Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Koło informatyczne dla klas II — III

Data dodania: 2009-08-20 18:00:21
Autor: Agnieszka Stępniak

Program jest zgodny z założeniami szkoły podstawowej. Obejmuje edukację informatyczną na I etapie kształcenia.
Skierowany jest do dzieci klas II i III uczęszczających na zajęcia kółka informatycznego w Szkole Podstawowej nr 120 z Oddziałami Integracyjnymi im. Pułków Piechoty«Dzieci Warszawy» w Warszawie.

Opis i założenia programu

Program jest zgodny z założeniami szkoły podstawowej. Obejmujeedukację informatyczną na I etapie kształcenia. Program będzie realizowany raz w tygodniu po 2 godziny lekcyjne przez dwa lata (od 01.10.2007r. do 31.05.2009r.). Skierowany jest do dzieci  klas  II i III uczęszczających na zajęcia kółka informatycznego w Szkole Podstawowej nr 120 z Oddziałami Integracyjnymi im. Pułków Piechoty „Dzieci Warszawy”. 

Zadania  szkoły

a) Umożliwienie uczniom dostępu do komputera.
b) Przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
c) Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i ich oprogramowania (w szczególności z gier).

W koncepcji programu za podstawę przyjęłam:

  1. Zainteresowania uczniów.
  2. Potrzeby dzieci i rodziców.
  3. Możliwości dzieci.

Cele koła informatycznego

Cel główny koła informatycznego:

  • zdobycie wiedzy informatycznej
  • rozwijanie zainteresowań informatycznych

Cele kształcenia:

  • przygotowanie do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną
  • sięganie do informacji wyrażonej w różnych formach
  • zapoznanie z przykładami stosowania TI w najbliższym otoczeniu ucznia, w szkole i poza nią
  • korzystanie ze środków TI, np. do gier i zabaw
  • poznanie wpływu TI na życie jednostki, najbliższego otoczenia i społeczeństwa
  • wskazywanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie,
  • wspomaganie umiejętności czytania, pisania, rysowania
  • rozwijanie aktywności i ciekawości,

Szczegółowe cele edukacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje się do regulaminu pracowni komputerowej
  • szanuje zdrowie własne i innych,
  • pracuje z zestawem komputerowym zgodnie z zasadami bhp,
  • szanuje prawo własności
  • korzysta z legalnego oprogramowania
  • szanuje pracę i prywatność innych użytkowników
  • zdowolnie ustawienia komputera
  • organizuje pracę na ekranie
  • zna podstawowe operacje na pliku - Kopiowanie- Przenoszenie- Zapis pracy
  • posługuje się narzędziami edytora graficznego
  • tworzy rysunek przy użyciu narzędzi "ołówek", "pędzel", "koło", "wielokąt", "lupa",
  • zaznacza, kopiuje, wkleja, wycina zaznaczony obiekt,
  • zmienia wielkość zaznaczonego obiektu
  • powiększa,
  • pomniejsza,
  • zmienia wysokość lub szerokość obiektu,
  • koloruje, zmienia kolory obiektów;
  • komponuje rysunki z gotowych elementów
  • posługuje się narzędziami edytora tekstu
  • przepisuje tekst,
  • formatuje napisany tekst,
  • pracuje z gotowym tekstem
  • zaznacza, kopiuje, wkleja, wycina tekst lub jego fragmenty,
  • zapisuje wyniki swojej pracy
  • prace zapisuje we własnym katalogu z logiczną nazwą pliku,
  • tworzy podkatalog,
  • otwiera pliki w różny sposób i w różnych programach
  • korzysta z polecenia "otwórz", "otwórz z...",
  • korzysta z polecenia "znajdź pliki lub foldery...",
  • stosuje zdobytą wiedzę w praktyce
  • wykonuje materiały na gazetki ścienne korzystając z techniki komputerowej.
  • potrafi obsłużyć stację CD, stację dyskietek
  • potrafi wyszukać potrzebne informacje w Internecie
  • potrafi wykonać zaproszenie, dyplom, kalendarz wykorzystując edytory graficzne, tekstu
  • właściwie i świadomie wykorzystuje komputer w celach rozrywkowych
  • zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera i programów komputerowych, gier komputerowych

Treści nauczania

  • bezpieczeństwo, higiena i reguły pracy przy komputerze
  • sposoby porozumiewania się z komputerem za pomocą klawiatury i myszy
  • przykłady stosowania TI w otoczeniu dziecka: dom, pracownia szkolna, biblioteka, sekretariat szkoły, sklep, apteka, poczta itp.
  • wykorzystanie komputera do nauki pracy i zabawy
  • korzystanie z oprogramowania służącego do rysowania, pisania, generowania dźwięków, gier komputerowych
  • klasyfikowanie i porządkowanie informacji opisujących przedmioty, np. własną kolekcję zabawek
  • sięganie do różnych źródeł informacji, np. książek, biblioteki, płyty CD, Internet

Osiągnięcia 

Uczniowie potrafią:

  • bezpiecznie korzystać z podstawowych urządzeń: klawiatury, monitora, myszki.
  • wybrać i uruchomić wskazany program edukacyjny, właściwie z niego skorzystać i zakończyć pracę z programem.
  • stosować prawa użytkownika;
  • zmieniać dowolnie ustawienia komputera
  • planować pracę na ekranie;
  • tworzyć samodzielnie rysunek na zadany temat
  • dokonać trafnego wyboru koloru zwracając uwagę na wygląd estetyczny i walory artystyczne tworzonego obrazu;
  • zapisać pracę na dysku w dowolnym katalogu, otworzyć zapisaną pracę
  • używać podstawowych operacji na pliku
  • samodzielnie redagować krótkie teksty na zadany temat zwracając uwagę na estetyczny wygląd tekstu;
  • skorzystać z dyskietki, płyty CD
  • wyszukać informacje z Internetu na zadany temat
  • wykonać zaproszenie, dyplom, kalendarz

Plan pracy na rok szkolny 2007/2008 - Ilość godzin

  • Zasady pracy z komputerem (BHP, regulamin pracowni) - 1     
  • Prawa własności: prawo autorskie, licencja, piractwo komputerowe - 1
  • Elementy składowe zestawu komputerowego - 2    
  • Praca w środowisku Windows (pulpit, ikony, pasek zadań) - 2
  • Wygląd okna programu, paski programu, poruszanie się w obrębie okna programu - 2
  • Robimy porządki w komputerze- tworzymy katalog - 2
  • Ćwiczenia utrwalające tworzenie katalogów - 2
  • Poznajemy program służący do rysowania – Paint - 2
  • Narzędzia: ołówek, pędzel, gumka programu Paint. Rysujemy drzewo - 2
  • Zapis pracy na dysku - 2
  • Prace graficzne w programie Paint
  • Bukiet kwiatów dla pani (wykorzystanie narzędzia elipsa, pędzel) - 2
  • Jesień (wykorzystanie narzędzia prostokąt, zaokrąglony prostokąt) - 2
  • Kartki świąteczne (Boże Narodzenie) - 2
  • Zima wokół nas (wykorzystanie narzędzia wypełnianie kolorem, aerograf) - 2                                                                              
  • Laurki dla babci i dziadka (wykorzystanie narzędzia: A) - 2
  • Ferie zimowe (wykorzystanie narzędzia: krzywa, linia prosta) - 2       
  • Walentynki (wykorzystanie narzędzia krzywa, wielokąt, lupa) - 2
  • Kartki wielkanocne (Wykorzystanie poznanych narzędzi) - 2
  • Laurki dla mamy (Wykorzystanie poznanych narzędzi) - 2
  • Lato, wakacyjne plany (Wykorzystanie poznanych narzędzi) - 2
  • Praca z gotowym rysunkiem (formatowanie rysunku) - 2   
  • Aplikacje w Windows 98/ XP – Notatnik, edytor tekstu - 2
  • Podstawy edycji tekstu „Mistrz klawiatury” - 6

- Podstawy edycji tekstu – (przepisywanie) - 2
- Podstawy edycji tekstu (formatowanie) - 4

  • Zapis pracy w edytorze tekstu - 2
  • Otwieramy plik z dowolnego miejsca zapisanego na dysku - 2
  • Drukujemy prace -...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !