
Czym jest SLI? Ćwiczenia dla dzieci
Mówi się, że język ojczysty jest najprostszym językiem, jakiego się uczymy. Okazuje się jednak, że nie zawsze. SLI może utrudniać pełne opanowanie języka, a jego częstotliwość występowania jest statystycznie wysoka. Czym się charakteryzuje i jak walczyć ze SLI? Ćwiczenia oraz odpowiednie podejście edukacyjne mogą być drogą do sukcesu. Jak go osiągnąć?
SLI – co to jest?
Zacznijmy od dokładnego poznania definicji. SLI (Specific Language Impairtment), czyli specyficzne zaburzenie językowe, które charakteryzuje się trudnościami w opanowaniu języka ojczystego. (Często specjaliści w Polsce nazywają SLI afazją rozwojową lub samoistnym opóźnieniem mowy i używają tych terminów zamiennie). Dziecko ma problem z rozumieniem mowy, wypowiadaniem się, gramatyką i posiada mały zasób słownictwa. Taki stan rzeczy nie jest podyktowany zaburzeniami intelektualnymi, anatomicznymi ani medycznymi. Winny nie należy również dopatrywać w środowisku, ubytkach słuchu i aparatu artykulacyjnego, czy wśród rodzicielskich zaniedbań. Co zatem jest przyczyną SLI? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, jednak specjaliści doszukują się problemu w nietypowym funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego, który nieprawidłowo przetwarza i odbiera dane językowe.
Niepokojące symptomy i diagnoza
SLI u dzieci może objawiać się na różne sposoby. Uzależnione jest to od indywidualnych predyspozycji i wieku, jednak możemy wyróżnić najbardziej znaczące, które ukierunkowują specjalistów w kierunku diagnozy.
LP |
Dzieci w okresie przedszkolnym |
Dzieci w okresie szkolnym |
---|---|---|
1. |
Porozumiewają się za pomocą gestów oraz wyrazów dźwiękonaśladowczych. |
Mają problemy ze składnią zdaniową. |
2. | Formułują trzywyrazowe lub czterowyrazowe zdania. | Formułują trzywyrazowe lub czterowyrazowe zdania. |
3. |
Zdania konstruują niepoprawnie i niegramatycznie. |
Wykazują trudności z doborem właściwych słów (semantyką). |
4. |
Mają trudność z nabywaniem nowego słownictwa. |
Mają problemy z użyciem odpowiednio odmienionych form wyrazów w wypowiedziach. |
5. |
Opuszczają obowiązkowe elementy w zdaniu. |
Używają bardzo prostego języka. |
6. |
Rozwój leksykalny jest wolniejszy niż u innych dzieci. |
Mają trudności w rozumieniu dłuższych form wypowiedzi. |
Co ciekawe, SLI ujawnia się też inaczej w zależności od danego języka. Świetnie podkreśliła to Monika Pakura w jednej ze swoich prezentacji: „Bardzo istotne jest to, że SLI w różnych językach może przejawiać się w nieco inny sposób. Na przykład Kerry Ebert i Kathryn Kohnert (2016) podają, że dzieci z SLI przyswajające arabski mają często problemy z tworzeniem liczby mnogiej rzeczowników, dzieci przyswajające włoski – z rodzajnikami i nieakcentowanymi formami zaimków (klitykami), a dzieci przyswajające chiński (kantoński) – z omijaniem znaczników aspektu w czasownikach. Niestety, dla języka polskiego nie istnieje jeszcze wyczerpujący opis typowych błędów gramatycznych, które popełniają dzieci z SLI”. Dodatkowo u dzieci dwujęzycznych mogą także występować odchylenia i „indywidualne wariacje”, które nie zawsze muszą być związane z SLI.
Widzimy zatem, że z powodu braku ujednolicenia terminologii i dokładnego opisu objawów w przypadku naszego języka, może dochodzić do niepoprawnej diagnostyki, a co za tym idzie metod pomocy.
SLI diagnozuje się u dzieci w wieku 4 lat, jednak wcześniej można już rozpoznać jego ryzyko wystąpienia. Właśnie z tego powodu tak istotne jest, aby dziecko, które odbiega od pewnych norm rozwoju językowego dla swojego wieku, przeszło konsultację specjalistyczną. Im wcześniejsza reakcja, tym wcześniejsza diagnoza i włączenie odpowiedniej metody terapeutycznej.
SLI – ćwiczenia, trening i zrozumienie
SLI niesie za sobą oczywistą trudność w uczeniu się. Dziecko z powodu opóźnień mowy czy nieodpowiedniej formy jej konstruowania może stać się wycofane i niechętne do nauki. Ponieważ nie występuje deficyt inteligencji, dziecko dostrzega swoje trudności i pomimo starań nie jest samodzielnie ich pokonać, a to prowadzi do frustracji i pogłębiania się aspektów psychiczno-emocjonalnych. W następstwie może stać się nieśmiałe, mówić cicho i niezrozumiale, a to naraża je na wykluczenie społeczne, rówieśnicze, a także szykany ze strony kolegów.
Dodatkowo SLI może łączyć się z dysleksją i jej pochodnymi. Na lekcji uczeń może borykać się z brakiem koncentracji, trudnością w zapamiętywaniu, a nierozumienie poleceń wiąże się z niskimi ocenami.
Jak zatem pracować z dzieckiem z SLI? Zawód nauczyciela wymaga empatycznego podejścia do każdego z uczniów, a w szczególności ze specyficznymi trudnościami uczenia się. Trzeba dopasować program do możliwości i potrzeb, a nie zawsze jest to łatwe. Stale zmieniające się schematy edukacyjne, a także intensywny system pracy może być wyzwaniem, jednak wyrozumiały i troskliwy nauczyciel dla dziecka z SLI staje się swoistym „antybiotykiem” na lęki i obawy, szczególnie społeczne. Jako wychowawca zadbaj przede wszystkim, by w klasie nie wyśmiewano ucznia z trudnościami w wymowie i staraj się uświadomić klasę, z czego to wynika. Pozytywnie nastawione otoczenie jest elementem popychającym i napędzającym zaangażowanie dziecka do nauki. Co ponadto?
- Mów wolniej i krócej. Dziecko z SLI może nie nadążyć z rozumieniem za „szybszym” tokiem wypowiedzi.
- Upewniaj się, że uczeń rozumie, co mówisz oraz wytyczone zadanie.
- Nie karć dziecka, gdy tworzy niepoprawne gramatycznie zdania. Unikaj także bezpośredniego poprawiania czy wymagania powtarzania w sposób poprawny. Postaraj się w naturalny sposób przeformułować źle skonstruowane zdania, dzięki czemu uczeń dostrzeże swoje błędy.
- Objaśniaj nowe słowa.
- Rozwijaj krótkie wypowiedzi ucznia o jedno słowo. W ten sposób stopniowo ośmieli się konstruować bardziej złożone wypowiedzi.
- Bądź cierpliwy – uczeń z SLI, tak jak dzieci z innymi zaburzeniami (np. dysleksją itp.), potrzebuje czasu na wykonanie polecenia czy tworzenie wypowiedzi.
- Wzmacniaj mocne strony ucznia. Być może potrafi pięknie malować, grać lub ma sportowe zacięcie. Podkreślenie tego też na forum klasy podniesie jego poczucie własnej wartości i pozwala budować pewność siebie u dziecka.
A jakie ćwiczenia mogą wspierać rozwój językowy dziecka? Aby ułatwić sobie pracę z uczniem, skorzystaj z gotowych scenariuszy zajęć, które łatwo i szybko możesz dopasować do danego przypadku. Workbook nauczyciela. Ćwiczenia dla dzieci z SLI to opracowanie stworzone z myślą o pedagogach i pracownikach szkolnych, którzy nie tylko chcą podnieść swoje kompetencje, ale przede wszystkim w ciekawy sposób pomóc uczniom ze SLI skutecznie ćwiczyć mowę ojczystą. Książka została stworzona przez specjalistów, dlatego nauczyciel może korzystać z niej jako pełnoprawnego narzędzia edukacyjnego. W środku znajdziemy karty pracy z licznymi zabawami, wykreślankami i rebusami, które wciągną dziecko w świat przyjemnego treningu językowego.
Oczywiście artykuł został stworzony z myślą o zdiagnozowanych już dzieciach z SLI, jednak jeśli dostrzeżesz niepokojące objawy wśród swoich uczniów, które nie podlegało diagnozie specjalistycznej, koniecznie porozmawiaj z rodzicami/opiekunami dziecka. Czasami pod wpływem rodziny czy niektórych lekarzy rodzice wyciszają swoje wewnętrzne obawy, sądząc, że maluch ma jeszcze czas na rozwinięcie swoich umiejętności językowych. Taktowne uświadomienie opiekunów o ewentualnych konsekwencjach braku terapii może być kluczową pomocą dla Twojego ucznia, a kompleksowa diagnoza SLI jest podstawą skutecznej terapii.
Bibliografia:
- SLI, czyli sztuka odróżnienia go od innych zaburzeń, których elementem są problemy z językiem, Monika Pakura.
- Specyficzne upośledzenie rozwoju języka, Dorota Otapowicz.
- Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Agnieszka Lasota.
- Opóźniony czy zaburzony rozwój mowy? | Forum Logopedy.
- Trudności diagnostyczne w rozpoznaniu specyficznego zaburzenia językowego – SLI, Justyna Kackieło-Tomulewicz, Leszek Boćkowski.
- Przebieg rozwoju mowy u dzieci z SLI-PE i LB – analiza porównawcza, Grażyna Jastrzębowska, Agata Jastrzębowska-Tyczkowska, Anna Woś, Katarzyna Stanek.
- SLI czy DLD? Zmiany w terminologii zaburzeń mowy o niejednoznacznej etiologii w kontekście polskiego prawa oświatowego, Ewa Gacka.