Jak pobudzić mózg do nauki?

Mózg to ludzki komputer, który ma nieograniczony potencjał. Niestety pomimo starań naukowców, wciąż wykorzystujemy wyłącznie namiastkę jego możliwości, a na dodatek nieodpowiednie przyswajanie wiedzy czy przeładowanie nauką może skutkować jego przeciążeniem i brakiem wydajności. Zatem, jak pobudzić mózg do nauki, aby efektywnie z niego korzystać?

Jak dbać o mózg?

Nim zaczniemy się zastanawiać, jak pobudzić mózg do nauki, przede wszystkim trzeba o niego zadbać. Zła kondycja mózgu nie przyczyni się do jego wydajności i co ważniejsze poprawnego funkcjonowania. Należy odpowiednio przygotować się do pilnego treningu umysłu, a ten składa się z licznych elementów. Omówmy kilka z nich.

Potrzebujesz więcej informacji dotyczących poprawy pracy mózgu? Nasz artykuł: "Jak zwiększać wydajność naszego mózgu - fakty i mity" jest do Twojej dyspozycji!

Ludzki mózg – jak działa i czego potrzebuje?   

Tak, jak komputer potrzebuje solidnego okablowania, systemu chłodzenia i prądu, tak samo nasz mózg potrzebuje witamin, mikroelementów, kwasów OMEGA, tlenu i dużej ilości wody. Bez tego może dojść do jego szybkiego „przegrzania się” oraz spowolnienia. Z tego powodu niezbędna jest zbilansowana dieta i dużo odpoczynku. Ale jak nauczyciel może wpłynąć na dietę swoich uczniów, podczas gdy większość z nich pochodzi z różnych środowisk, a wzorzec żywienia wynosi z domu? Propagowanie podstaw zdrowego żywienia to element edukacji szkolnej, który może być realizowany na różnych płaszczyznach. Plakaty przygotowywane przez uczniów dotyczące właściwego odżywiania, godzina wychowawcza poświęcona prawidłowej diecie, czy zajęcia dodatkowe z dietetykiem to tylko niektóre sposoby, aby przekazać dzieciom tę elementarną i podstawową wiedzę, aby ich mózg miał siły na przyswajanie wiedzy.

Jak pobudzić mózg przed egzaminem?

Co dalej? Odpoczynek. Mimo że pedagog nie może ingerować w harmonogram domowy dziecka, może zadbać o to, jaki bagaż wiedzy musi przyswoić w szkole. Czasami nauczyciel zastanawiając się, jak pobudzić mózg do zapamiętywania, stwierdza, że najlepsze jest powtarzanie materiału, w efekcie czego zadaje dużo materiału powtórzeniowego jako pracę domową. Oczywiście regularne analizowanie informacji przekazywanych podczas lekcji sprzyja zapamiętywaniu, ale nie w sytuacji, gdy jest ich zbyt dużo. Uczniowie każdego dnia uczęszczają na lekcje niezwiązane ze sobą tematycznie i w przypadku, gdy każdy nauczyciel z innego przedmiotu dosłownie „zarzuci” ich obszerną pracą domową, może niechcący przyczynić się do jego przemęczenia. Czy to znaczy, że nie należy zadawać prac domowych? Nie. Warto jednak zadbać, aby ilość ćwiczeń nie była zbyt przytłaczająca.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Kolorowe eksperymenty naukowe

Jak pobudzić mózg do myślenia?

Zainteresowany mózg to mózg chętny do zapamiętywania i wyciągania wniosków. Co to oznacza? Że dzieci lubią się uczyć tego, co je ciekawi. Jako nauczyciel nie masz zatem łatwego zadania, by przykuć uwagę swoich dziecięcych słuchaczy, ale nie oznacza to, że nie możesz uatrakcyjnić swoich zajęć. Zamiast lekcji na zasadzie wykładu czy przepisywania informacji z tablicy, włącz do zajęć aktywność fizyczną.

Zabawy ruchowe dla dzieci są tak ważne, ponieważ sprzyjają odprężeniu, dotlenieniu i wydzielaniu się endorfin, a to w całości przełoży się na kondycję umysłu uczniów. Pomyśl zatem, jaka zabawa ruchowa  lub grupowa pasowałaby do tematyki Twoich zajęć. Nie zapominaj też o zrobieniu odpowiednich przerw. Mimo że materiału do przekazania masz bardzo dużo, a tradycyjna lekcja trwa tylko 45 minut, przerwa dwu lub trzyminutowa może zdziałać cuda. Szczególnie, jeśli w Twojej klasie są dzieci ze spektrum autyzmu lub z ADHD. Odłożenie długopisów, zgaszenie światła i chwilowe wyciszenie wzroku i słuchu może dać dzieciom chwilę wytchnienia i zachęcić je do intensywnego wznowienia swoich działań. Zachęć je, aby w domu podczas nauki czy odrabiania lekcji również praktykowały takie „sztuczki relaksacyjne”.

Jak pobudzić mózg do pracy?

Mózg pracuje wydajniej, gdy jest skupiony i skoncentrowany. Aby uczeń mógł skupić swoje myśli na konkretnym zadaniu czy ćwiczeniu, musi czuć się bezpiecznie. Co mogłoby wprowadzić go jednak w stan niepokoju podczas codziennych zajęć lekcyjnych? Surowy nauczyciel, który tworzy atmosferę grozy i wymagania. To może nie tylko wywołać dyskomfort dziecka, lecz także przyczyniać się do spięcia i odczuwania silnego stresu. Autorytet możesz zbudować, będąc przystępnym i miłym nauczycielem, dlatego zadbaj o sprzyjającą atmosferę w swojej klasie.

Jak pobudzić mózg do działania i ciągłego rozwoju?

Oczywiście, chcąc pobudzić umysł do nauki, nie zależy nam na chwilowej wydajności czy efektywności. Im częściej go trenujemy, tym szybciej poszerzamy jego horyzonty i pokłady możliwości. Rodzi się jednak pytanie: Jak pobudzić mózg do efektywnej, ciągłej pracy? Pomóc w tym może pomóc mindfulnnes, czyli trening uważności. Skupia się on na wyciszeniu i skupieniu na odczuwanych w danej chwili emocjach, co znacząco wpływa na sposób funkcjonowania i działania mózgu. Czym jest i w jaki sposób dokładnie go praktykować omówiliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów: Trening uważności z dzieckiem - o co w nim chodzi?

Ale to oczywiście niejedyne sposoby, jak pobudzić się do nauki. 

Obecnie na rynku jest wiele pomocy dydaktycznych wspierających rozwój i pracę mózgu. Jednym z nich jest Neurodziennik, który wyróżnia się na tle bliźniaczych opracowań. Co jest w nim takiego wyjątkowego? Przede wszystkim nie ma limitu czy ograniczeń wiekowych. Mogą z niego korzystać dzieci, młodzież i dorośli. Poza tym kładzie nacisk na regularną stymulację mózgu, a nie jego przeładowanie informacjami. Na każdy dzień przygotowano zadanie, ćwiczenie lub ciekawostkę, urozmaicając tym samym harmonogram treningu. Dodatkowo podzielono go zgodnie z porami roku, gdyż ludzki umysł w każdym okresie funkcjonuje trochę inaczej. 

Dzięki temu neurodziennik przyczynia się do efektywnego rozwijania potencjału umysłu i to w krótkim czasie. Możesz wykorzystać jego zawartość na swoich lekcjach lub potraktować go jako odmienną formę pracy domowej, która nie przeciąży Twoich podopiecznych.

Pamiętaj również, że umysł dziecka jest szczególnie plastyczny i podatny na kształtowanie, dlatego przedstawiając uczniom prawidłową formę przyswajania wiedzy, masz ogromny wpływ na ich życie. Jak to możliwe? Z każdym rokiem dzieci muszą się mierzyć z obszerniejszym materiałem do przyswojenia i wymaganiami edukacyjnymi, dlatego im szybciej nauczą się efektywnego korzystania z mózgu, tym lepsze sukcesy będą osiągać bez względu na obraną drogę zawodową. Bądź zatem nauczycielem nie tylko konkretnego przedmiotu, lecz także mentorem w zakresie przyswajania wiedzy i treningu umysłu.

Mózg i jego potrzeba miłości

Co ciekawe, najlepiej przyswajamy wiedzę czując się bezpiecznie oraz w otoczeniu aury zrozumienia i miłości. Dzieci, których rodzice kładą ogromny nacisk na oceny i efekty w nauce, mimo poświęcenia większej ilości czasu na uczenie się czy dodatkowe zajęcia niekoniecznie staną się lepszymi uczniami, a wręcz przeciwnie. Strach, stres i wygórowane wymagania sprawiają, że umysł pracuje ponad swoje siły i skupia się tylko na efektach, a nie sztuce treningu umysłu, które na dłuższą metę przyczynia się do naszych sukcesów. Poświęć zatem czas podczas spotkań z rodzicami, aby przekazać im najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania mózgu i wspierania dziecka. Czasami opiekunowie nie zdają sobie sprawy, że są przyczyną odwrotnych efektów niż pragną, aby dziecko osiągnęło.

Bibliografia:

  1. Rozum na talerzu, czyli czym karmić mózg dziecka?, Mariola Kurczyńska.

  2. Główka pracuje, czyli trening mózgu, opracowanie Ewa Osóbka-Zielińska.
  3. Jak aktywizować mózg do nauki, czyli co mogą zrobić nauczyciele, by pomóc uczniom się uczyć? - Wydawnictwo Forum Media.
  4. Jak przeprogramować swój mózg, Joe Dispenza, Wydawnictwo Helion.
  5. Świadomość i dynamiczne modele działania mózgu, Włodzisław Duch.
  6. Mózg dziecka przewodnik dla rodziców, Alvaro Bilbao.
  7. Neuroplastyczność mózgu wsparciem rozwojowym dziecka we wczesnym dzieciństwie, Joanna Skibska. 
  8. Wpływ rozwoju pamięci dzieci w młodszym wieku szkolnym na organizację nauki języka obcego, Ewa Dźwierzyńska.