Nieprawidłowe nawyki dorosłych i brak ich troski o swoje zdrowie odbija się na rozwoju dziecka, szczególnie w okresie ciąży. Spożywanie alkoholu przez kobietę w tym czasie, wiąże się z ryzykiem niedorozwoju płodu lub jego zaburzeniami czy chorobami. Dzieci z FAS borykają się z licznymi trudnościami, szczególnie uwidaczniającymi się w procesie edukacji. Jak pomóc im je przezwyciężyć i na co zwrócić uwagę?
Alkoholowy zespół płodowy (FAS – ang. Fetal Alcohol Syndrome) to zespół zaburzeń rozwojowych, które w zależności od ilości spożywanego alkoholu przez kobietę w okresie ciąży, mogą mieć zróżnicowane nasilenie. Jak rozpoznać dziecko z FAS?
Alkoholowy zespół płodowy wpływa na wygląd dziecka, a także jego rozwój intelektualny i zachowanie. Czasami jednak deficyty obejmują tylko jedną sferę np. nie przejawiają się w wyglądzie a zachowaniu, które może być charakterystyczne dla innych (niezwiązanych z FAS) zaburzeń, przez co niekiedy trudno nauczycielowi rozpoznać dzieci z FAS. Ważna jest zatem baczna obserwacja ucznia, uzupełnienie wywiadu rodzinnego i współpraca wszystkich pedagogów-nauczycieli w placówce edukacyjnej.
Dzieci z FAS zazwyczaj charakteryzują się:
Jeśli natomiast mówimy o zaburzeniach neurologicznych i psychicznych płodowy zespół alkoholowy wywołuje:
Oprócz tego dziecko z FAS ma trudności z rozumieniem pojęć abstrakcyjnych i rozróżnianiem świata rzeczywistego od nierzeczywistego. Jego zachowanie może wiązać się z niedostosowaniem społecznym i problemem z myśleniem przyczynowo-skutkowym.
Widzimy zatem jak alkoholowy zespół płodowy przekreśla równy start dziecka, dlatego tak istotne jest jego wsparcie na drodze edukacji, by w miarę możliwości wyrównać jego braki lub nie dopuścić do ich pogłębiania. Konieczna jest również stała współpraca z rodzicami lub opiekunami dziecka oraz pedagogiem specjalnym, jeśli ten funkcjonuje w placówce, w której uczysz.
FAS nie wiąże się automatycznie z uczęszczaniem dziecka do przedszkola czy szkoły o specjalnym profilu nauczania, dlatego warto, aby każdy z nauczycieli i opiekunów, zapoznał się z problematyką dzieci FAS.
Ponieważ uczeń z FAS to często uczeń słabowidzący, należy dostosować jego miejsce pracy do ograniczeń i możliwości. Powinien siedzieć blisko nauczyciela i tablicy, co ułatwi mu dostrzeganie prezentowanych na niej treści. Dodatkowo należy pamiętać aby kierować się kilkoma zasadami:
Aby rozwijać myślenie przyczynowo-skutkowe u dzieci z zespołem FAS, warto włączyć w ich edukację elementy mindfulness, które dodatkowo będą korzystnie wpływać na zapamiętywanie, wyciszenie i umiejętności adaptacyjne w otoczeniu. Jeśli placówka w której pracujesz nie przewiduje zajęć ani przeszkolenia z zakresu treningu uważności, a Ty sam nie czujesz się na siłach, aby stopniowo je włączać do programu edukacyjnego, możesz zasugerować opiekunom dziecka, aby skorzystali z usług zewnętrznych jednostek, które mają doświadczenie w prowadzeniu lekcji z elementami mindfulenss.
Aby jeszcze lepiej pomóc swoim podopiecznym, którzy zmagają się z konsekwencjami FAS, koniecznie wprowadź do lekcji gotowe scenariusze zajęć lub specjalnie opracowane ćwiczenia przygotowane przez profesjonalistów. Jedną z ciekawych pozycji, która może ułatwić Ci nauczanie i wspieranie całego procesu edukacyjnego dziecka z płodowym zespołem alkoholowym, jest: Ćwiczenia dla dzieci z FAS. Zawiera ona ćwiczenia dla dzieci okresu wczesnoszkolnego i wzbogacona jest o porady dla pedagogów, dzięki którym praktycznie wpłyniesz na poprawę jakości nauki dziecka.