Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Bezpieczny dom

Data dodania: 2016-05-30 23:34:12

Scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 3 latków

Temat zajęcia: „Bezpieczny dom”

 

Grupa:3 latki

 

 

Czas trwania: ok. 20 minut

 

Cel główny:

-         kształtowanie pożądanych postaw i zachowań gwarantujących bezpieczeństwo i ochronę zdrowia dzieci podczas zabaw w domu;

-         wyzwalanie wielostronnej aktywności dzieci w sytuacjach zadaniowych;

-         kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania konsekwencji pewnych zachowań;

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-         odpowiada na zadawane przez nauczyciela pytania;

-         uważnie słucha i wykonuje proponowane działania;

-         zna nazwy pomieszczeń w domu;

-         rozumie i respektuje zakaz samodzielnego korzystania z przedmiotów zagrażających swojemu zdrowiu i bezpieczeństwu;

-         rozpoznaje i przyporządkowuje odgłosy domowe;

-         zna nazwy i przeznaczenie przedmiotów/urządzeń używanych w gospodarstwie domowym;

-         skupia uwagę na wykonywanych zadaniach;

-         przestrzega ustalonych zasad i prawideł;

 

Środki dydaktyczne:  tekst zagadki, tamburyno, szablony domów z białego brystolu, ilustracje pomieszczeń domowych (łazienka, przedpokój, pokój rodziców, kuchnia, pokój dziecka), odgłosy domu nagrane na pedrive, pięć kół hula – hop, przedmioty do segregacji (np. mikser, toster, kredki, zapałki, miś, książka itp.), buźka uśmiechnięta i smutna, medale na tasiemce.

 

Metody pracy: uczenie się przez przyswajanie (asymilacja wiedzy), uczenie się przez odkrywanie (samodzielne dochodzenie do wiedzy), uczenie się przez przeżywanie (waloryzujące), uczenie się przez działanie (praktyczne).

 

Formy pracy: zbiorowe, indywidualne.

 

Przebieg zajęcia:

1.      Rozmowa kierowana.

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia, prosząc o rozwiązanie zagadki:

                        CAŁY Z CEGIEŁ ZBUDOWANY

                        MA DACH ORAZ CZTERY ŚCIANY

                        MA TEŻ OKNA ORAZ DRZWI

                        WŁAŚNIE W TAKIM MIESZKASZ TY......

(z książki A. Mikity „Zagadki dla najmłodszych”)

 

2.      „Dzieci do domu – dzieci na spacer” –zabawa orientacyjno - porządkowa.

Nauczyciel rozkłada na dywanie szablony domków i tłumaczy zasady zabawy. Prowadzący gra na tamburynie, a dzieci chodzą po sali w różnych kierunkach, na słowa „Dzieci do domu” – dzieci wchodzą na wolny domek dwoma stopami. Na hasło „Dzieci na spacer” – wychodzą z domków i spacerują po sali dookoła dywanu w rytmie wybijanym przez nauczyciela na tamburynie.

 

3.      Pomieszczenia w domu – rozmowa w kole.

Nauczyciel kontynuuje rozmowę pytając jakie pomieszczenia znajdują w domu/mieszkaniu? Zadaje pytania pomocnicze typu:

  • Jak nazywa się miejsce, w którym mama przygotowuje posiłki? (kuchnia)
  • Jak nazywa się miejsce w domu, w którym myjemy zęby? (łazienka)
  • Jak nazywa się pokój rodziców? Jak nazywa się miejsce dla dziecka? (pokój rodziców/ salon/ gabinet/...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !