Szacunek, motywacja, akceptacja i wsparcie – to wszystko można znaleźć w dobrze zintegrowanej i współpracującej ze sobą grupie osób. Śmiało można powiedzieć, że takie otoczenie sprzyja osiąganiu sukcesów oraz wzmacnia strukturę emocjonalno-psychiczną jednostki. Dzieci spędzające czas w takim środowisku, są pewniejsze siebie i mają lepszy start w dorosłość. Zatem, jak stworzyć zgraną klasę, która będzie się wspierać i niczym tandem dążyć w jednym kierunku i tempie do edukacyjnych sukcesów?
Zgrana i zżyta klasa to marzenie niejednego pedagoga. Dlaczego? Powodów jest kilka, jednak nadrzędnym jest zdecydowanie łatwiejsze wywiązywanie się z nauczycielskiej roli i sukcesywne realizowanie szkolnego materiału. Praca nauczyciela jest pełna wyzwań, które za każdym razem mogą przyjmować inną formę i natężenie, ale ucząc w klasie zintegrowanej, nauczyciel może zdecydowanie zredukować swój stres, napięcie i z pasją oraz zaangażowaniem przekazywać swoją wiedzę. Jednak “stworzenie” klasy zgranej i zintegrowanej nie jest najłatwiejszym zadaniem, wymaga ciągłych wysiłków i nie jest zależne tylko od nauczyciela – wszyscy uczniowie muszą chcieć integracji oraz do niej dążyć.
Zgrana klasa to grupa uczniów, którzy w swoim towarzystwie czują się bezpiecznie. Mogą śmiało wyrażać swoje poglądy, dzielić się spostrzeżeniami, liczyć na wzajemne wsparcie i zachęty, a także dobrze się bawić. O ile łatwiej jest zintegrować niewielką ilość osób, tak kilkunasto lub kilkudziesięcioosobowa klasa może stanowić wyzwanie. Ale przecież nie ma rzeczy niemożliwych. Aby wiedzieć, od czego zacząć, najpierw należy zdefiniować możliwe bariery integracji i nim “wyjdą na światło dzienne”, zwalczać je w zarodku.
Wsparciem pracy nauczycielskiej i procesu integracji będzie książka Zespół klasowy na medal, która zawiera praktyczne scenariusze zajęć wskazujące drogę do integracji grupy. Podpowiada jak modelować zachowania uczniów i jak radzić sobie w obliczu trudności – które na pewno się pojawią.
Pamiętaj, że zgrana klasa nie oznacza, że każdy jej członek będzie ze sobą w przyjacielskich stosunkach. Nikogo nie należy zmuszać do przyjaźni czy polubienia kogoś. Jednak zintegrowanie sprawi, że wsparcie i motywacja będą nadrzędnym celem wszystkich, ponad wszelkie podziały. Dzięki temu Twoja praca będzie przyjemniejsza i efektywniejsza, a na dodatek, będziesz czuć satysfakcję, oglądając dorastające pokolenie, które pojmuje i docenia sens integracji oraz akceptacji.
Zatem podsumowując, odpowiedź na pytanie: Co zrobić, żeby klasa była zgrana?, może być tylko jedna: nie poddawać się i wierzyć, że prędzej czy później uda się osiągnąć sukces!
Bibliografia:
1. Sposoby Na Trudne Zachowania Uczniów, Wydawnictwo Forum Media.
2. Czym Jest Tolerancja? Zajęcia Dla Dzieci O Akceptacji, Wydawnictwo Forum Media.
3. Budowanie Zgranej Klasy, Centrum Dobrego Wychowania.
4. Zgrana Klasa. Udział Pedagoga W Budowaniu Relacji Między Uczniami, Małgorzata Łoskot, Głos Pedagogiczny, Nr 122.
5. Nauczyciele Jako Twórcy Edukacyjnego Klimatu Klasy Szkolnej, Andrzej Cichocki.
6. Współczesne Modele Integracji Szkolnej Dzieci Niepełnosprawnych, Joanna Kossewska.