Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Przedmiotowy system oceniania z języka poskiego w klasach technikum

Data dodania: 2016-06-18 19:19:32

Jest to przedmiotowy system oceniania z języka polskiego uwzgledniający specyfikę pracy z uczniami technikum

Przedmiotowy system oceniania  z języka polskiego w klasach Technikum 


I  Cele edukacyjne przedmiotu

  • kształcenie umiejętności odczytywania tekstów na poziomie dosłownym, alegorycznym, metaforycznym, parabolicznym
  • kształcenie umiejętności posługiwania się terminami historyczno-literackimi, językoznawczymi
  • kształcenie umiejętności budowania wypowiedzi językowych, zarówno ustnych jak i pisemnych,  o różnych funkcjach
  • pogłębianie znajomości utworów literackich wskazanych w programie oraz z zakresu lektury uzupełniającej
  • doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji

 

    II         Obszary oceniania

  • wiadomości
  • umiejętności
  • postawa-aktywność, systematyczność
  • samodzielnie opracowany materiał poszerzający wiadomości

 

    III          Formy pracy podlegające ocenie

  • praca klasowa (90min)
  • praca analityczno-interpretacyjna o charakterze maturalnym
  • test (45min)
  • sprawdzian (45min)
  • kartkówka (15 min)
  • praca z tekstem
  • odpowiedzi ustne
  • zadania domowe
  • recytacja/inscenizacja
  • inne formy: projekt/prezentacja/referat

   IV       Kryteria oceniania  

 

  1. 1.       Ramowe kryteria na określoną ocenę zgodne z WSO

Stopień celujący -  otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą programową,
  • umie formułować problemy i samodzielnie dokonywać analizy nowych zjawisk,
  • prezentuje swoje poglądy, umiejętnie posługuje się wiedza spoza programu szkolnego,
  • stawia hipotezy badawcze, polemizuje, by obronić własne stanowisko, wykazuje się oryginalnością ujęcia tematu, umiejętnie wykorzystując sądy badaczy   literatury.

 

Stopień bardzo dobry – otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej,
  • zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi wykorzystać również w sytuacjach problemowych,
  • sprawnie wymienia głównych twórców kultury i ich dzieła,
  • przedstawia ewolucję bohatera literackiego oraz wybranych gatunków literackich,
  • wyjaśnia funkcje motywów antycznych i symboli biblijnych w poznanych utworach literackich,
  • formułuje wnioski  płynące z porównania  kształtu artystycznego tekstów literackich,
  • samodzielnie gromadzi, porządkuje i wykorzystuje w wypowiedziach  ustnych

        i pisemnych materiały z różnych źródeł  dotyczące literatury i sztuki,

  • stosuje sądy wartościujące i uogólniające,
  • dba o poprawność  językową, stylistyczna, interpunkcyjną i ortograficzną wypowiedzi,
  • stosuje  oryginalną koncepcje wypowiedzi,
    • dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego,
    • dokonuje syntezy twórczości literackiej,
    • wykazuje się swobodą konwersacji, kultura dyskusji i piękną polszczyzną.

 

Stopień dobry – otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności określone  w podstawie programowej,
  • posiadaną wiedzę i umiejętności potrafi wykorzystać w sytuacjach typowych,
  • wskazuje związki literatury z filozofią, sztuką i historią,
  • porównuje wzorce osobowe i kreacje bohaterów odwołując się do utworów literackich,
  • dokonuje analizy typowego dla epoki i autora utworu literackiego,
  • formułuje wnioski, uogólnienia, argumenty, prezentując swój punkt widzenia,
  • ocenia bohaterów literackich w kontekście epoki,
  • komponuje dłuższe, zwarte, uporządkowane, poprawne stylistycznie, językowo

     i ortograficznie   wypowiedzi,

  • buduje pracę interpretacyjną według własnej koncepcji.

 

Stopień dostateczny – otrzymuje uczeń, który:

  •  opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej                         w stopniu pozwalającym na rozwiązywanie, wykonywanie typowych zadań teoretycznych lub praktycznych o średnim stopniu trudności,
  • wskazuje związki omawianych epok z wcześniejszymi,
  • wiąże fakty literackie z istotnymi faktami historycznymi,
  • opisuje motywy i tematy literackie, odwołując się do omówionych utworów,
  • określa tematykę i problematykę omówionych utworów,
  • charakteryzuje wzorce osobowe i postawy bohaterów,
  • charakteryzuje podstawowe prądy artystyczne , hasła programowe poszczególnych epok,
  • prace pisemne mają charakter nieschematyczny, są poprawne pod względem językowym, ortograficznym i stylistycznym.

 

Stopień dopuszczający -  otrzymuje uczeń, który:

  • posiada wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w stopniu, który nie przekreśla możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy                     z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz rozwiązuje, wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności,
  • przyporządkowuje autorom tytuły i głównych bohaterów utworów literackich wskazanych w podstawie programowej,
  • określa ramy chronologiczne epoki,
  • posługuje się kluczowymi dla rozumienia omawianych epok pojęciami,
  • streszcza główne wątki utworów literackich,
  • rozpoznaje najważniejsze środki stylistyczne,
  • wypowiada się w sposób komunikatywny; wypowiedzi...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !