Czytelnictwo książek wśród młodzieży w szkole średniej
Skarżysko - Kamienna 2005
Literatura dla dzieci jest szklaną kulą,
w której odbijają się w nieco innym kształcie
Grażyna Straus w podsumowaniu swego raportu na temat czytelnictwa książek w 1998 r. zauważyła, że być może obserwujemy przemiany modelu czytania”. [2] W 2000 r. zainteresowanie książkami wyraziło 54% Polaków w wieku 16 i więcej lat. Znaleźli się wśród nich ci wszyscy, którzy w ciągu roku choćby raz sięgnęli po jedną książkę. (...) Można zatem uznać, że obecnie książką w jej tradycyjnej postaci zainteresowana jest ponad połowa społeczeństwa. (...) Zapoznanie się rocznie z co najmniej 7 tytułami zadeklarowało 22% Polaków powyżej 15-tego roku życia, wśród których niemałą grupę ( 12 %) stanowili uczniowie i studenci. Do tego rodzaju praktyk wręcz zobligowani. (...) Na silne związki książki z procesami edukacyjnymi wskazują typy publikacji wybierane najczęściej przez największą liczbę czytelników. W roki 2000 były to w pierwszym rzędzie książki szkolne, czyli rozległy obszar piśmiennictwa uwzględniony w programach nauczania, głównie języka polskiego, we wszystkich typach szkół. Wchodziły tu w grę w pierwszym rzędzie szkolne podręczniki oraz obowiązkowe i uzupełniające lektury, lecz również utwory polecane do czytania jako tzw. konteksty interpretacyjne i wszelkie inne publikacje przez szkołę zalecane lub w związku ze szkołą wybierane, także różnego rodzaju opracowania czy nawet bryki. Po ten typ publikacji sięgnął co 5 czytelnik (dokładnie 19 %). Drugie miejsce i 15 % popularności uzyskały książki encyklopedyczne, tj. różnego rodzaju encyklopedie, leksykony, słowniki itp. Bezpośredni związek z procesem kształcenia miał wybór literatury fachowej, który był udziałem co 10-tego czytelnika (dokładnie 11 %), natomiast książki dla dzieci i młodzieży, po które sięgnęła identyczna grupa odbiorców(...) również zazwyczaj edukacyjnym celom służyły. Biorąc pod uwagę charakter wymienionych, a dominujących wyborów czytelniczych, należy wskazać na pragmatyczny lub wręcz utylitarny stosunek społeczeństwa do książek oraz na scholaryzację, jako na najważniejszy mechanizm ich społecznego obiegu.[3]
Jednak na pocieszenie należy dodać, że młodzież czyta również dla czystej przyjemności. 58 % nastolatków twierdzi, że czyta książki, ponieważ pragnie uciec w świat marzeń i wyobraźni. Dla połowy ankietowanych czytanie książek jest sposobem wypełnienia wolnego czasu (52%) i/lub źródłem wiedzy o świecie (49%). Na potrzebę wzruszeń i emocji wskazało 45% nastolatków, a chęć nauczenia się, co dobre a co złe wybrało 40%. Tak więc motywy poszukiwania emocji lub przynajmniej nacechowane emocjonalnie: potrzeba marzeń, wyobrażeń, wzruszeń, przeżyć – najczęściej i najmocniej określają dzisiaj powody sięgania po książkę i oczekiwane źródła satysfakcji czytelniczych. Wśród najaktywniejszych czytelników, tych czytających tygodniowo przynajmniej dwie książki , właśnie ten motyw sięgania po lekturę jest najsilniejszy. Wyniki badań potwierdzają tezę o szansie dla spontanicznego czytania i funkcjonowania książki w emocjonalnym życiu nastolatków. U progu XXI wieku tak właśnie młodzież postrzega rolę książki i czytania i taki deklaruje sens spotkań z lekturą. (...) Współczesne nastolatki lubią książki, których lekturze towarzyszy uczucie lęku. Recepcję horrorów i literatury sensacyjnej charakteryzuje doznawanie właśnie takich uczuć przez młodego czytelnika.(...)Pod koniec lat 90-tych spadło natomiast zainteresowanie komiksem.[4]
Ogólnopolskie sondaże czytelnictwa wykazały nasilenie zainteresowania nastoletnich odbiorców książek niektórymi typami literatury oraz poszczególnymi utworami. Przede wszystkim chodzi tu o książki „szkolne”, które od kilku lat zajmują pierwsze miejsce w kolejnych rankingach popularności. Na liście poczytności, ustalonej w wyniku ogólnopolskich badań w 1992 r. , znalazł się np. Pan Tadeusz, a w 1996 Powrót posła Niemcewicza. Wyborom uczniów i studentów zawdzięczają swą popularność i miejsce na kolejnych ogólnokrajowych listach – fantastyka oraz literatura dla dzieci i młodzieży.
Tabela 1. Literatura dla dzieci i młodzieży – popularni wśród licealistów autorzy i poczytne utwory
Lp. | Utwór | Odsetek wskazań | Autor | Odsetek wskazań |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. | J. Gaarder: Świat Zofii T. Tryzna: Panna Nikt L.M. Montgomery: pozaszkolne tomy cyklu o Ani K. Siesicka: Jezioro osobliwości K. Siesicka: Zapałka na zakręcie N. H. Kleinbaum: Stowarzyszenie Umarłych Poetów M. Musierowicz: Opium w rosole Z. Nienacki: cykl o Panu Samochodziku P. Booth i in.: Beverly Hulls 90210 L M. Montgomery: Błękitny zamek L. M. Montgomery: cykl o Emilce M. Musierowicz: Brulion Bebe M. Musierowicz: Córka Robrojka Dziecko Piątku Ida sierpniowa Pulpecja | 6 % 4 3 3 3 2 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 | 1. M . Musierowicz 2. K. Siesicka 3. J.Gaarder 4. L.M. Montgomery 5. T. Tryzna 6. N. H. Kleinbaum 7. Z. Nienacki 8. A. Dumas (ojciec) 9. A.Szklarski 10. J.Verne 11. K. May 12. A.Minkowski E. Niziurski | 8 % 7 6 5 4 2 2 2 2 2 1 1 1 |