Jak zmobilizować uczniów do nauki na początku roku szkolnego?

Motywacja to nieodłączne narzędzie, które pomaga osiągnąć cel. Dzięki niej pokonujemy bariery nie do przeskoczenia, wierzymy w swoje możliwości i nie poddajemy się w obliczu porażek. Jednym słowem, dzięki niej możemy osiągnąć dosłownie wszystko. Jak zatem motywować uczniów do nauki, aby od samego początku roku mogli z ochotą dbać o samodoskonalenie i samokształcenie?  

Dobre chęci a zły przekaz 

Czasami mimo dobrych chęci nauczyciel, zamiast zmobilizować ucznia do nauki może w jednej chwili osłabić jego zapał lub dosłownie podciąć mu skrzydła.

Zdania typu: 

  • Jak tak dalej będziesz się uczył, to nie zdasz. 
  • Zadbaj, aby w tym roku nie być ostatnim w klasie. 
  • Zobacz jak koleżanka X sobie radzi, a Ty nie… 
  • Jesteś zdolny, ale leniwy. 
  • Przestań myśleć o niebieskich migdałach i bierz się do nauki.
  • Z takim nastawieniem nic nie osiągniesz…

Są niczym bomba atomowa – w jednej chwili niszczy wszystko, a po jej wybuchu przez długie lata obszar jej oddziaływania nie może się w pełni zregenerować. Tak samo jest z dziećmi. Nieodpowiednia motywacja, jedno zdanie, mina czy ton mogą na tyle zniechęcić ucznia, że być może zaprzepaści w przyszłości swoje talenty i ukryte umiejętności. Niestety powyższe hasła często przewijają się wśród nauczycieli i to niejednokrotnie w klasach wczesnoszkolnych. Zatem w jaki sposób motywować uczniów do nauki? Skoro określiliśmy jakich słów „zachęt” nie stosować, przemyśl najpierw, jakie są bariery motywacji wśród dzieci. 

Przede wszystkim uczniowie chodzą do szkoły z poczucia obowiązku, a materiał, jaki muszą przyswoić, jest ogromny i często mija się z dziecięcymi zainteresowaniami. Same lekcje polegają głównie na stylistyce wykładów i biernym przepisywaniu z tablicy, a co najgorsze – system oceniania jest bardzo schematyczny,  według odgórnego klucza, co zniechęca dzieci do kreatywności. 

W miarę możliwości należy zniwelować te bariery motywacyjne i elastycznie uatrakcyjniać odbiór lekcji. 

W jaki sposób motywować uczniów do nauki?

Aktywna nauka, mobilizacja i skupienie

Motywacja jest podstawą koncentracji uwagi, skupienia i zaangażowania dziecka. Aby zatem zebrać całą pulę za jednym zamachem, postaraj się: 

  1. Samemu być kreatywnym. Skoro oczekujesz tego od uczniów, zastanów się, czy Twoje lekcje nie pokazują czegoś odmiennego? Uczniowie przychodzą na zajęcia, siadają, a Ty powielasz schemat „słuchaj i notuj”? Ożyw swoje lekcje za pomocą prac grupowych, inspirujących projektów, filmu, prezentacji czy zabawy. Za jej pomocą Twoi uczniowie mogą przyswoić znacznie więcej materiału niż w klasyczny sposób. Wynika to właśnie z pobudzenia ich motywacji i zaangażowania. 
  2. Stwórz sprzyjające warunki. Oczywiście nie masz wpływu na poziom estetyki placówki budowlanej, w której uczysz, ale możesz je odpowiednio przyozdobić. Niektórzy nauczyciele w okolicy sierpnia organizują z klasą wspólne dekorowanie sali zajęć, aby mogła być dla nich przyjemna w odbiorze już na samym początku roku. Angażując uczniów w szykowanie plakatów, kalendarzy dydaktycznych itp. wywołasz u nich pozytywną niecierpliwość, która wiąże się z chęcią nauki w ładnym otoczeniu. UWAGA: Pamiętaj, że zbyt dużo materiałów dydaktycznych, kolorowych projektów itp. nie będzie wskazane, jeśli z tej klasy będzie korzystał uczeń ze spektrum autyzmu lub zespołem Aspergera. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule: Jak powinna wyglądać praca z uczniem z zespołem Aspergera? Zachowaj zatem rozwagę i umiar, aby dobry pomysł nie stał się przyczyną dekoncentracji uczniów. 
  3. Jak sprawić, że nuda będzie interesująca? Podczas przerabiania trudnych, mało ciekawych zagadnień wyjaśnij dzieciom, dlaczego się ich uczycie i kiedy staną się przydatne. Czynnikiem wspierającym motywację jest cel. Jeśli zatem uczniowie zrozumieją, że dany materiał będzie ważny podczas egzaminu końcowego albo jest wprowadzeniem do przyjemniejszego materiału, postarają się zaangażować swoje myśli i umysł w przyswojeniu go. 
  4. Ożyw lekcję. Staraj się włączyć uczniów do dyskusji, zadawaj im pytania pobudzające do myślenia, dzięki czemu z zainteresowaniem będą myśleć o kolejnej lekcji. Możesz organizować je w plenerze, co będzie ożywcze i odprężające dla młodych umysłów. 
  5. Doceniaj i chwal. Dostrzegaj nawet drobne sukcesy uczniów. Oceny za aktywność, dodatkowe działania i udział w lekcji są kuszącym elementem mobilizacji. Uczeń być może na początku będzie pracował dla nagrody, jednak z czasem dostrzeże więcej pozytywów wynikających z jego pilnej nauki i zaangażowania w lekcję.

Ale, aby pobudzić mózg do nauki, nie wystarczy samo zaangażowanie z Twojej strony. Uczeń także musi wykazać inicjatywę i mów o tym otwarcie. Podkreślaj, że bez obopólnej współpracy Wasze wysiłki pójdą na marne. Pamiętaj również, że są okresy, w których zaangażowanie ucznia do nauki może graniczyć z cudem i nie wynika to z jego lenistwa czy niechęci do przedmiotu. Dziecko jest podatne na czynniki zewnętrzne i nie zawsze miłe słowo czy doping będą dla niego priorytetem.

Jeśli uczeń przechodzi kryzys emocjonalny, ma problemy w rodzinie, domu itp. to bez eliminacji czynnika głównego, mobilizacja do nauki nie będzie możliwa. Dotyczy to w dużej mierze dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Kłopoty domowe znacząco odbiją się na koncentracji i mobilizacji dziecka, którego myśli zaprzątają sytuacje rodzinne. Co możesz wówczas zrobić? Porozmawiaj z uczniem i zadbaj o jego poczucie bezpieczeństwa. Okaż szczere zainteresowanie oraz wsparcie. Wyjaśnij, że problemy, nawet te poważne, prędzej czy później znikną, ale on nie odzyska straconego czasu, który może przeznaczyć na naukę. Oczywiście są momenty, gdzie należy uporządkować pewne sprawy, ale podpowiedz dziecku, jak może zrobić to mądrze.

Atmosfera ma znaczenie? 

Na motywację do nauki ma również wpływ atmosfera klasowa. Jeśli dziecko jest w klasie wytykane palcami, nie ma przyjaciół i poczucia emocjonalnego komfortu, nie skupi się na nauce. Czy masz jednak wpływ na więzi klasowe? Oczywiście i to bardzo duży! W artykule: Jak stworzyć zgraną klasę?, podkreśliliśmy, co warto wprowadzić do szkolnej rzeczywistości, by była ona pełna tolerancji, akceptacji i wzajemnego, uczniowskiego wsparcia. 

Zadbaj również o własne relacje z uczniami. Jeśli uchodzisz za nauczyciela „czepialskiego”, niezbyt sympatycznego czy oschłego w obyciu nie oczekuj, że będziesz w stanie motywować uczniów do nauki. Dyscyplina jest ważna, ale motywacja strachem i tworzeniem barier nie sprzyja edukacji na dłuższą metę. 

Postaraj się zatem o nawiązanie więzi z wychowankami i wspieraj ich na każdym etapie edukacji. Dodatkowo podczas porażek nie sugeruj im, że sami są sobie winni, bo nie przyłożyli się do nauki. Wyciągnij pomocną dłoń i pokaż, jak mogą poprawić wyniki. Jeśli te wskazówki zastosujesz od samego początku roku, możesz dostrzec, że przez jego dalszą część Twoi uczniowie nie tracą zapału. Ponadto będą lepiej radzić sobie z porażkami, mieć lepszą samoocenę i z przyjemnością dążyć do całorocznego samodoskonalenia!

Bibliografia: 

  1. Mój uczeń pracuje chętnie. Poznaj 11 metod motywowania uczniów w zróżnicowanym zespole.
  2. Jak motywować uczniów do nauki? dr hab. prof. UZ Iwona Grzegorzewska, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zielonej Górze. 
  3. Motywowanie uczniów do nauki, mgr Elżbieta Pałczyńska-Prus.
  4. Rozwijanie motywacji uczniów do nauki, Małgorzata Cywińska. 
  5. Motywowanie uczniów do nauki i rozwoju indywidualnego, Studio Rozwojowe, SKRYPT SZKOLENIOWY Sejny, 2014. 
  6. Motywowanie uczniów do nauki, Ismena Ładecka.