Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Zajęcie koleżeńskie «Pudełko zwane wyobraźnią»- rozwijanie dziecięcej wyobraźni i kształtowanie twórczych postaw dzieci.

Data dodania: 2017-06-16 22:17:26
Autor: Urszula Zareba

Scenariusz w ramach cyklu autorskich zajęć p.t. «Spotkania w świecie poezji.». Każde spotkanie odbywało się w oparciu o starannie dobrany wiersz o wysokich walorach artystycznych i językowych, pobudzający dziecięcą fantazję oraz o różne techniki twórcze i trening zadaniowy.

Temat zajęć: „Pudełko zwane wyobraźnią”

 Grupa wiekowa: pięciolatki

Cele:

  • rozwijanie wyobraźni twórczej,
  • rozwijanie wrażliwości,
  • rozwijanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi,
  • uwrażlwiienie na piękno języka ojczystego,
  • ekspresja plastyczna

Cele operacyjne

Dziecko:

  • odgaduje przedmiot(zdarzenie) na podstawie ruchu, 
  • opowiada o swoich wyobrażeniach,
  • dzieli się swoimi pomysłami z grupą i próbuje je uzasadniać
  • odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza
  • maluje obraz na dowolny temat

Metody:

-techniki twórczego myślenia: twórcze wypowiedzi, burza mózgów,  kalambury ruchowe

 Pomoce:

kolorowe pudełko, płyta CD z muzyką relaksacyjną, pudełka po butach /lub inne/  przyniesione przez dzieci, farby, pędzle

Przebieg zajęcia:

  1. ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE
    1. Powitanie dzieci. Przekazanie iskierki uśmiechu.
    2. Pląs „Muzykanci konszabelanci” –piosenka, z interpretacją ruchową. Ważne, żeby to była nowa piosenka, której dzieci jeszcze nie znają. Na początku nauczyciel pokazuje tylko ruchy, bez słów. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie czego piosenka dotyczy. Następnie nauka piosenki ze śpiewem.

 

  1. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
    1. Technika twórczego myślenia –twórcze wypowiedzi – „Znalazłam pudełeczko. Nie jest ono zwyczajne. Co może się w nim kryć?”

- nauczycielka pokazuje dzieciom kolorowe pudełeczko, dzieci poszukują odpowiedzi an postawiony problem.

  1. Zabawa „Lustro” – kalambury ruchowe– dzieci dobierają się w pary, stają naprzeciw siebie;  jedna osoba z pary wymyśla, co mogło być ukryte w tajemniczym pudełku  i zaczyna to rysować w powietrzu. Druga osoba powtarza jej ruchy jakby była jej odbiciem w lustrze i jednocześnie próbuje odgadnąć jaki przedmiot rysuje osoba stojąca naprzeciw.
  2. Nauczycielka przedstawia wiersz:

Pudełko zwane wyobraźnią

Zbigniew Herbert

 

Zastukaj palcem w ścianę
z dębowego klocka
wyskoczy
kukułka
wywoła drzewa
jedno i drugie
aż stanie
las

 

zaświstaj cienko -
a pobiegnie rzeka
mocna nić
która zwiąże góry z dolinami

 

Chrząknij znacząco -
oto miasto
z jedną wieżą
szczerbatym murem
i domkami żółtymi
jak kostki do gry

 

teraz
zamknij oczy
spadnie śnieg
zgasi
zielone płomyki drzew
wieżę czerwoną

 

pod śniegiem
jest noc
z błyszczącym zegarem na szczycie
sową krajobrazu

 

  1. Rozmowa na temat wiersza: omówienie szczegółów, co się pojawiało w wierszu? Co się działo gdy robiliśmy to, o co prosi nas autor? Jakie obrazy malowały się wam przed oczami? Czy jest to możliwe? A jesli tak to gdzie? (odpowiedź: w wyobraźni)

 

  1. TRENING ZADANIOWY
    1. Ekspresja plastyczna. Malowanie na pudełkach obrazów wyobraźni, w tle muzyka relaksująca.

 

  1. PODSUMOWANIE
    1. Wyeksponowanie prac w Galerii Małych Artystów

     

mgr Urszula Zareba

- nauczycielka wychowania przedskzolnego

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !