Tolerancja nie jest cechą wrodzoną. Uczymy się jej na każdym kroku, jednak jej szczególne kształtowanie powinno odbywać się na etapie dzieciństwa. Dlaczego? Bo dzieci nie patrzą przez pryzmat uprzedzeń czy niechęci, ale są podatne na reakcje otoczenia, które nie zawsze przejawia tolerancyjne wartości. A jak nauczyć dzieci podstaw tolerancyjnej postawy? Zwróćmy uwagę, jakie zajęcia dla dzieci mogą nam w tym pomóc.
Przez wojnę na Ukrainie w naszej szkole pojawiło się dużo nowych uczniów. Reakcje dzieci są naprawdę różne: od pełnej otwartości i empatii, po niechęć, przezywanie i agresję. Razem z innymi nauczycielami chcemy przeprowadzić zajęcia uczące tolerancji i akceptacji, tak żeby oswoić dzieci z nową sytuacją. Zastanawiam się jak najlepiej ugryźć ten temat?
Aby przekazać dzieciom wartości tolerancji i móc z nimi ćwiczyć ją w praktyce, trzeba przede wszystkim wyjaśnić, dlaczego jest ważna. Obalmy współczesne mity i podkreślmy, że nie jest to „wymysł nowoczesnego świata” ani nie stanowi nowego „wynalazku polityków”. Tolerancja stanowi element moralny, który pozwala ludziom wyrażać własne zdanie, opinie czy preferować określony styl życia. Nie jest przymusem, który nakazuje nam jedynie znosić odmienne od naszych cechy drugiego człowieka, ale jest szacunkiem dla jego odmienności i brakiem ingerowania w nią. Wyróżniamy:
Oczywiście tolerancja jest pojęciem, które ewoluuje poprzez obejmowanie większej ilości dziedzin życia, jednak my skupiliśmy na jej najważniejszych elementach.
Teoria jest podstawą do praktycznych działań, dlatego podczas zajęć o tolerancji niezbędne jest połączenie wykładów z ćwiczeniami. Bardzo dobrym pomysłem jest korzystanie ze scenariuszy zajęć, które są opracowane z myślą o kadrze nauczycielskiej i pedagogach. Przykładem takiej pomocy dydaktycznej jest książka Ja, czyli kto? Inny, czyli jaki?, która za pomocą rozmaitych scenariuszy i kart pracy uczy dziecko kształtować własną tożsamość, opinię, a także tolerancję. Dzięki niej poprowadzisz atrakcyjne dla dzieci zajęcia, dzięki którym rozwiną swój światopogląd i będą mogły dostrzegać zalety różnorodności.
Oprócz tego korzystaj z innych narzędzi pomocniczych. Należą do nich: wiersze, opowiadania, filmy, bajki, a dzięki ich łatwej przyswajalności, bardzo szybko możesz podkreślić znaczenie i wagę tolerancji. Ale to nie wszystko.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź artykuł: Kolorowe eksperymenty naukowe
Dyskusja klasowa na specjalnie zorganizowanych zajęciach czy podczas godziny wychowawczej będzie stanowić ważny aspekt nauki. Zachęć dzieci, aby podzieliły się swoimi spostrzeżeniami, opiniami i podejściem w kwestii tolerancji. Poproś, aby podały przykłady zachowań, w których ciężko im wykazywać tolerancyjną postawę. Jest to niezwykle ważne, bo poznasz punkt widzenia swoich uczniów i będziesz mógł dostosować zajęcia do ich potrzeb. Dzięki temu zajęcia będą skuteczne i ukierunkowane na konkretne problemy, a lekcja o tolerancji stanie się preludium do pewnych zmian. Dopiero po tym etapie, można przejść do dalszego kształtowania tolerancyjnych wartości, czyli:
Scenariusz zajęć o tolerancji dla dzieci oprócz teorii i ćwiczeń w obrębie klasy powinien zawierać praktykę. Oczywiście nie mamy wpływu na codzienne życie uczniów i napotykane przez nich sytuacje, ale możemy pokazać im, jak zachować się w środowisku odmiennym niż szkoła. Możesz zorganizować wycieczki do miejsc, które podlegają ogólnej niechęci przez społeczeństwo, np. ośrodków gdzie przebywają uchodźcy lub imigranci. Jednak nim zaplanujesz taką wycieczkę, upewnij się, że rodzice uczniów wyrażają na to zgodę.
Oczywiście scenariusz zajęć o tolerancji w szkole podstawowej będzie wyglądał inaczej niż w liceum, ale schemat działania jest podobny. Elastycznie dostosuj materiał do potrzeb uczniów.
Dodatkowo nie zapominaj, że uczeń może być nietolerancyjny nie tylko z powodu wychowania czy opinii otoczenia. Problemy wychowawcze mogą napędzać złość, frustrację, która będzie szukać ujścia i chęci wyładowania się na słabszych – a do takich osób będą należeć osoby narażone na nietolerancję ze względu na ich kolor skóry, poglądy czy wyznanie. Jeśli zauważysz, że jest to problemem nietolerancyjnego ucznia, zainterweniuj i oprócz wykazania, jak szacunek wobec innych jest ważny, udziel mu sprecyzowanej pomocy, która zniweluje pozostałe problemy wychowawcze.
Bibliografia: