Czym jest choreoterapia i jak możesz ją wprowadzić na zajęcia?
Taniec od wieków umożliwia wyrażanie własnych uczuć, emocji, ekspresji, a także niesamowitej sztuki. Nic więc dziwnego, że choreoterapia stosowana wśród najmłodszych zyskuje tak wiele pozytywnych opinii i zwolenników. Ale na czym dokładnie się skupia i w jaki sposób powinna być realizowana?
Choreoterapia – co to jest i jak pomaga?
Choreoterapia to najprościej mówiąc terapia tańcem i ruchem. Należy do jednej z arteterapii, czyli leczenia sztuką – a właściwie z wykorzystaniem jej form. Głównym założeniem arteterapii jest komunikacja jednostki z otoczeniem poprzez przekazywanie swoich myśli i odczuć za pomocą rysunków, obrazów, rzeźb, melodii i tańca. Nie liczą się tutaj umiejętności czy talent, a sama możliwość wykorzystania sztuki.
Co ciekawe, choreoterapia może mieć wiele odsłon, schematów, założeń i skierowana jest do zróżnicowanych grup odbiorców. Choreoterapia dla dzieci obejmuje:
- ćwiczenia muzyczno-ruchowe,
- taniec,
- ćwiczenia usprawniające ciało i rozciągające mięśnie,
- ćwiczenia relaksacyjne,
- ćwiczenia oddechowe.
Choreoterapia nie jest zarezerwowana tylko dla konkretnej grupy dzieci. Każde dziecko zasługuje na to, co najlepsze, a choreoterapia wiąże się z samymi pozytywnymi reakcjami. W przypadku dzieci nadpobudliwych ruchowo może pomóc “wyładować” nadmiar energii i pomóc dziecku zrozumieć własne uczucia lub myśli. To samo tyczy się dzieci nieśmiałych i autystycznych, które dzięki muzyce mogą się wyciszyć i umiejętnie komunikować z otoczeniem. Muzyka w doskonały sposób potrafi wydobyć z nas emocje, o których na co dzień nie zawsze zdajemy sobie sprawy, dlatego wielu specjalistów zaleca zajęcia z udziałem muzyki i tańca wśród dzieci, które przechodzą okres zmian: buntu, przeprowadzki, rozwodu lub separacji rodziców, śmierci kogoś bliskiego.
Ale oprócz emocjonalno-psychicznych walorów, choreoterapia dla dzieci niepełnosprawnych może pełnić funkcję rehabilitacyjną. Odpowiednio dobrany plan zajęć usprawnia dzieci, może zapobiegać przykurczom mięśni i pobudza cały układ nerwowy. Wspiera zatem główny nurt rekonwalescencji, uatrakcyjniając formy rehabilitacyjne.
Ponadto choreoterapia ułatwia rozumienie innych, rozwija wrażliwość muzyczną, pomaga kontrolować emocje, pomaga dziecku zrozumieć własne możliwości i ograniczenia oraz niezwykle pobudza kreatywność.
Choreoterapia w pracy z dziećmi – o czym pamiętać?
Ważne jest, aby nauczyciel dokładnie zrozumiał i pojął sens choreoterapii. Nie jest to tradycyjna „rytmika”, która towarzyszy niemal każdej placówce edukacyjnej od wielu lat i polega na zabawie w dyrygenta czy opiera się poleceniu „biegamy w kółeczku”. Choreoterapia to zaplanowany proces terapeutyczny, który musi spełnić określony wcześniej cel i być dostosowany do aktualnych potrzeb dziecka.
Dodatkowo poziom zajęć powinien być stopniowany pod względem trudności, a sala wykorzystana do lekcji duża i bezpieczna. Sam prowadzący zajęcia musi wyróżniać się pewnymi cechami. Przy choreoterapii niewskazane jest musztrowanie czy za wszelką cenę egzekwowanie prawidłowego wykonywania wszystkich poleceń. Terapia tańcem ma wyciszać i relaksować, a nauczyciel, który nie pozwala na improwizację ruchową lub emanuje szorstkością, nie będzie sprzyjał wyciszeniu. Podczas zajęć niezwykle liczy się empatia, wyrozumiałość i cierpliwość prowadzącego, a także jego elastyczne podejście. „Zmuszanie” dzieci nieśmiałych lub wycofanych uporczywymi zachętami do interakcji nie pomoże w realizacji celów zajęć, a wręcz przeciwnie – może całkowicie zniechęcić dzieci do tej formy wyrażania samego siebie.
Jak zatem powinna przebiegać choreoterapia dla dzieci?
Zajęcia mogą być prowadzone grupowo lub indywidualnie, a w celu ich uatrakcyjnienia warto posiłkować się dodatkowymi narzędziami m.in. piłkami, szarfami, chustami itp. Plan zajęć powinien obejmować:
- prezentację różnych form tańca,
- tańce grupowe, które wspierają integrację grupy,
- zabawy taneczne, które dzieciom nadpobudliwym ułatwiają pozbycie się przeładowania emocjonalnego, a dzieciom nieśmiałym wskazują drogę komunikacji z otoczeniem,
- ćwiczenia oddechowo-rozluźniające, które redukują stres i dają dzieciom możliwość wyciszenia się.
Choreoterapia scenariusz zajęć
Nie każdy nauczyciel jest jednak choreoterapeutą – jak zatem wprowadzić choreoterapię do swoich zajęć? Oprócz ubogacenia swojej wiedzy teoretycznej, można skorzystać z „gotowca”, przygotowanego przez specjalistę. Świetnym przykładem profesjonalnego opracowania, które zawiera scenariusze zajęć, jest Choreoterapia jako metoda kształtująca rozwój przedszkolaka. Minibook zawiera najważniejsze informacje na temat choreoterapii i w szybki sposób wprowadza nauczyciela/pedagoga w świat terapeutycznego tańca i ruchu. Praktyczne karty zajęć przedstawiają krok po kroku jak przeprowadzić lekcję oraz są podzielone według grup wiekowych dziecka. Poniżej prezentujemy fragment takiej kary zajęć.
![]()
Jako nauczyciel czy opiekun przedszkolny nie musisz zatem skończyć studiów specjalistycznych, aby móc zapewnić swoim podopiecznym choreoterapeutyczny rozwój. Dzięki takim gotowym rozwiązaniom możesz jednak znacząco podnieść swoje kompetencje i poszerzyć światopogląd. Edukacja nie wiąże się jedynie z rozwojem dzieci, a samych nauczycieli, którzy nie mogą pozwolić sobie na utarte schematy i metody prowadzenia zajęć. Dzieci są wymagającymi jednostkami, które potrzebują ciągłego bodźca i wyznaczania kierunku poznawania świata w sposób atrakcyjny i ciekawy. Choreoterapia zapewni to wszystko i wspomoże rozwój dziecka na każdym etapie jego dojrzewania. Oprócz tego będzie wspierać proces stabilizacji emocjonalnej, dzięki czemu dziecko w dorosłym życiu będzie potrafiło radzić sobie z przeciwnościami i trudnościami dnia codziennego.
Bibliografia:
- Choreoterapia jako metoda kształtująca rozwój przedszkolaka, Wydawnictwo Forum Media.
- Choreoterapia jako jedna z metod leczenia ruchem, Jolanta Garbacik Ewa Węgrzyn, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 570.
- Terapia tańcem i ruchem kluczem do świata wewnętrznego osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu (ASD), Anna Rojewska-Nowak.
- Możliwości zastosowania choreoterapii w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Ewa Puszczałowska-Lizis, Andrzej Markowski, Magdalena Markowska, Ewelina Szymańska-Smoleń.
- Muzykoterapia, choreoterapia oraz terapia tańcem i ruchem jako forma profilaktyki zaburzeń emocjonalnych dzieci w młodszym wieku szkolnym, Natalia Kłysz-Sokalska.
- Wpływ muzyki na rozwój dziecka, Wydawnictwo Forum Media.