Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Od ziarna do uszycia koszuli – lekcja regionalna

Data dodania: 2010-04-22 15:56:19
Autor: Marzena Warczyńska

Scenariusz lekcji regionalnej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
z wykorzystaniem eksponatów muzealnych.
Lekcja została przeprowadzona w ramach zajęć z edukacji regionalnej dla uczniów zainteresowanych tematyką regionalną.

 

TEMAT ZAJĘĆ: Od ziarna do uszycia koszuli – lekcja regionalna

                                                                                                                                                                            

Scenariusz zajęć: dla uczniów szkół ponagimnazjalnych 

 Czas zajęć: 90 min.

 Miejsce zajęć: Muzeum Regionalne

 Cele zajęć:

 ogólne cele pedagogiczne: ukazanie tradycyjnego sposobu obróbki lnu, wskazanie na zastosowanie lnu dawniej a dziś, uczenie szacunku do pracy ludzkiej oraz wytrwałości systematyczności w codziennych obowiązkach. 

  cele operacyjne:

po zajęciach uczeń:

  • wie jak wyglądały poszczególne etapy obróbki lnu,
  • ma wiadomości na temat lnu: jego występowania, wyglądu zewnętrznego, surowca, właściwości, składników leczniczych,
  • zna podstawowe pojęcia takie jak: międlica, cierlica, cepy, kijanki
  • wie jakie miał len zastosowanie  dawniej a dziś.

 

Metody i formy pracy:

- mini wykład, 

- projekcja filmu, 

- dyskusja, 

-  praca w grupach. 

Przygotowanie prowadzącego do zajęć:

- zaplanowanie zajęć, opracowanie scenariusza zajęć, dobór metod, 

-przygotowanie pomocy dydaktycznych: arkusze papieru, mazaki, kaseta video „Słownik etymologiczny języka polskiego”. 

 

TOK ZAJĘĆ

 WSTĘP:

  • Tematem  zajęć będzie tradycyjny sposób obróbki lnu od zasiania do uszycia koszuli.
  • Burza mózgów- na kartkach uczniowie piszą co to jest len i wymieniają informacje  na temat jego zastosowania dawniej a dziś.

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA

  Miniwykład:

 Nazwy ludowe: len, wielokoln, słowień.

 Występowanie:

Len jest roślina jednoroczną. W Polsce kilka gatunków rośnie dziko

(len łąkowy, złocisty, wielkokwiatowy, trwały, austriacki skoczeń, którego jedna z odmian, zwana słowieniem jest w powszechnej uprawie).
Len zwyczajny uprawia się jako roślinę jarą lub ozimą, ze względu na cenne włókno- surowiec przędzalniczy, z odpadów produkuje się płyty budowlane. Pięknie wygląda pole lnu- cale błękitne w okresie kwitnienia. Zbiory następują  w lipcu i sierpniu.

 Wygląd zewnętrzny:

     Łodyga pojedyncza, obła, górą rozgałęziona. Liście lancetowate, zaostrzone. Kwiaty jasnoniebieskie lub białe, pięciokrotnie, zebrane w wiechę. Owocem jest torebka zawierająca zazwyczaj około 10 nasion.

 Surowiec:

     Len dostarcza surowca nie tylko do wyrobu tkanin. Uprawia się też odmianę oleistą, na nasiona, z których tłoczy się olej, a makuch (wytłoki po wyciśnięciu oleju z nasion) jest wartościową paszą dla bydła.

 Właściwości:

   Izolacyjność (materiały lniane sprawiają wrażenie chłodu).

   Higroskopijność  (duża- szybko nasiąka wodą i szybko schnie.

   Barwy i połysk ( trudno się barwi, włókna mają naturalny matowy połysk).

   Grubość i chwyt (len jest szorstki i sztywny).

   Wytrzymałość (odporność na zniszczenia bardzo duża).

   Sprężystość ( mało sprężysty dlatego mocno się gniecie).

 Zastosowanie:

Każda część lnu...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !