Nadmierna emocjonalność u dziecka – w czym problem?
Doping hasłami “Weź się w garść” czy “Musisz być twardy, bo życie jest trudne”, wcale nie uskrzydli i nie zmotywuje dziecka wysoko wrażliwego do bycia bardziej odpornym emocjonalnie. Dlaczego? Bo wysoka wrażliwość jest zapisana w genach i jest ściśle powiązana z uwarunkowaniem neurologicznym oraz temperamentem.
Czym dokładnie charakteryzuje się nadwrażliwość emocjonalna u dzieci? Według licznych opracowań możemy ją rozpatrywać pod kilkoma względami, ale dzięki profesor Elaine Aron, jesteśmy w stanie wyodrębnić najważniejsze cechy.
Nadwrażliwość emocjonalna u dzieci – objawy
Na samym początku warto podkreślić, że dzieci wysoko wrażliwe często charakteryzują się wysoką inteligencją – niejednokrotnie ponad swój wiek – która może „napędzać” większy próg odczuwania i przeżywania danej sytuacji. Dzieci nadwrażliwe emocjonalnie:
- łatwo ulegają stresowi,
- przejawiają wysoki wskaźnik empatii, który sprawia, że problemy innych przeżywają jak własne,
- często reagują nieadekwatnie do sytuacji,
- są nadmiernie ostrożne,
- analizują otaczające je otoczenie, patrzą perspektywicznie i zastanawiają się nad możliwymi skutkami swoich decyzji, co może hamować zdecydowane i szybkie działanie,
- silnie przeżywają krytykę – nawet tę drobną,
- cieszą się „całym sobą”,
- nie zawsze są w stanie zintegrować się z otoczeniem, uciekają w świat książek i własnych zainteresowań,
- mogą być wycofane społecznie, nieśmiałe i ciche, ale nie jest to regułą. Duża część dzieci nadwrażliwych emocjonalnie to ekstrawertycy,
- łatwo się wzruszają i zamartwiają,
- mogą wykazywać tendencję do perfekcjonizmu – przykładają wagę do detali,
- nie jest im łatwo przejawiać asertywność,
- mogą odczuwać silne zmęczenie, podejmując się licznych zadań.
Niekiedy nadwrażliwość emocjonalna może być mylona z niedostosowaniem społecznym lub Zespołem Aspergera. Owszem, możemy zauważyć tu kilka wspólnych mianowników, jednak odpowiednia diagnoza przyczyni się do szybszego działania rodziców i pedagogów szkolnych, którzy swoim podejściem mogą pomóc dziecku stać się bardziej odpornym emocjonalnie.
Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Kolorowe eksperymenty naukowe
Jak walczyć z nadwrażliwością emocjonalną?
Przede wszystkim należy zaakceptować dziecko i cieszyć się, że możemy obcować z osobą, która ma „wrażliwą duszę i umysł”. Takie osoby są niezwykle wartościowe i są wspaniałymi przyjaciółmi. Rozumieją złożoność świata i przejawiają naturalną chęć przestrzegania zasad, praw, a okazywanie szacunku innym nie przychodzi im z trudnością. Jednak trzeba im pomóc, aby nadwrażliwość nie działała na nich destrukcyjnie i nie obezwładniała przed prowadzeniem normalnego, satysfakcjonującego życia. Co może zatem zrobić nauczyciel/pedagog, do którego klasy trafi uczeń nadwrażliwy emocjonalnie?
- Dobrze go poznaj. Dzieci wysoko wrażliwe potrzebują przyjacielskich relacji i zrozumienia. Postaraj się lepiej poznać swojego ucznia i zapewnij go, że zawsze może na Ciebie liczyć. Dzięki temu łatwiej mu będzie pokonywać trudności i będzie mieć pewność, że Twoje egzekwowanie od niego pewnych zadań czy czynności służy wyłącznie jego dobru.
- Daj więcej czasu. Uczeń nadwrażliwy emocjonalnie łatwo się rozprasza, a zadania “na już”, nie przychodzą mu z łatwością. Daj mu zatem odpowiednią ilość czasu, aby mógł w spokoju wykonać polecenie.
- Oszczędzaj stresu. Wyrywkowe odpytywanie jest normą nauczycielskiego toku prowadzenia zajęć, jednak w przypadku dzieci wrażliwych emocjonalnie może to skutkować dodatkową partią stresu, która zablokuje dziecko przed odpowiedzią. To z kolei może je narazić na drwiny ze strony kolegów, co będzie stanowić katastrofalny obrót wydarzeń.
- Ogranicz bodźce. Dzieci nadwrażliwe emocjonalnie są często nadwrażliwe na bodźce zewnętrzne. Staraj się zatem nie przeciążać pomieszczenia klasy zbędnymi dodatkami – wyklejankami, kolorowymi plakatami i wystawami. Oprócz tego zadbaj, aby w klasie panowała cisza, a uczniowie nie rozmawiali podczas zajęć (chyba że wymaga tego zadanie i praca w grupach).
- Porozmawiaj z rodzicami. Jeśli zauważysz, że Twój uczeń wykazuje cechy nadwrażliwości emocjonalnej, koniecznie porozmawiaj z rodzicami. Być może nie są oni tego świadomi i myślą, że dziecko stanie się bardziej odporne emocjonalnie z wiekiem. Wyjaśnij, na czym polega nadmierna wrażliwości i dlaczego warto skorzystać z pomocy terapeuty, który określi metodykę przezwyciężania nadwrażliwości emocjonalnej. Jeśli dziecko jednak jest już pod taką specjalistyczną opieką, poproś rodziców o dokładne wskazówki i kierunek terapii, byś mógł ją kontynuować w środowisku szkolnym.
- Korzystaj z profesjonalnych opracowań. Psychoedukacja dzieci nie jest łatwym zadaniem, ale przynosi oczekiwane rezultaty. Należy jednak wiedzieć, gdzie szukać praktycznej pomocy i narzędzi ułatwiających osiąganie celów. Psychoedukacja Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna to opracowanie, które zawiera teorię i karty pracy, dzięki którym Twoi wychowankowie będą w stanie panować i kontrolować swoje emocje. Łatwe wprowadzenie do zajęć, gotowy program zadań i kreatywne ćwiczenia staną się Twoją nauczycielską podporą, która przyniesie obopólne efekty i rezultaty.
Oczywiście nadwrażliwość emocjonalna u nastolatków może być mniej dynamiczna niż u młodszych dzieci, a za to charakteryzować się większym wycofaniem społecznym, jednak zasady działania i postępowania z takim uczniem są podobne. Należy tylko elastycznie dostosować je do indywidualnych potrzeb dziecka i konsekwentnie się ich trzymać.
Bibliografia:
- Psychoedukacja Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna, Wydawnictwo Forum Media.
- Wysoko wrażliwy uczeń w klasie - jak najskuteczniej wesprzeć jego funkcjonowanie i rozwój?, Anna Bajus.
- Zrozumieć i wspierać ucznia wysoko wrażliwego, Aleksandra Kubala-Kulpińska.
- Rola wzmożonej pobudliwości emocjonalnej w przyspieszonym rozwoju osób zdolnych, Anna Mróz.
- Zarządzanie emocjami Krok w stronę zdrowia psychicznego, Marta Jankowska, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Wybrane aspekty zdrowia psychicznego uczniów zdolnych, Irena Pufal-Struzik.