Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Program terapii pedagogicznej

Data dodania: 2017-05-29 12:02:46

Chciałam się z Państwem podzielić opracowanym, ramowym programem do zajęć korekcyjno — kompensacyjnych.

Program terapii pedagogicznej

dla uczniów klas IV – VI

zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

prowadząca Joanna Kudela

 

Cel nadrzędny zajęć korekcyjno – kompensacyjnych

 

  • stworzenie sprzyjających warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka

( na miarę jego możliwości) ,poprzez eliminowanie zaburzonych funkcji rozwojowych

 

Cele szczegółowe:

 

  • usprawnianie zaburzonych procesów psycho- motorycznych, istotnych w prawidłowym opanowaniu umiejętności czytania i pisania

  • oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspokajające, a równocześnie aktywizujące do nauki

  • możliwie pełna indywidualizacja pracy z każdym uczniem

  • stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia i zapewnienie warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń

  • dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności ucznia

 

Metody pracy:

metody aktywne, oparte na działaniu

metody oparte na obserwacji

metody oparte na słowie

metody pamięciowe i oparte na powtórzeniach

 

Zadania szczegółowe:

 

1. Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiedzę ogólną oraz myślenie słowno-pojęciowe

  • grupowanie przedmiotów wg podanego kryterium(wzoru, funkcji, kształtu)

  • wyszukiwanie i wskazywanie wśród szeregu przedmiotów elementu pasującego

  • ćwiczenia w myśleniu przez analogię (kończenie układu z figur geometrycznych)

  • ćwiczenia we wnioskowaniu ze stanu rzeczy przedstawionego na obrazku

  • określanie niedorzeczności

  • wyszukiwanie błędów i braków na obrazkach

  • podawanie słów o tym samym znaczeniu

  • rozwiązywanie zagadek, rebusów, opowiadanie treści historyjek obrazkowych

  • ćwiczenia twórczego myślenia

2. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

ćwiczenia na materiale geometrycznym

  • tworzenie różnych układów figur geometrycznych

  • dobieranie figur geometrycznych o różnych kolorach, kształtach, wielkości i grubości

  • scalanie figur geometrycznych

  • rysowanie lub budowanie szlaczków z elementów figur geometrycznych

ćwiczenia na materiale ilustrowanym

  • układanie obrazków z części

  • różnicowanie obrazków, identyfikowanie ,porównywanie, dobieranie parami, wyszukiwanie różnic, wyszukiwanie błędów

 

ćwiczenia usprawniające pamięć wzrokową

  • układanie z pamięci wzorów

  • rysowanie uprzednio demonstrowanych przedmiotów

  • analiza prostych ilustracji i wyliczanie jak największej ilości przedmiotów znajdujących się na obrazku

  • układanie zdań z rozsypani wyrazowej

  • pisanie z pamięci

  • spostrzeganiu zmian w układzie przedmiotów

  • układanie historyjek obrazkowych

 

3. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej

  • malowanie i rysowanie dużych form kolistych, falistych

  • rzucanie piłką do celu

  • przewlekanie sznurków przez otworki, nawlekanie korali

  • układanie konstrukcji z gotowych elementów

  • zamalowywanie dużych konturowych obrazków

  • malowanie pędzlem po śladzie szlaczka

  • rysowanie po śladach

  • łączenie kropek

  • rysowanie do polecenia(wierszyk, piosenka)

  • wychodzenie z labiryntu

  • rysowanie szlaczków

 

4. Ćwiczenia grafomotoryczne

  • lepienie z plasteliny

  • likwidowanie napięcia mięśniowego poprzez kontrolę nacisku na przyrząd pisarski, kredki, pędzel

  • malowanie palcami

  • malowanie pędzlem po linii poziomej i pionowej

  • obrysowywanie gotowych szablonów

  • wycinanie wg wzoru, wydzieranie,

  • origami

  • kalkowanie

 

5. Trening czytania i pisania

  • uzupełnianie podpisów do obrazka

  • segregowanie wyrazów

  • dobieraniu obrazków do treści tekstu

  • rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek

  • wykonywanie czynności wg pisemnie podanej informacji

  • wyszukiwanie w tekście odpowiedzi na zadane pytanie

  • ćwiczenia w głośnym czytaniu krótkich ekspozycji

  • układanie zdań z rozsypani wyrazowej i zdaniowej

  • uzupełnianie luk w zdaniu

  • przepisywanie, pisanie z pamięci i ze słuchu wyrazów, zdań z trudnościami

  • rysowanie i pisanie z uwzględnieniem przyspieszania tempa pracy

  • redagowanie krótkich zdań

 

6. Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej

ćwiczenia wrażliwości słuchowej

  • wskazywanie źródła dźwięku

  • rozpoznawanie dźwięków z otoczenia

  • odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych

  • ćwiczenia w utrwalaniu głosek na podstawie obrazków

  • wysłuchiwanie określonej głoski na początku i w środku wyrazu

  • odszukiwanie obrazków przedmiotów wg podanej głoski i jej położenia w wyrazie

  • odszukiwanie obrazków, przedmiotów wg nazw z taką samą głoską w podanym miejscu

  • segregowanie obrazków, których nazwy zaczynają się(kończą lub mają w środku) określone głoski

  • różnicowanie głosek w wygłosie, nagłosie i śródgłosiu

  • różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

  • różnicowanie spółgłosek miękkich

  • ustalanie kolejności i ilości głosek w wyrazach

ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

  • scalanie wyrazu głoskowanego rytmicznie przez nauczyciela

  • tworzenie wyrazów przez dopowiadanie sylab

  • porównywanie długości wyrazów

  • przeliczanie sylab, podawanie ich kolejności w wyrazie

  • ćwiczenia w analizie słuchowej zdania

ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowej głosek specyficznych dla języka polskiego

  • różnicowanie głosek podobnych dźwiękowo

  • różnicowanie słuchowe wyrazów

  • tworzenie wyrazów poprzez różnego rodzaju przekształcenia

ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowo-wzrokowokinestetycznej

  • ćwiczenia w całościowym ujmowaniu sylaby słuchowo i wzrokowo

  • ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowo-wzrokowej w oparciu o sylaby

  • ćwiczenia w analizie i syntezie słuchowo-wzrokowej zdań(w oparciu o rozsypani wyrazowe i zdaniowe), materiał obrazkowy i tekst (nauka wierszyków)

 

7. Ćwiczenia rozwijające myślenie matematyczne

 

  • segregowanie przedmiotów tej samej klasy wg stopniowania jakiejś cechy

  • zapisywanie liczb

  • przedstawianie liczb na osi liczbowej

  • porządkowanie liczb wg podanego warunku

  • ćwiczenia w zakresie czterech podstawowych działań

  • rozwiązywanie prostych zadań tekstowych

  • nazwy dni tygodnia i ich kolejność, miesiące, czas-zegar

  • podstawowe miana(kg,dag,m,cm,l,godz,h)

  • gry matematyczne, łamigłówki

 

8. Ćwiczenia ogólnorozwojowe

  • wyrabianie wytrwałości w pracy, dokładności

  • wdrażanie do samodzielnej pracy

  • rozwijanie umiejętności planowania pracy

  • kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi

  • elementy ćwiczeń z kinezjologii

  • rozwijanie logicznego myślenia

  • wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami

  • wyrabianie odporności psychicznej na własne niepowodzenia, próby samodzielnego ich przezwyciężania w toku systematycznych ćwiczeń, oceny efektów własnej pracy, wywołanie motywacji do pracy i nauki

  • wpajanie prawidłowych nawyków i form zachowania

9.Doskonalenie umiejętności szkolnych

  • usprawnianie techniki czytania,

  • ćwiczenia w rozumieniu czytanej treści,

  • wypracowanie nawyku pisania poprawnego pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, graficznym,

  • wdrażanie do autokorekty,

  • wypracowanie czujności i wrażliwości ortograficznej,

  • utrwalenie zasad ortograficznych (znajomość i stosowanie),

  • wypracowanie umiejętności redagowania tekstów. 

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !