Wiek przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju mowy. Nauczyciele w przedszkolu z pewnością widzą różnicę między maluszkami rozpoczynającymi dopiero edukację, których mowę czasem jeszcze trudno zrozumieć, a wypowiadającymi się pełnymi zdaniami dziećmi wchodzącymi powoli w wiek szkolny.
Nic w tym dziwnego! Leon Kaczmarek podzielił etapy rozwoju mowy na cztery okresy: okres melodii (0-1 r.ż), wyrazu (1-2), zdania (2-3) i swoistej mowy dziecięcej (3-7). Widzimy więc, że początek edukacji przedszkolnej przypada na przełom trzeciego i czwartego. Dziecko z etapu zdania przechodzi do etapu swoistej mowy dziecięcej. Co charakteryzuje te dwa poziomy?
Okres zdania, jak sama nazwa wskazuje, jest czasem, gdy w mowie malucha pojawiają się pierwsze krótkie zdania. Najpierw wyłącznie twierdzące, następnie pytające i rozkazujące. Poprawia się rozumienie innych, szczególnie rodziców, choć na początku ogranicza się ono do tego, co dziecko interesuje. Najczęściej używane są rzeczowniki i bezokoliczniki. Mowa pod koniec etapu powinna stać się zrozumiała dla innych.
W okresie swoistej mowy dziecięcej dziecko porozumiewa się już ukształtowaną mową. Jest to czas zadawania pytań, dzięki czemu maluch nabywa wiedzy o otaczającym go świecie. Na początku mogą się jeszcze zdarzać zniekształcenia słów, po 4 roku życia powinno to jednak mijać.
Edukacja przedszkolna rozpoczyna się najczęściej około 3 roku życia. Jakich umiejętności w kwestii rozwoju mowy możemy oczekiwać od dziecka?
Czterolatek, znajdujący się już w pełni w okresie swoistej mowy dziecięcej, charakteryzuje się następującymi umiejętnościami:
Pięciolatek natomiast:
Etap przedszkolny zamyka wiek 6 lat, gdy powoli następuje koniec etapu swoistej mowy dziecięcej. Od dziecka można oczekiwać między innymi posługiwania się wszystkimi częściami mowy. Sześciolatek sam poprawia się, gdy sformułuje komunikat z błędem. Powinien także poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz wyodrębniać je na początku, w środku i na końcu wyrazu.
Bardzo często to właśnie nauczyciel wychowania przedszkolnego jest pierwszą osobą, która zauważa nieprawidłowości w mowie dziecka, mogące wpływać na późniejsze problemy w komunikowaniu się. Może wtedy zalecić rodzicom konsultację logopedyczną, jeśli przedszkolak nie przeszedł badań logopedycznych w placówce przedszkolnej.
Co powinno zwrócić uwagę nauczyciela?
Mimo że nauczyciel jest w stanie wychwycić nieprawidłowości rozwojowe, tak naprawdę pierwszym nauczycielem, który pomaga dziecku w nauce już od stadium rozwoju melodii, jest rodzic. Także w wieku przedszkolnym odgrywa on niebagatelną rolę, tworząc środowisko sprzyjające nauce mówienia.
Zdarza się, że to właśnie problemy z mową dziecka, takie jak jąkanie, są sygnałem, że w którymś ze środowisk (przedszkolne, rodzinne) pojawiły się dystraktory rozwoju. Terapia w tym momencie polega na usunięciu przeszkód albo pomocy w radzeniu sobie ze stresem.
Wbrew pozorom wcale nie łatwo jest zsynchronizować oddech z mową! Widać to szczególnie u trzylatków, gdzie podczas budowania coraz dłuższych zdań dziecko czasem przyspiesza, a jego mowa staje się niezrozumiała.
Pamiętajmy, by nie wykonywać ćwiczeń oddechowych tuż po jedzeniu.
Zadania, jakie możemy wykonywać z dziećmi:
Inaczej ćwiczenia głosowe, których celem jest wydobycie z siebie właściwej siły głosu. Najlepiej przeprowadzać je po ćwiczeniach oddechowych.
Odpowiednie działanie narządów artykulacyjnych jest nam potrzebne do prawidłowego wymawiania głosek. Chodzi przede wszystkim o ćwiczenie języka, warg i żuchwy.