Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Odżywianie, oddychanie, krążenie, odporność

Data dodania: 2009-07-19 10:32:43
Autor: Barbara Pajer

Przedstawiam propozycję sprawdzianu z biologii w liceum. Zadania podzielone są na dwa poziomy (podstawowy i ponadpodstawowy). Test uwzględnia różne typy zadań, z uwagi na przygotowywanie do egzaminu dojrzałości.

PP Zad. 1 (2 pkt.)

Jest jednym z największych narządów naszego ciała. Działa jak filtr, magazyn i pełni funkcję wydzielniczą. Podaj nazwę narządu opisanego powyżej oraz wyjaśnij, na czym polega jedna z jego, wymienionych w tekście, funkcji.

P Zad. 2 (2 pkt.)

Wewnętrzna powierzchnia jelita cienkiego jest kilkaset razy większa od jego powierzchni zewnętrznej, co stanowi przystosowanie do pełnionej funkcji. Podaj jedną cechę budowy jelita, dzięki której zwiększona jest jego powierzchnia wewnętrzna oraz funkcję jelita, którą ta cecha usprawnia.

PP Zad. 3 (2 pkt.)

Poniżej przedstawiono etapy trawienia białek w organizmie człowieka.

A  - pepsyna

B  - trypsyna, chymotrypsyna

C  - karboksypeptydazy, aminopeptydazy

Wpisz, w odpowiednie miejsca etapów A, B i C, nazwy odcinków przewodu pokarmowego, w których działają wymienione enzymy.

P Zad. 4 (2 pkt.)

Gruczoły żołądkowe wydzielają do światła żołądka m. in. pepsynogen, który przekształca się w pepsynę oraz śluz. Podaj role, jakie pełnią w żołądku pepsyna i śluz.

P Zad. 5 (2 pkt.)

Nieprawidłowe odżywianie się może sprzyjać powstawaniu różnych schorzeń. Poniżej literami oznaczono rodzaje schorzeń, a cyframi – niedobory określonych składników diety.

A – anemia (niedokrwistość)

B – krzywica u dzieci (odwapnienie kości)

C – zaburzenie widzenia (szczególnie o zmroku)

D – szkorbut (uszkodzenie dziąseł, wypadanie zębów) 

I – niedobór witaminy A

II – niedobór witaminy C

III – niedobór witaminy D

IV – niedobór jodu

V – niedobór żelaza

Każdemu z rodzajów schorzenia przyporządkuj składnik, którego niedobór może sprzyjać powstawaniu tego schorzenia.

PP Zad. 6 (2 pkt.)

Wyciąg z karty zdrowia pacjenta: Objawy, z którymi zgłosił się pacjent – suchość, rogowacenie i złuszczanie się naskórka. Dodatkowe informacje – pogarszający się wzrok, słabe widzenie, szczególnie o zmroku.

Wymień witaminę, której brakuje w organizmie pacjenta. Podaj przykład produktu żywnościowego, zawierającego na tyle  dużo tej witaminy, aby mógł być zalecony przez lekarza jako uzupełnienie diety.

PP Zad. 7 (2 pkt.) 

Wpływ wysiłku fizycznego na pracę układu oddechowego można zaobserwować podczas lekcji wychowania fizycznego,  kiedy uczniowie biegną na 60 m. Zaplanuj obserwację wpływu wysiłku fizycznego na układ oddechowy, podając parametr, który będzie obserwowany i sposób przeprowadzenia obserwacji.

P Zad. 8 (2 pkt.)

Polskie...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !