Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Dlaczego aktywizować uczniów?

Data dodania: 2010-02-08 21:50:04
Autor: Hanna Żywicka

Niniejszy artykuł jest okazją do refleksji nad znaczeniem i ważnością stosowania aktywizujących metod nauczania. Mam nadzieję, że będzie on motywacją i zarazem zachętą do stawienia czoła postawionemu nam wyzwaniu w pracy dydaktycznej.

 

DLACZEGO AKTYWIZOWAĆ UCZNIÓW?

 

Istotę metod aktywizujących najpełniej ujmuje myśl Konfucjusza „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem”. Jeżeli powyższe słowa nie przekonały nas do podejmowania pracy dydaktyczno-wychowawczej metodami aktywizującymi przytoczę również wypowiedź J. Słomińskiej: „ Jeśli się do czegoś przykładamy, to zachowujemy w pamięci 10% tego co czytamy, 20% tego co słyszymy, 30% tego co widzimy, 50% tego co widzimy i słyszymy jednocześnie, natomiast, gdy sami jesteśmy aktywni: 80% tego, co mówimy, 90% tego, co mówimy przy robieniu czegoś, nad czym myślimy i co nas dotyczy. 

Zatem, zanim podejmiemy decyzje o tym jakimi metodami nauczania posłużymy się w swojej pracy zadajmy sobie pytanie;

- w jakim stopniu dana metoda aktywizuje uczniów?

- w jakim stopniu uczy samodzielności?

- w jaki sposób wpływa na zaangażowanie, czyli świadome włączenie się uczniów w proces dydaktyczno – wychowawczy?

Złożoność procesu kształcenia i różnorodność zadań, jakie w jego toku muszą być rozwiązane wymaga posługiwania się  w pracy szkolnej nie jedną, rzekomo uniwersalną metodą, ale wieloma metodami i formami  nauczania.

Uczenie się jest procesem wszechstronnie aktywnym. Nauczyciel ma obowiązek zaktywizować uczniów na kilku płaszczyznach:

Emocjonalnej(motywacja, przeżywanie), intelektualnej(myślenie i odkrywanie), sensorycznej( obserwacja i spostrzeganie), motorycznej( manipulowanie i działanie), recepcyjnej( przyjmowanie informacji słownych) i werbalnej(ekspresja słowna, dyskusja).

Zatem, aby wychowanie było w pełni efektywne należy posługiwać...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !