
Dzieci z FAS – jak pracować z uczniami z alkoholowym zespołem płodowym?
Nieprawidłowe nawyki dorosłych i brak ich troski o swoje zdrowie odbija się na rozwoju dziecka, szczególnie w okresie ciąży. Spożywanie alkoholu przez kobietę w tym czasie, wiąże się z ryzykiem niedorozwoju płodu lub jego zaburzeniami czy chorobami. Dzieci z FAS borykają się z licznymi trudnościami, szczególnie uwidaczniającymi się w procesie edukacji. Jak pomóc im je przezwyciężyć i na co zwrócić uwagę?
Alkoholowy zespół płodowy (FAS – ang. Fetal Alcohol Syndrome) to zespół zaburzeń rozwojowych, które w zależności od ilości spożywanego alkoholu przez kobietę w okresie ciąży, mogą mieć zróżnicowane nasilenie. Jak rozpoznać dziecko z FAS?
Dzieci z zespołem FAS
Alkoholowy zespół płodowy wpływa na wygląd dziecka, a także jego rozwój intelektualny i zachowanie. Czasami jednak deficyty obejmują tylko jedną sferę np. nie przejawiają się w wyglądzie a zachowaniu, które może być charakterystyczne dla innych (niezwiązanych z FAS) zaburzeń, przez co niekiedy trudno nauczycielowi rozpoznać dzieci z FAS. Ważna jest zatem baczna obserwacja ucznia, uzupełnienie wywiadu rodzinnego i współpraca wszystkich pedagogów-nauczycieli w placówce edukacyjnej.
Alkoholowy zespół płodowy – objawy
Dzieci z FAS zazwyczaj charakteryzują się:
- niskim wzrostem i małą głową w stosunku do proporcji ciała,
- zbyt dużym lub obniżonym napięciem mięśniowym,
- upośledzeniem zmysłu wzroku i słuchu,
- dysmorfią twarzoczaszki tj. spłaszczoną twarzą, krótkim nosem, krótkimi szparami powiekowymi, zniekształconymi, nisko osadzonymi małżowinami usznymi.
Jeśli natomiast mówimy o zaburzeniach neurologicznych i psychicznych płodowy zespół alkoholowy wywołuje:
- ograniczony zasób słów i opóźniony rozwój mowy,
- trudności z koncentracją,
- problemy z pamięcią,
- opóźnienie umysłowe lub obniżenie ilorazu inteligencji,
- zachowania agresywne, nadpobudliwe powiązane z niedojrzałością emocjonalną,
- trudności w przekazywaniu swoich myśli i potrzeb.
Oprócz tego dziecko z FAS ma trudności z rozumieniem pojęć abstrakcyjnych i rozróżnianiem świata rzeczywistego od nierzeczywistego. Jego zachowanie może wiązać się z niedostosowaniem społecznym i problemem z myśleniem przyczynowo-skutkowym.
Widzimy zatem jak alkoholowy zespół płodowy przekreśla równy start dziecka, dlatego tak istotne jest jego wsparcie na drodze edukacji, by w miarę możliwości wyrównać jego braki lub nie dopuścić do ich pogłębiania. Konieczna jest również stała współpraca z rodzicami lub opiekunami dziecka oraz pedagogiem specjalnym, jeśli ten funkcjonuje w placówce, w której uczysz.
Dziecko z FAS w przedszkolu
FAS nie wiąże się automatycznie z uczęszczaniem dziecka do przedszkola czy szkoły o specjalnym profilu nauczania, dlatego warto, aby każdy z nauczycieli i opiekunów, zapoznał się z problematyką dzieci FAS.
Ponieważ uczeń z FAS to często uczeń słabowidzący, należy dostosować jego miejsce pracy do ograniczeń i możliwości. Powinien siedzieć blisko nauczyciela i tablicy, co ułatwi mu dostrzeganie prezentowanych na niej treści. Dodatkowo należy pamiętać aby kierować się kilkoma zasadami:
- mów konkretnie i prosto – unikaj zawiłych zwrotów i skup się na konkretnym poleceniu np. narysuj królika lub pokaż czerwone kropki na mapie. Pamiętaj przy tym, by niepotrzebnie nie wprowadzać nowego słownictwa,
- spontaniczności mówimy nie – czasami sytuacja czy nowe okoliczności wymuszają elastyczną zmianę planów. W przypadku dzieci z FAS może być to bardzo niekorzystne. Dzieci te wolą stały harmonogram i plan zajęć, dzięki czemu łatwiej im się odnaleźć i skupić na zadaniach,
- powtarzaj – w tym wypadku musisz jako nauczyciel i opiekun wykazać się ogromną dozą cierpliwości, gdyż dzieci FAS mają bardzo krótką pamięć. Aby dziecko mogło w pełni przyswoić daną informację, musi mieć z nią stałą styczność,
- zadbaj o aspekty społeczne – uczeń z FAS może wykazywać naiwne postawy społeczne, dlatego musisz pełnić nad nim pieczę i regularnie wskazywać prawidłowy profil zachowań. Warto przy tym zachęcić do współpracy resztę grupy lub klasy. Lekcja “Czym jest tolerancja”, powinna obowiązkowo znaleźć się w materiale edukacyjnym. Dzięki niej reszta uczniów i podopiecznych nie będzie wyśmiewać się z dziecka z alkoholowym zespołem płodowym oraz nie będzie wykorzystywać jego naiwności. Stworzy to podstawę do empatycznych zachowań i zgrania klasy, co również będzie korzystnie oddziaływać na dziecko z FAS.
Aby rozwijać myślenie przyczynowo-skutkowe u dzieci z zespołem FAS, warto włączyć w ich edukację elementy mindfulness, które dodatkowo będą korzystnie wpływać na zapamiętywanie, wyciszenie i umiejętności adaptacyjne w otoczeniu. Jeśli placówka w której pracujesz nie przewiduje zajęć ani przeszkolenia z zakresu treningu uważności, a Ty sam nie czujesz się na siłach, aby stopniowo je włączać do programu edukacyjnego, możesz zasugerować opiekunom dziecka, aby skorzystali z usług zewnętrznych jednostek, które mają doświadczenie w prowadzeniu lekcji z elementami mindfulenss.
Aby jeszcze lepiej pomóc swoim podopiecznym, którzy zmagają się z konsekwencjami FAS, koniecznie wprowadź do lekcji gotowe scenariusze zajęć lub specjalnie opracowane ćwiczenia przygotowane przez profesjonalistów. Jedną z ciekawych pozycji, która może ułatwić Ci nauczanie i wspieranie całego procesu edukacyjnego dziecka z płodowym zespołem alkoholowym, jest: Ćwiczenia dla dzieci z FAS. Zawiera ona ćwiczenia dla dzieci okresu wczesnoszkolnego i wzbogacona jest o porady dla pedagogów, dzięki którym praktycznie wpłyniesz na poprawę jakości nauki dziecka.
Bibliografia:
- Edukacja dziecka z FASD w szkole – propozycje metodycznego działania – ograniczenia i możliwości Edukacja dziecka z FASD w szkole, Marek Banach.
- Wspomaganie rozwoju dziecka z alkoholowym zespołem płodowym FAS – KPOA.
- FAS - płodowy zespół alkoholowy.
- Uczeń z zespołem FAS w klasie integracyjnej.
- Jak wspomagać dziecko z FASD w edukacji, Teresa Jadczak-Szumiło, Katarzyna Kałamajska-Liszcz, Krzysztof Liszcz.
- Możliwości wsparcia ucznia z FAS/FASD w szkole podstawowej, Agnieszka Kosek.