Dlaczego zabawy ruchowe dla dzieci są tak ważne?

Zabawy ruchowe dla dzieci mają niezwykle korzystny wpływ na ich rozwój. Dlaczego? I jak umiejętnie je zorganizować? Ile czasu dziennie przeznaczyć na zabawy ruchowe? Zwróćmy uwagę na te kilka najważniejszych aspektów. 

 

Nie bez powodu mówi się, że ruch to zdrowie. Jednak w przypadku dzieci ma on zdecydowanie szersze znaczenie. Oto tylko niektóre zalety, jakie niesie za sobą aktywność fizyczna dzieci:

LP

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z ZABAW RUCHOWYCH

1.

Pozwalają utrzymać właściwą masę ciała.

2.

Umożliwiają rozwój cech motorycznych, które w dorosłym życiu sprzyjają również unikaniu zagrożeń tj. szybkiej, zwinnej reakcji.  

3.

Wspomagają rozwój społeczny i uczą współpracy podczas zabaw grupowych.

4.

Niwelują niekorzystny wpływ codziennego trybu życia tj. siedzenia w ławce, długotrwałego siedzenia przy komputerze czy w pozycji pochylającej się nad telefonem.

5.

Pozwalają i ułatwiają rozładowanie emocji.

6.

Sprzyjają harmonijnemu rozwojowi kości, mięśni i stawów. 

7.

Sprzyjają harmonijnemu rozwojowi układu sercowo-naczyniowego

8.

Pomagają w prawidłowej koordynacji ciała.  

9.

Wpływają na kreatywność i wyobraźnię dziecka.

10.

Mogą zapoznać dzieci z rozmaitymi aktywnościami, które będą im towarzyszyć przez resztę życia lub rozbudzić chęć do podążania drogą kariery sportowej.  

To właśnie z tego powodu każdy etap edukacji dziecka powinien uwzględniać jak najwięcej zajęć ruchowych. Zabawy ruchowe w przedszkolu mają jednak kluczowe znaczenie, gdyż przypadają na okres, w którym dziecko kształci i szlifuje swoje zdolności przy jeszcze niewykształconym w pełni układzie kostnym czy nerwowym. Odpowiedni program ruchowy zwiększy potencjał dziecka i przygotuje je do bardziej zaawansowanych aktywności w okresie szkolnym.

Zabawy ruchowe dla dzieci w przedszkolu

Zabawy ruchowe dla dzieci przy muzyce to jedna z najpopularniejszych wariantów aktywności. Tak zwana rytmika ułatwia dzieciom zsynchronizowanie ruchu z dźwiękiem i ćwiczenie tempa czy rytmu. Ale oprócz tego praktycznym sposobem na uwzględnienie zabaw ruchowych jest wprowadzenie elementów choreoterapii. Czym jest choreoterapia i jak możesz ją wprowadzić na zajęcia, pisaliśmy w jednym z naszych wcześniejszych artykułów.

Oczywiście zabawy ruchowe dla 4 latków w przedszkolu, nie muszą być powtarzalne i takie same. Niektóre dzieci szybko się nudzą, jeśli regularnie będziemy je zachęcać do udziału w tych samych zabawach. Jak można zatem urozmaicić harmonogram, gdy kończą się nam już pomysły? Liczne gotowe scenariusze i karty zabaw mogą zadbać, by w lekcje nie wkradła się rutyna. Przykładem są Zabawy ruchowe dla czterolatków, które nie tylko zawierają szereg nowych pomysłów, ale zostały przygotowane przez specjalistów – pedagogów, fizjoterapeutów i nauczycieli –, a nie copywriterów jak to bywa w niektórych opracowaniach. Czy ma to jakieś znaczenie? Owszem. Prezentowane zabawy nie są jedynie zbiorem kreatywnych pomysłów, lecz także zostały stworzone z myślą o dokładnym rozwoju dziecka w każdej dziedzinie. Założeniem takich scenariuszy nie jest jedynie zabawa dla zabawy, a zabawa w celu rozwijania. Warto zatem zawsze wybierać pomoce dydaktyczne pisane przez profesjonalistów.

Zabawy ruchowe dla dzieci w wieku szkolnym

Zabawy ruchowe dla dzieci na dworze mogą być szczególnie atrakcyjne w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym. Nie chodzi tylko o lekcje wychowania fizycznego na świeżym powietrzu. Zabawy ruchowe mogą być elementem lekcji z niemal każdego przedmiotu. Uczenie matematyki, geografii czy fizyki w parku lub nawet na boisku szkolnym może wymagać kreatywnego podejścia nauczyciela, ale sprzyja zapamiętywaniu i uprzyjemnia zajęcia. Poza tym wielogodzinne siedzenie w ławce i krótkie przerwy pomiędzy lekcjami, nie sprzyja postawie dzieci i ich zaangażowaniu. To ruch pobudza w nas motywację i wbrew pozorom dodaje energii. Jeśli zatem jesteś nauczycielem, zastanów się jak przygotować od czasu do czasu lekcję, która „orzeźwi” Twoich uczniów i przy okazji pomoże Ci zdobyć miano lubianego nauczyciela. 

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź artykuł: Kolorowe eksperymenty naukowe

Zabawy ruchowe dla dzieci w domu

Dzieci bardzo często swój domowy czas spędzają na odrabianiu lekcji, przed komputerem lub telewizorem. Warto zachęcić opiekunów i rodziców, aby wprowadzili w rodzinnym harmonogramie zabawy ruchowe, chociaż 30 minut dziennie. Nie zawsze jest to łatwe dla rodzin, które mieszkają w małym metrażu. Jednak ruch nie zawsze musi wiązać się z bezkresną przestrzenią i parkiem do biegania. Jako pedagog możesz podpowiedzieć własne propozycje uwzględniające warunki domowe rodziców lub skorzystać z gotowych scenariuszy i udostępnić je rodzicom.  A co w przypadku, gdy dzieci nie trzeba zachęcać do ruchu, bo wręcz „nie usiedzą w miejscu”? Im także należy zaplanować odpowiednio czas.

Ruchowe zabawy dla dzieci nadpobudliwych 

Niekiedy może się wydawać, że zabawy ruchowe w domu nie są potrzebne dzieciom nadpobudliwym, bo są stale w ruchu. Nic bardziej mylnego. Jak zaznaczyliśmy na początku, ruch sprzyja rozładowaniu napięcia emocjonalnego i wyciszeniu układu nerwowego. Jednak by tak było, konieczna jest ukierunkowana i celowa aktywność. 

Zabawy ruchowe dla dzieci z pokazywaniem mogą być elementem metody pracy z dzieckiem nadpobudliwym, podczas których uczeń angażuje swoje wszystkie zmysły i ciało. Dzieci z ADHD same w sobie są ruchliwe, ale zaangażowanie ich uwagi i pobudzenie koncentracji nie zawsze jest łatwe. W tym celu pokazywanie może spełnić tę ważną funkcję. Oprócz tego, dziecko uczy się wykonywać polecenia czy prawidłowo je interpretować – co niekiedy stanowi trudność dla dzieci nadpobudliwych. 

Oczywiście zabawy ruchowe mogą uwzględniać również pomoc w domu. Wspólne sprzątanie – np. kto posprząta szybciej swoją część pokoju – również może stanowić atrakcyjną formę zabaw ruchowych. Wszystko zależy od pomysłowości i przekazu, w jakim przedstawimy daną czynność.

Bibliografia:

  1. https://www.literka.pl/produkt/zabawy-ruchowe-dla-czterolatkow
  2. Aktywizacja ruchowa dzieci w dobie rozwoju nowych technologii – wyzwanie dla nauczycieli, Maria Zadarko-Domaradzka, Irena Momola, Emilian Zadarko, Ewa Polak.
  3. Ruch i rytm wspierający rozwój dziecka z rożnymi deficytami, Marzena Buchnat.
  4. Ruch w edukacji i wychowaniu dziecka przedszkolnego, Adam Adamski. 
  5. Aktywność fizyczna dzieci w wieku przedszkolnym, Lidia Pawelec.