
Komisja egzaminacyjna

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!
Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.
Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.
Nie masz konta ?
Zarejestruj się za darmo !
Komisję egzaminacyjną powołuje organ prowadzący szkołę.
W skład komisji wchodzą:
- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;
- przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- dyrektor szkoły;
- dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w szkole tego samego typu i rodzaju oraz co najmniej jeden naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć.
W pracach komisji, o ile nie wchodzi w ich skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny; a na wniosek nauczyciela, w skład komisji wchodzi przedstawiciel związku zawodowego wskazany we wniosku.
Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel:
|
Komisja egzaminacyjna wydaje nauczycielowi zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ, który powołał komisję.
Działanie Komisji egzaminacyjnej – krok po kroku
Krok 1. Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego:
- dokonuje prezentacji dorobku zawodowego,
- odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 7 ust. 2.
Dla przypomnienia raz jeszcze:
Pytania o:
- umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela – umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków,
- umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych,
- umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej,
- umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań,
- umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Krok 2. Ocena członków komisji – § 13
- komisja egzaminacyjna podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków,
- każdy z członków komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego ,w punktach według skali od 0 do 10. punktach według skali od 0 do 10,
- na podstawie liczby punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią arytmetyczną punktów, z tym że jeżeli liczba członków komisji jest większa niż 3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą oceną punktową,
- nauczyciel zdał egzamin przed komisją egzaminacyjną, jeżeli obliczona suma arytmetyczna punktów wynosi co najmniej 7.
Prezentacja dorobku zawodowego nauczyciela kontraktowego przed komisją:
Prezentacja powinna:
- Zostać Przemyślana
- Być odzwierciedleniem działań nauczyciela w trakcie stażu
- Uwzględniać stopień realizacji planu rozwoju
- Zawierać odniesienia do indywidualnej koncepcji rozwoju i własnych potrzeb nauczyciela
- Uwzględniać działania nauczyciela w odniesieniu do specyfiki szkoły/placówki
- Uwzględniać działania nauczyciela w odniesieniu do potrzeb szkoły/placówki
- Uwzględniać działania nauczyciela w odniesieniu do zadań statutowych i pozastatutowych realizowanych przez szkołę/placówkę
- Uwzględniać stopień udziału nauczyciela w programach realizowanych przez szkołę/placówkę
- Wykazywać wypełnianie powinności i spełnianie wymagań kwalifikacyjnych z § 7 rozporządzenia
- Podawać konkretne przykłady
- Odwoływać się do przyszłości i perspektyw dalszego rozwoju zarówno nauczyciela jak i szkoły
Struktura wypowiedzi podczas prezentacji:
- jasna,
- przejrzysta,
- wygłaszana z pamięci,
- wskazująca ogólną wiedzę pedagogiczną i prawną prezentującego,
- nie powinna przekraczać wskazanego czasu.
Forma prezentacji
Dowolna, dopasowana do prelegenta, nie jest ona określona w sposób prawny.
Przykłady:
- Prezentacja wygłaszana w oparciu o konspekt prezentacji.
- Prezentacja multimedialna zawierająca schemat podejmowanych działań podczas stażu oraz dorobek zawodowy nauczyciela.
- Prezentacja wygłaszana w oparciu materiały przygotowane dla członków komisji – jako schemat dorobku zawodowego.
- Prezentacja omawiana na podstawie materiałów i dowodów potwierdzających dorobek zawodowy (zaświadczenia, dyplomy, podziękowania, dyplomy uczniów, publikacje, analizy).
- Prezentacja omawiana na podstawie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
Taktyki autoprezentacji
- Zaprezentuj siebie w korzystnym świetle
- Wskaż mocne strony swojej pracy
- Wykazuj zadowolenie z pracy
- Nie krytykuj
- Dokonuj publicznych atrybucji – (atrybucja, czyli wniosek na temat przyczyny jakiegoś zdarzenia) – wyjaśniaj własne zachowania w sposób zgodny z określonym wizerunkiem społecznym
- Dziel się swoimi atrybucjami – tłumacz innym, dlaczego coś nie wyszło. W zależności od treści atrybucyjnej deklaracji wywieramy określone wrażenie na innych.
- Wskazuj na kontakty społeczne, które przyczyniły się do Twojego rozwoju a przez to i szkoły
- Zachowania niewerbalne – elegancki strój, postawa, ton głosu.
Co sprzyja dobrej autoprezentacji
|
Po zdaniu egzaminu, stopień nauczyciela mianowanego nadaje w drodze decyzji administracyjnej organ prowadzący szkołę. |
Nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, odpowiedni stopień awansu zawodowego nadaje właściwy minister.
W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy.
Ponownie do egzaminu nauczyciel może przystąpić tylko jeden raz w danej szkole.
Pytania z rozmów kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego |
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków; zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków
- W jaki sposób planuje Pan/i swoją pracę?
- Co jest niezbędne w planowaniu pracy nauczyciela?
- W oparciu o jakie dokumenty szkoły planuje Pan/i swoją pracę dydaktyczną?
- W oparciu o jakie dokumenty szkoły planuje Pan/i swoją pracę wychowawczą?
- Jaką formę planowania pracy uznaje Pan/i za najbardziej skuteczną?
- Jakie (jaka) metody (metoda) pracy wydaje się Panu/i najbardziej skuteczna w uwzględniając specyfikę Pana/i szkoły?
- Czy posiada Pan/pani własny gabinet w szkole? Jakie zadania spełnia klasopracownia w szkole?
- Czy pracuje Pan/pani tylko w systemie klasowo-lekcyjnym? Jakie korzyści widzi Pan/i z pracy w systemie innym niżeli klasowo-lekcyjny?
- Czy opracował/a Pan/i własne pomoce, materiały dydaktyczne? Jeśli tak to jakie?
- W jaki sposób organizuje Pan/i współpracę z rodzicami?
- Jak współpracuje Pan/i z innymi nauczycielami ?
- W jaki sposób dokonuje pan/i korekty zaplanowanych działań dydaktycznych czy wychowawczych?
- Czy opracował/a Pan/i Przedmiotowy system oceniania?
- Jaką formę planowania pracy dydaktycznej uważa Pan/i za najskuteczniejszą i dlaczego?
- Czy dokonuje Pan/i analizy wybranego programu pod kątem zgodności treści z PP i standardami egzaminacyjnymi?
- Jaka jest Pana/i zdaniem rola samooceny w procesie dydaktycznym?
- Jakie elementy swojej pracy poddawał Pan/i ewaluacji?
- Jakie formy dokumentowania swojej pracy Pan/i stosuje?
- W jakich formach doskonalenia zawodowego Pan/i uczestniczył/a i jak wykorzystał/a zdobyte umiejętności codziennej pracy zawodowej?
- Jak wyniki ewaluacji wpływają na zmiany Pana/i warsztatu pracy?
- Czy prowadzi Pan/i diagnozy? Jeśli tak, to w jakim celu?
- Czy analizuje Pan/i wyniki diagnoz?
- Czy wnioski z diagnoz prowadzonych w szkole wykorzystuje Pan/i do planowania własnej pracy? W jakim stopniu?
- W jakim stopniu wykorzystuje Pan/i wyniki egzaminów zewnętrznych.
- Proszę sformułować cele operacyjne do zaproponowanego tematu…………
- W jaki sposób wykorzystał Pan/i wyniki egzaminu zewnętrznego (w zakresie swojego przedmiotu) do doskonalenia swojej pracy w przyszłym roku...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!
Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.
Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.
Nie masz konta ?
Zarejestruj się za darmo !