Elon Musk, Anthony Hopkins, Daryl Hannah czy Greta Thunberg – co łączy te znane osoby? Wszystkie mają Zespół Aspergera. Oczywiście nie dotyka on tylko osób sławnych, a występuje w każdej grupie społecznej. Co ciekawe liczba dzieci z Zespołem Aspergera stale rośnie, co przekłada się na popularyzację znaczenia tego terminu. Przyjrzyjmy się zatem dokładnie, co powinniśmy o nim wiedzieć.
Mój synek ma obecnie 8 lat i jest uczniem 2 klasy. Obecnie jest pod opieką poradni pedagogiczno- psychologicznej. Niestety nadal nie mamy diagnozy co do zaburzeń. Mati ma wszechstronne zainteresowania jak na 8-latka. Interesuje się wszechświatem, lubi konstruować wieże z klocków i układać puzzle. Często zmusza inne dzieci do zabawy i narzuca im swoje przez co ma problem z nawiązywaniem znajomości. Jest wycofany i łatwo się rozkojarza. Nauczycielka zwróciła mi też uwagę, że jest dość powolny w porównaniu do reszty klasy. Nadal nie mam postawionej trafnej diagnozy, a ja zastanawiam się jak możemy pomóc synowi…
Obalając na samym wstępie mity, podkreślmy, że Zespół Aspergera to nie choroba. Jego objawy nie znikają pod wpływem przyjęcia leków czy specjalistycznych terapii. Osoby z Zespołem Aspergera nie podlegają kategoriom niepełnosprawności czy z automatu nie posiadają deficytów intelektualnych. Zespół Aspergera to zaburzenie ze spectrum autyzmu, które obejmuje między innymi trudność w nawiązywaniu relacji społecznych i komunikacji niewerbalnej, przez co niejednokrotnie mylony jest z introwertyzmem. Nie ma określonych jednoznacznych przyczyn występowania tego zaburzenia, dlatego uznaje się, że wpływają na to wieloczynnikowe elementy neurorozwojowe.
Ale wiele osób zastanawia się, że skoro Zespół Aspergera obejmuje aspekt zachowań społecznych, to jak rozpoznać go u dzieci, które dopiero uczą się je nawiązywać i rozumieć? Zwróćmy uwagę na kilka wskazujących na to objawów.
Ponieważ Zespół Aspergera najczęściej diagnozowany jest w wieku szkolnym, rodzice niejednokrotnie nie dostrzegają potencjalnego atypowego zachowania swojej pociechy w jej młodszym okresie. Z tego powodu w niniejszym akapicie podzielimy objawy Zespołu Aspergera na bardzo wczesne, które można zaobserwować już u 3-latka oraz u dzieci będących na etapie wczesnoszkolnym.
Wczesne objawy:
Objawy ułatwiające konkretną diagnozę:
Oczywiście konkretną diagnozę powinien postawić lekarz psycholog/psychiatra dziecięcy. Powyższe objawy mogą jedynie wskazywać na zaburzenie ze spectrum autyzmu i powinny być czynnikiem pobudzającym do specjalistycznej konsultacji. Przydatne informacje w zakresie postępowania diagnostycznego możesz znaleźć w artykule: Czym jest Zespół Aspergera i jak się objawia?
Jeśli usłyszysz powyższą diagnozę, nie panikuj. Dziecko z Zespołem Aspergera nie wymaga specjalnego traktowania, a większego zrozumienia i pomocy w stworzeniu pomostu do lepszego porozumiewania się ze światem zewnętrznym. W tym przypadku niezbędna jest zatem wspólna praca w przestrzeni domowej oraz szkolnej. Skupmy się w pierwszej kolejności na tym, jak postępować w domu.
Ponieważ dziecko z Zespołem Aspergera ma trudności w okazywaniu uczuć, nawiązywaniu relacji i rozumieniu reakcji, logiczne jest, że należy je tych rzeczy uczyć. Pamiętaj jednak, że nie jest to typowa „wychowawcza” nauka na zasadzie uczenia dobrych manier: Powiedz: proszę i dziękuję. Niezbędny jest czas, systematyczność i cierpliwość. Dziecko powinno czuć się bezpieczne i akceptowane, a nie zmuszane do zmian. W zależności do wieku dziecka warto je oswajać z informacją, dlaczego odczuwa wiele rzeczy inaczej i zaznaczać, że nie ma w tym nic złego. Podkreślaj jednak, że ważne jest elastyczne dostosowanie się do ogółu, by w sposób prawidłowy przedstawiać i argumentować swoje pragnienia czy potrzeby.
Wielu rodziców decyduje się na rodzicielstwo bliskości, które ma za zadanie ćwiczyć dziecku okazywanie uczuć czy rozumieć większą gamę emocji. Nie jest to element niezbędny, a wszystko uzależnione jest od charakteru dziecka i podejścia wychowawczego rodziców/opiekunów.
Kluczową jednak rolą w wychowywaniu dziecka z Zespołem Aspergera jest specjalistyczne wsparcie pedagogów, psychiatrów lub neurologopedów. Specjaliści pomogą Ci dobrać odpowiedni wzorzec zachowań, który w delikatny, ale konkretny sposób pomoże w otworzeniu się dziecka pod względem społecznym. Dzięki odpowiedniej współpracy, dziecko w dorosłym życiu może bardzo dobrze funkcjonować, a jego środowisko nawet nie dostrzegać objawów Zespołu Aspergera.
Motywuj dziecko poprzez nagradzanie. Dzieci z Zespołem Aspergera nie uczą się przez naśladownictwo, dlatego czynnikiem pobudzającym do współpracy mogą być nagrody. Zastanów się, co Twoje dziecko najbardziej lubi i na czym mu zależy. Nagradzaj za zachowanie, które chciałbyś, aby dziecko przejawiało częściej. Oczywiście nie dajemy nagród na wyrost i nie powinny one pełnić roli przekupstwa.
Wspólna zabawa jest także ważnym aspektem wychowawczym. Dzieci z Zespołem Aspergera bawią się w jeden określony sposób, często woląc samotną zabawę. Poprzez ćwiczenia, które zasugeruje Ci terapeuta, dąż do pokazania dziecku innych modeli zabaw. Na przykład jeśli dziecko bawi się klockami i układa je, tylko budując wieżę, pokaż, ze można z nich zbudować niskie, rozłożyste konstrukcje. Podczas radosnych momentów przejaskrawiaj swoją mimikę i reakcje, by dziecko mogło je dokładnie i prawidłowo zrozumieć.
Rodzice często zastanawiają się, do jakiej szkoły powinno uczęszczać ich dziecko, by mogło nie tylko odebrać jak najlepszą edukację, ale również ćwiczyło zachowania społeczne. W tej kwestii nie ma określonej reguły – uczeń z Zespołem Aspergera może uczęszczać zarówno do szkoły ogólnodostępnej jak i specjalnej. Oczywiście logiczne jest, że szkoły specjalne/specjalistyczne mają lepsze zaplecze opiekuńcze wobec takich uczniów, a kadra nauczycielska może dysponować lepszą wiedzą na temat uczniów neurotypowych co przełoży się na całościową naukę.
Jednak bez względu na to, do jakiej szkoły będzie uczęszczać dziecko, nauczyciel powinien pogłębić swoją wiedzę na temat ucznia z zaburzeniem ze spectrum autyzmu i wprowadzić określone typy zachowań. Jakie?
Oczywiście powyższe podpunkty należy modyfikować w zależności od możliwości czy warunków edukacyjnych.
Bibliografia: