Jeśli jesteś logopedą lub pracujesz w przedszkolu i nie do końca wiesz, jak właściwie zabrać się za organizację zajęć logopedycznych w grupie, to z pewnością poniższy teks okaże się pomocny. Pamiętajmy, że praca z dzieckiem z wadą wymowy to nie tylko realizacja założonych celów i scenariuszy zajęć, udział dziecka w zajęciach oraz utrwalanie nowych (prawidłowych) nawyków. Terapia logopedyczna to również przyjazna atmosfera, w której przedszkolak czuje się bezpiecznie i pewnie. Zdobycie zaufania to podstawowy krok w kierunku motywacji uczestników do ćwiczeń, powtarzania, chętnego wykonywania poleceń logopedy i uśmiechów na twarzach, bo…
satysfakcja z zajęć, to najlepszy dowód na ich skuteczność.
Według rozporządzenia MEN z dnia 09 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach zajęcia logopedyczne mogą mieć charakter grupowy (maksymalnie 4 uczniów)[1]. Czy powyższe wytyczne mają wpływ na pracę nauczyciela? Jeśli weźmiemy pod uwagę takie czynniki, jak: różny wiek dzieci w grupie, inny rodzaj wady wymowy i jej przyczyny oraz zróżnicowane możliwości i predyspozycje podopiecznych, to organizacja efektywnych zajęć ze strony logopedy stanowi nie lada wyzwanie. O ile terapia logopedyczna prowadzona indywidualnie znacznie ułatwia planowanie i przebieg pracy, o tyle zajęcia grupowe wymagają sprawniejszej organizacji i stworzenia scenariuszy zajęć, które uwzględniać będą potrzeby każdego uczestnika ćwiczeń.
Logopeda w przedszkolu to specjalista, którego cechuje wielozadaniowość, a więc umiejętność podzielności uwagi i wykonywania więcej niż jednej czynności równocześnie. Bez wątpienia grupowe zajęcia logopedyczne w przedszkolu najsprawniej przeprowadza osoba posiadająca uprawnienia zawodowe zarówno z zakresu nauczania przedszkolnego, jak i logopedii. Specjalista w obu tych dziedzinach z jednej strony potrafi sprawnie organizować pracę grupową, nie pomijając czynnego udziału żadnego ucznia, z drugiej zaś, na podstawie wiedzy logopedycznej umie wychwycić wady wymowy i potrzeby każdego dziecka. Motywacja na wysokim poziomie już od pierwszych dni września oraz kierowanie się kilkoma ważnymi zasadami w dużym stopniu ułatwi nauczycielowi pracę i sprawi, że przebieg zajęć będzie pomyślny i przede wszystkim skuteczny.
Zorganizowanie przestrzeni do pracy, w której dziecko będzie czuło się bezpiecznie, pewnie i swobodnie to podstawa właściwej terapii logopedycznej. Przyjazna atmosfera, wzbudzające zaciekawienie materiały, pomoce i plansze oraz zachęcające do wspólnych ćwiczeń zabawy to gwarancja właściwego wykorzystania czasu przeznaczonego na spotkanie. Znajdź chwilę na to, aby przeanalizować wizję swoich zajęć z dziećmi, a następnie możliwość przełożenia jej na realne warunki, które oferuje przedszkole. Wsłuchaj się w potrzeby swoich podopiecznych bądź cierpliwy, wyrozumiały i daj każdemu z osobna czas na rozwój.