga szkolnego trafiła 7-letnia Kasia, uczennica I klasy. Wysłał ją tam nauczyciel z prośbą o „sprawdzenie, czy wszystko z dzieckiem jest w porządku”. Powodem skierowania było „dziwne” wykonanie pewnego zadania przez małą dziewczynkę. Otóż otrzymała ona (tak jak reszta klasy) obrazek, który należało uzupełnić, a następnie opisać, naklejając różne obiekty w odpowiednie miejsca. Był to rysunek morza, plaży i nieba, a zadaniem dziecka było właściwe umieszczenie statku, ryby i ptaka oraz opisanie stworzonego obrazka. Cała klasa wykonała zadanie szybko, bez najmniejszych problemów. Ryba pływała w głębinach morza, ptak frunął w przestworzach, a statek unosił się na falach. Tylko praca Kasi wyglądała inaczej. Okręt wylądował na plaży, ryba szybowała nad wodą, a ptak... nurkował w morzu. Zaniepokojona nauczycielka potraktowała tę pracę jak sygnał wskazujący, że Kasia ma jakiś problem, któremu powinien przyjrzeć się specjalista.

W gabinecie pedagoga Kasia poproszona została o wyjaśnienie powodów, dla których jej obrazek wyglądał inaczej, a nawet trochę dziwnie. Dziewczynka, z dużą dozą wyobraźni, elokwentnie i swobodnie wyjaśniła, że ptak zanurkował do morza bo chciał złowić rybę, a ta wyskoczyła nad wodę, by mu umknąć. Statek na plaży był natomiast skutkiem wcześniejszej burzy, która wyrzuciła go na ląd. Pedagog pochwaliła Kasię za ciekawą pracę i kontynuowała rozmowę, w której wysłuchała jeszcze kilku innych, fantastycznych historii, obrazujących wyobraźnię i oryginalność myślenia dziewczynki. Nauczycielka została „uspokojona”, że z Kasią wszystko...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !