Jak nauczyć dzieci głoskowania?

Edukacja dziecka składa się z kilku etapów przygotowawczych, które pozwolą mu w pełni opanować i rozwinąć umiejętności. Jednym z nich jest nauka głoskowania, dzięki której może opanować naukę czytania. Jak nauczyć dzieci głoskowania, kiedy i na co szczególnie zwracać uwagę?

Jak nauczyć dzieci głoskowania – podstawy świata czytanego 

Głoskowanie to niezwykle istotne ćwiczenie słuchu fonematycznego. To analiza i synteza poszczególnych wyrazów poprzez dzielenie ich na głoski, co ułatwia ich odczytanie i zapisanie. Oprócz tego wspiera poprawną wymowę, co jest niezwykle korzystne dla dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi (opóźniona mowa, dysleksja itp.). 

Na dodatek głoskowanie rozwija umiejętności językowe, wspierając rozumienie języka, czytanie ze zrozumieniem i posługiwanie się językiem ojczystym, co jest pomocne dla dzieci z SLI – czym dokładnie jest i w jaki sposób się objawia, opisywaliśmy w jednym z poprzednich artykułów: Czym jest SLI? Ćwiczenia dla dzieci. 

Nie bez powodu zatem niektórzy rodzice zastanawiają się, jak szybko nauczyć dziecko głoskować, inni kiedy, a następni, jak zrobić to skutecznie i trwale. 

Jeśli chodzi o czas czy też porę „na głoskowanie” wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka. Przyjmuje się jednak, że w okresie przedszkolno-zerówkowym jest już na to najwyższy czas, aby dziecko mogło odnaleźć się w rzeczywistości szkolnej. Nie oznacza to jednak, że należy czekać z nauką głoskowania do 6 roku życia przedszkolaka, zwłaszcza jeśli wykazuje na pewnym etapie rozwoju naturalne zainteresowanie literami. Widząc takie symptomy, należy wykorzystać chwilę i wyjaśnić maluchowi, czym jest głoskowanie oraz dlaczego jest pomocne.

Głoskowanie – jak nauczyć dziecko podstawy podstaw? 

Nauka głoskowania dla dzieci nie jest łatwa, więc wymaga ze strony pedagoga i rodzica cierpliwości oraz odpowiedniej mobilizacji, która zachęcać będzie ucznia do podejmowania kolejnych wysiłków. Oprócz tego istotna jest forma nauki. Dzieci okresu wczesnoprzedszkolnego charakteryzują się żywiołowością i chęcią poznawczą świata, ale nie oznacza to, że grzecznie usiądą w ławce i będą uczyć się głoskowania. Najlepiej przyswajają wiedzę podczas zabawy, która jest kluczem do wprowadzenia w świat liter, zdań i treści. Od czego zacząć? 

Jak nauczyć dziecko głoskować krok po kroku?

Prezentujemy kilka przydatnych ćwiczeń i zabaw, które mogą wspierać rozwój umiejętności dziecka. 

  1. Co widzisz? Wśród licznych ilustracji zwierząt lub rzeczy poproś, dziecko aby wylosowało jedną z nich i powiedziało, co widzi. Następnie pokaż jak należy je przegłoskować. Dziecko powtarza po Tobie, a następnie losuje kolejną kartę. Na samym początku wybieraj małą ilość kart i łatwe obrazki, a z czasem opanowania umiejętności, zwiększaj poziom trudności. 
  2. Słuchaj i zgaduj! Dziecko słucha i zgaduje głoskowany wyraz przez nauczyciela lub rodzica. Dużą zaletą tej zabawy jest to, że można ją odtworzyć wszędzie – nawet podczas wizyty u lekarza czekając w kolejce. 
  3. Pociąg wyrazów! Równie atrakcyjne na każdą sytuację ćwiczenie, w którym nauczyciel lub opiekun wybierają jakieś słowo, a zadaniem dziecka jest wymyślenie kolejnego, lecz zaczynającego się na głoskę, na jaką kończyło się poprzednie słowo (np. robot – traktor – rower). 
  4. Ruch wśród słów. Dla bardzo aktywnych dzieci możesz zaproponować zabawy ruchowe. Podaj przedszkolakowi konkretną głoskę, na której powinien się skupić, a następnie wymień kilka słów. Tam, gdzie jest ustalona głoska, maluch powinien podskoczyć lub się obrócić. 
  5. Rysuj, maluj i głoskuj! Poproś malucha, by narysował zwierzę lub przedmiot na konkretną głoskę, a następnie zweryfikujcie poprawność zadania.  
  6. Śpiewaj i tańcz! Rymowanki i piosenki są nieodłącznym elementem edukacji dzieci, które rozluźniają je, wprowadzają w dobry nastrój i sprzyjają zapamiętaniu. Wykorzystaj je do nauki głoskowania. Ciekawe propozycje możesz znaleźć na stronach specjalistyczno-pedagogicznych, które są pełne materiałów dla dzieci i pedagogów, co ułatwi urozmaicenie zajęć. Na naszej stronie https://www.literka.pl/ znajdziesz wiele pozycji, które dostosujesz do potrzeb i wieku dzieci. 

Warto zachęcić rodziców, aby ćwiczyli głoskowanie w domu, zwłaszcza jeśli przedszkolak wykazuje pewne trudności w nauce lub zmaga się z zaburzeniami i wadami wymowy.

Głoskowanie dla 6-latka nie powinno już stanowić problemu, ale zdarza się tak, że 7-latek nie umie głoskować. Co wtedy zrobić? Nie panikować, a starać się poznać przyczynę problemu. Niekiedy wynika to indywidualnego toku rozwojowego dziecka – potrzebuje trochę więcej czasu niż rówieśnicy, aby opanować niektóre umiejętności lub wymaga specjalistycznej diagnozy, która ułatwi obranie odpowiedniego toru edukacyjnego. Jako nauczyciel wskaż rodzicom metody postępowania i podpowiedz, gdzie mogą zgłosić się po pomoc. Bywa tak, że opiekunowie dziecka mogą wypierać jego problemy ze strachu, niewiedzy czy dezinformacji, a to odbije się na Twoim wychowanku. Ay jak najbardziej mu pomóc, zadbaj o dobrą komunikację z opiekunami.

Nauka głoskowania. Jakie błędy możesz popełnić?

Należy również się zastanowić, czy podczas nauki nie popełniamy kilka błędów tj.:

  • Dziecko jest przeciążone materiałem i nie jest w stanie opanować jego nadmiaru. Niektóre dzieci bez problemu chłoną wiedzę w dużej ilości i w rozmaitej formie. Inne natomiast ją w stanie przyswoić jeden materiał w określonym czasie. Dopasuj zatem jego ilość do dziecka. 
  • Nałożono zbyt szybkie tempo. Czasami dziecko potrzebuje spokojniejszego tempa nauki, a nie z przekazem „ciągłej gonitwy”, która wywołuje dodatkowy stres hamujący przyswajanie wiedzy. 
  • Zbyt mało wyjaśnień i jasnych poleceń. Czasami nieopanowanie głoskowania wynika z braku rozumienia dziecka jak korzystać z aparatu artykulacyjnego, by wydać odpowiednie dźwięki. 
  • Utrwalanie złych nawyków. Jeśli ignorujemy błędy dziecka „aby go nie zniechęcić”, tak naprawdę nie sprzyjamy jego rozwojowi. Dziecko powinno mieć wypunktowane swoje błędy i trudności, by mogło nad nimi pracować i ich nie utrwalać. (Zachęć też rodziców/opiekunów dziecka, aby w środowisku domowym zwracali na to uwagę).
  • Zła pora. Nie ma nic gorszego niż nauka podczas zmęczenia czy złego nastroju. Nawet w oprawie zabawy dziecko może niezbyt chętnie się angażować, dlatego bądź elastyczny i obserwuj nastrój przedszkolaka. 
  • Brak pochwał. Nie wzmocnimy motywacji, jeśli nie będziemy dostrzegać postępów dziecka. Ono potrzebuje konkretnego podkreślenia, że doceniamy jego starania i jesteśmy z niego dumni!

jak nauczyć dzieci głoskowania

Pamiętajmy, że wśród korzyści, jakie płyną z opanowania umiejętności głoskowania, stoi także samoocena dziecka. Czuje się ono pewniejsze siebie, a na dodatek może pogłębiać swoje umiejętności społeczne dzięki lepszemu porozumiewaniu się. Dodatkowo nauka głoskowania może być ciekawym pomysłem na ciekawe zajęcia w świetlicy, gdzie dziecko ma możliwość przyswojenia umiejętności ponadpodstawowych w bardziej swobodnej atmosferze. 

Jako nauczyciel nie trzymaj się sztywno planu edukacyjnego narzucanego odgórnie, ale wykorzystaj momenty, aby pogłębiać rozwój podopiecznych. Jeśli trzylatek zacznie wykazywać potencjał, nie wahaj się go uczyć głoskowania, czekając na moment, kiedy głoskowanie znajdzie w podstawie programowej dla jego grupy wiekowej. Dzięki temu zadbasz o dobro i indywidualne potrzeby dziecka, co przełoży się na późniejsze przyswajanie wiedzy.

Bibliografia: 

  1. Glottodydaktyka ojczystojęzyczna jako innowacyjna metoda nauki czytania i pisania, Barbara Borowska. 
  2. Jak nauczyć czytać i pisać metodami glottodydaktyki ojczystojęzycznej?, Barbara Borowska. 
  3. Lingwistyczne podstawy, początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Elżbieta Awramiuk. 
  4. Różnicowanie głosek podobnie brzmiących - Opracowanie samogłosek- karty pracy, Arka przyszłości. 
  5. Składanki sylabowe, Żaneta Lemańska. 
  6. Głoska czy sylaba, czyli o relewancji i redundancji w nauce czytania, Dominika Kamińska.
  7. Jak uczyć głoskowania?, Magdalena Nowińska, Ruchomy alfabet.