Strony statyczne

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Jak uczyć dzieci języków obcych?

Data dodania: 2018-02-27 09:32:19

Dzieci w wieku wczesnoszkolnym są bardzo podatne na naukę języka angielskiego. Jeśli nauczyciel użyje odpowiednich metod i technik, to efekty takiego działania mogą być bardzo dobre. Istnieje wiele możliwości na to, aby przeprowadzić spotkania językowe nie tylko w przyjemnej atmosferze, ale tak, aby dzieci wyniosły z takich zajęć jak najwięcej słownictwa angielskiego podanego w odpowiedni dla nich sposób. 

Charakterystyka uczniów
Bardzo ważne jest, aby zdać sobie sprawę z tego, jak odbierają świat dzieci oraz jak wykorzystać te aspekty do nauczania języka obcego. Najważniejsze jest dobre poznanie uczniów, aby przekonać się, które z wymienionych poniżej aspektów są najbardziej prawdziwe. Może zdarzyć się też tak, że niektóre dzieci 5-6 letnie mogą posiadać cechy starszych.
Dzieci 5-6 letnie:
• potrzebują krótszych aktywności, ponieważ długość koncentracji uwagi jest mniejsza,
• lepsze są dla nich zadania 5 minutowe, niż 15 minutowe,
• potrzebują zadań z ruchem bardziej niż starsi uczniowie,
• z uwagi na ciągły rozwój sprawności motorycznych oraz wycinania i kolorowania dobrze, aby zadania nie były wymagające,
• pracuje im się najlepiej podążając za wskazówkami nauczyciela,
• są bardzo zainteresowane otaczającym je światem, zadają wiele pytań,
• można wykorzystać te cechy w nauczaniu języka obcego,
• uczenie zawiera w sobie L1 i L2 (język polski oraz język obcy) na zasadzie wymieszania .

Dzieci starsze (7-12 lat):
• potrzebują więcej wyzwań w zadaniach do wykonania, nawet jeśli język angielski używany ciągle jest na prostym poziomie,
• im są starsze, tym bardziej mogą czuć się zawstydzone mówiąc po angielsku,
• mogą wykonywać dłuższe zadaniach pracując w 4-5 osobowych grupach,
• czytanie i pisanie po angielsku staje się dla nich łatwiejsze, ale warto sprawdzić jak naprawdę rozumieją angielski .
Co nauczyciel może robić w klasie?
Nowoczesne nauczanie języka angielskiego dzieci to proces złożony i składa się z wielu elementów. Podejście oparte tylko na podręcznikach i ćwiczeniach już dawno zostało odrzucone. Nauczyciel, który jest kreatywny i chce w taki sposób wspierać przygodę swoich uczniów z angielskim, powinien wziąć pod uwagę poniższe propozycje.
• Warto zadbać przede wszystkim o swoje dobre nastawienie do pracy oraz o pasję do działania, kreatywność i chęci do działania. To bardzo ważna podstawa. Jeśli tego zabraknie, to będzie to bardzo widoczne w szkole na zajęciach. Odnalezienie w sobie pasji do nauczania oraz pogłębianie jej w czasie roku szkolnego jest bardzo ważnym elementem, który wpływa na atmosferę w klasie, motywacje uczniów do nauki, chęci do pracy oraz zaangażowanie i kreatywność.
• Istotne jest przemyślenie planu pracy z dziećmi, biorąc pod uwagę ich indywidualne preferencje na tyle, na ile jest to możliwe. Oprócz podstawy programowej oraz podręcznika zawsze można dopasować podane treści tematyczne np. frutis, body etc. do zainteresowań dzieci. Przykładem jest podręcznik, w którym treści są przedstawione z pomocą bohaterów z popularnych bajek studia Disney-Pixar, np. części twarzy z bohaterką z bajki Merida Waleczna, części ciała z bohaterami bajki Iniemamocni, ubrania z bohaterami bajki Zaplątani . Jeśli uczniowie fascynują się bajką Kraina Lodu lub Auta to z pomocą Internetu można znaleźć wiele materiałów, które po wydrukowaniu można użyć w klasie do nauki angielskiego.
• Cenne jest opieranie swojej pracy z uczniami na uczeniu przez zabawę oraz w stanie zrelaksowania dzieci. Czas na lekcji nie tylko będzie upływał szybciej, ale będzie także bardzo efektywnie wykorzystany. W stanie relaksu dzieci uczą się szybciej i łatwiej zapamiętują dane frazy, słowa do zastosowania w dalszym kontekście. W zabawach można połączyć używanie przedmiotów (realia), piosenek, prostych poleceń, gotowych zdań po angielsku i wielu innych.
• Doradza się używanie metod i technik dopasowanych do danej grupy dzieci. Dobrze jest zrobić przegląd wyżej wymienionych środków tak, aby wiedzieć, jakie są mocne i słabsze strony używania każdego z podejść w kontekście nauczania dzieci w klasie. Po poznaniu potrzeb dzieci łatwiej będzie zastosować te, które mogą przynieść najlepsze rezultaty.
• Docenianie roli ruchu w pracy z dziećmi jest istotne. Uczniowie młodsi wyrażają wiele przez poruszanie się. Aby wykorzystać tę cechę, należy właśnie wplatać do codzienności szkolnej rozgrzewki językowe ruchowe na początku spotkania, mieć do dyspozycji gotowe zestawy krótkich zabaw śródlekcyjnych lub takich, które pobudzają do pracy albo uspokajają. Pomocna jest też metoda TPR (ang. Total Physical Response, metoda reagowania całym ciałem) oraz gry i zabawy z jej wykorzystaniem. Najczęściej jest stosowana w prostych zabawach (typu Simon says) oraz piosenkach (Five little monkeys, Walking, walking)
• Wprowadzanie scenek, dialogów, które zawierają proste polecenia, zdania z otoczenia bliskiego dzieciom wpływa bardzo korzystnie na zapamiętywanie słownictwa. Wykorzystywanie maskotek, pacynek by nie tylko uprzyjemnić proces nauczenia, ale pokazać nieco bajkowego kontekstu dla uczniów młodszych jest bardzo dobrym pomysłem. Tym samym zachęca się uczniów do mówienia w języku angielskim poprzez np. powtarzanie za maskotką, śpiewanie piosenek razem z pluszowym przyjacielem, pomaganie mu w nauce pewnych słówek itp.
• Kreatywny nauczyciel doceniania rolę historyjek, krótkich bajek dla dzieci i komiksów, które nie tylko (poprzez angielskie słówka) rozwijają wyobraźnię, ale także pokazują odpowiednie zachowania, uczą empatii. Takie historyjki można wykorzystać: do odgrywania własnych, alternatywnych fragmentów czy zakończeń; do powtarzania w kontrolowany sposób fraz lub słówek angielskich; do szybkich powtórek słownictwa lub do przedstawiania nowych gier i zabaw w oparciu o takie historyjki.

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !