Zabawy ruchowe dla dzieci mają niezwykle korzystny wpływ na ich rozwój. Dlaczego? I jak umiejętnie je zorganizować? Ile czasu dziennie przeznaczyć na zabawy ruchowe? Zwróćmy uwagę na te kilka najważniejszych aspektów.
Nie bez powodu mówi się, że ruch to zdrowie. Jednak w przypadku dzieci ma on zdecydowanie szersze znaczenie. Oto tylko niektóre zalety, jakie niesie za sobą aktywność fizyczna dzieci:
LP |
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z ZABAW RUCHOWYCH |
1. |
Pozwalają utrzymać właściwą masę ciała. |
2. |
Umożliwiają rozwój cech motorycznych, które w dorosłym życiu sprzyjają również unikaniu zagrożeń tj. szybkiej, zwinnej reakcji. |
3. |
Wspomagają rozwój społeczny i uczą współpracy podczas zabaw grupowych. |
4. |
Niwelują niekorzystny wpływ codziennego trybu życia tj. siedzenia w ławce, długotrwałego siedzenia przy komputerze czy w pozycji pochylającej się nad telefonem. |
5. |
Pozwalają i ułatwiają rozładowanie emocji. |
6. |
Sprzyjają harmonijnemu rozwojowi kości, mięśni i stawów. |
7. |
Sprzyjają harmonijnemu rozwojowi układu sercowo-naczyniowego |
8. |
Pomagają w prawidłowej koordynacji ciała. |
9. |
Wpływają na kreatywność i wyobraźnię dziecka. |
10. |
Mogą zapoznać dzieci z rozmaitymi aktywnościami, które będą im towarzyszyć przez resztę życia lub rozbudzić chęć do podążania drogą kariery sportowej. |
To właśnie z tego powodu każdy etap edukacji dziecka powinien uwzględniać jak najwięcej zajęć ruchowych. Zabawy ruchowe w przedszkolu mają jednak kluczowe znaczenie, gdyż przypadają na okres, w którym dziecko kształci i szlifuje swoje zdolności przy jeszcze niewykształconym w pełni układzie kostnym czy nerwowym. Odpowiedni program ruchowy zwiększy potencjał dziecka i przygotuje je do bardziej zaawansowanych aktywności w okresie szkolnym.
Zabawy ruchowe dla dzieci przy muzyce to jedna z najpopularniejszych wariantów aktywności. Tak zwana rytmika ułatwia dzieciom zsynchronizowanie ruchu z dźwiękiem i ćwiczenie tempa czy rytmu. Ale oprócz tego praktycznym sposobem na uwzględnienie zabaw ruchowych jest wprowadzenie elementów choreoterapii. Czym jest choreoterapia i jak możesz ją wprowadzić na zajęcia, pisaliśmy w jednym z naszych wcześniejszych artykułów.
Oczywiście zabawy ruchowe dla 4 latków w przedszkolu, nie muszą być powtarzalne i takie same. Niektóre dzieci szybko się nudzą, jeśli regularnie będziemy je zachęcać do udziału w tych samych zabawach. Jak można zatem urozmaicić harmonogram, gdy kończą się nam już pomysły? Liczne gotowe scenariusze i karty zabaw mogą zadbać, by w lekcje nie wkradła się rutyna. Przykładem są Zabawy ruchowe dla czterolatków, które nie tylko zawierają szereg nowych pomysłów, ale zostały przygotowane przez specjalistów – pedagogów, fizjoterapeutów i nauczycieli –, a nie copywriterów jak to bywa w niektórych opracowaniach. Czy ma to jakieś znaczenie? Owszem. Prezentowane zabawy nie są jedynie zbiorem kreatywnych pomysłów, lecz także zostały stworzone z myślą o dokładnym rozwoju dziecka w każdej dziedzinie. Założeniem takich scenariuszy nie jest jedynie zabawa dla zabawy, a zabawa w celu rozwijania. Warto zatem zawsze wybierać pomoce dydaktyczne pisane przez profesjonalistów.
Zabawy ruchowe dla dzieci na dworze mogą być szczególnie atrakcyjne w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym. Nie chodzi tylko o lekcje wychowania fizycznego na świeżym powietrzu. Zabawy ruchowe mogą być elementem lekcji z niemal każdego przedmiotu. Uczenie matematyki, geografii czy fizyki w parku lub nawet na boisku szkolnym może wymagać kreatywnego podejścia nauczyciela, ale sprzyja zapamiętywaniu i uprzyjemnia zajęcia. Poza tym wielogodzinne siedzenie w ławce i krótkie przerwy pomiędzy lekcjami, nie sprzyja postawie dzieci i ich zaangażowaniu. To ruch pobudza w nas motywację i wbrew pozorom dodaje energii. Jeśli zatem jesteś nauczycielem, zastanów się jak przygotować od czasu do czasu lekcję, która „orzeźwi” Twoich uczniów i przy okazji pomoże Ci zdobyć miano lubianego nauczyciela.
Dzieci bardzo często swój domowy czas spędzają na odrabianiu lekcji, przed komputerem lub telewizorem. Warto zachęcić opiekunów i rodziców, aby wprowadzili w rodzinnym harmonogramie zabawy ruchowe, chociaż 30 minut dziennie. Nie zawsze jest to łatwe dla rodzin, które mieszkają w małym metrażu. Jednak ruch nie zawsze musi wiązać się z bezkresną przestrzenią i parkiem do biegania. Jako pedagog możesz podpowiedzieć własne propozycje uwzględniające warunki domowe rodziców lub skorzystać z gotowych scenariuszy i udostępnić je rodzicom. A co w przypadku, gdy dzieci nie trzeba zachęcać do ruchu, bo wręcz „nie usiedzą w miejscu”? Im także należy zaplanować odpowiednio czas.
Niekiedy może się wydawać, że zabawy ruchowe w domu nie są potrzebne dzieciom nadpobudliwym, bo są stale w ruchu. Nic bardziej mylnego. Jak zaznaczyliśmy na początku, ruch sprzyja rozładowaniu napięcia emocjonalnego i wyciszeniu układu nerwowego. Jednak by tak było, konieczna jest ukierunkowana i celowa aktywność.
Zabawy ruchowe dla dzieci z pokazywaniem mogą być elementem metody pracy z dzieckiem nadpobudliwym, podczas których uczeń angażuje swoje wszystkie zmysły i ciało. Dzieci z ADHD same w sobie są ruchliwe, ale zaangażowanie ich uwagi i pobudzenie koncentracji nie zawsze jest łatwe. W tym celu pokazywanie może spełnić tę ważną funkcję. Oprócz tego, dziecko uczy się wykonywać polecenia czy prawidłowo je interpretować – co niekiedy stanowi trudność dla dzieci nadpobudliwych.
Oczywiście zabawy ruchowe mogą uwzględniać również pomoc w domu. Wspólne sprzątanie – np. kto posprząta szybciej swoją część pokoju – również może stanowić atrakcyjną formę zabaw ruchowych. Wszystko zależy od pomysłowości i przekazu, w jakim przedstawimy daną czynność.