Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Kształtowanie postaw przyjacielskich między polskimi a niemieckimi przedszkolami

Data dodania: 2005-10-04 10:00:00
Współpraca naszego przedszkola z niemieckimi placówkami rozpoczęła się w sierpniu 2001 r. Wtedy to niemiecka delegacja po raz pierwszy wizytowała min. nasze przedszkole. Wszyscy pracownicy Przedszkola Miejskiego nr 3 w Bytomiu czynnie przyczynili się, by pięknie przygotować wystrój placówki dla tak miłych gości.      Współpraca naszego przedszkola z niemieckimi placówkami rozpoczęła się w sierpniu 2001 r. Wtedy to niemiecka delegacja po raz pierwszy wizytowała min. nasze przedszkole. Wszyscy pracownicy Przedszkola Miejskiego nr 3 w Bytomiu czynnie przyczynili się, by pięknie przygotować wystrój placówki dla tak miłych gości.
     Na zaproszenie strony niemieckiej w listopadzie 2001 r. polska delegacja z Bytomia wyjechała do Recklinghausen w tym pani dyrektor naszego przedszkola. Wszyscy starali się coś przygotować dla dzieci niemieckich , a babcia przedszkolaka z mojej grupy przygotowała zestawy ubranek dla lalek zrobione na drutach.
W czerwcu 2002 r. mieliśmy przyjemność gościć delegację niemieckich przedszkolanek w naszej placówce. Pedagodzy z Niemiec zwiedzali dwa bytomskie przedszkola Przedszkole Miejskie nr 3 i Przedszkole Miejskie nr10.
W naszym przedszkolu goście z Recklinghausen uczestniczyli w zajęciu dydaktycznym w grupie dzieci 4-letnich i 6-letnich.
W grupie dzieci 4-letnich delegacja zobaczyła zajęcie z pedagogiki zabawy wykorzystując chustę animacyjną (Klanzy).
W grupie dzieci 6-letnich odbyło się zajęcie w której dzieci stosowały różne techniki plastyczne. .Następnie po konferencji metodycznej, gdzie pani dyrektor naszego przedszkola omówiła metody i formy pracy realizowane z dziećmi przedszkolnymi, delegacja przeszła przez wszystkie sale dydaktyczne .Goście mieli okazję oglądnąć przedszkole i zobaczyć zabawy swobodne w poszczególnych grupach. Dzieci zaś miały okazję poznać nauczycielki z przedszkoli niemieckich i mogły pochwalić się swoimi pracami.
Moi wychowankowie podarowali kilka swoich prac naszym miłym gościom.
W maju 2004 r. nauczycielki z P-3 i P-10 zostały zaproszone na rewizytę do przedszkoli w Recklinghausen. Razem z panią dyrektor miałam przyjemność uczestniczyć w delegacji Wydziału Oświaty reprezentując nasze bytomskie przedszkola.
Wizyta rozpoczęła się zwiedzaniem dwóch gminnych przedszkoli.
     Pierwsze pracowało według koncepcji zdrowego stylu życia przedszkole. Dzieci poznawały różne zioła, hodowały je w doniczkach i w ogrodzie przedszkolnym. Uczyły się praktykowania różnorodnych zabiegów leczniczych związanych z ziołolecznictwem. Według twórcy tego stylu życia – Knopa – należy od najmłodszych lat przyzwyczajać dzieci do korzystania z dobrodziejstw ziół. Dzieci codziennie korzystały z inhalacji np. tymiankowych, poznawały ich smak, zapach. Według koncepcji Knopa dziecko powinno być od najmłodszych lat hartowane. Zgodnie z tym założeniem codziennie w małych grupach dzieci były hartowane poprzez moczenie nóg w zimnej wodzie. Odbywało się to w specjalnym pomieszczeniu, gdzie znajdowały się materace, pojemniki z wodą oraz przyrządy do masażu. Podczas zabiegu cicho włączana była muzyka relaksacyjna. Dzieci przebywały tu około 15 minut. Powietrze inhalowane było olejkami eterycznymi. Przy zapalonych świecach dzieci przechodziły kolejno bosymi stopami po przyrządach masujących, następnie ze śpiewem na ustach wchodziły do zimnej wody i maszerowały w miejscu. Po wyjściu z wody zakładały ocieplacze na stopy wykonane z polaru w kształcie myszki lub innego miłego dla dziecka zwierzątka. Dzieci korzystały również z masaży wodnych stóp w urządzeniach elektrycznych przystosowanych do tego celu. Dzieci rozumiały potrzebę tych zabiegów i chętnie z nich korzystały.
     Drugie przedszkole było placówką do którego chodziły w większości dzieci tureckie. W nim obserwowaliśmy zajęcia nauczania języka niemieckiego dzieci tureckie. Mniejszość turecka stanowi ponad 60% całej populacji dzieci w tym przedszkolu, tj. 95 dzieci.
Oprócz zabaw dzieci w grupach wspomagających naukę języka niemieckiego, przedszkolacy mieli zajęcia indywidualne (grupka 3-5 osobowa) rozwijające i kontrolujące osiągnięcia dzieci w przyswajaniu sobie języka. Zajęcia te prowadzone były przez nauczyciela z innego ośrodka. Były one prowadzone w formie zabawowej dla wszystkich grup wiekowych. Po zajęciach dzieci otrzymywały graficzno-słowne ćwiczenia z rodzicami. Rodzice dzieci tureckich mają obowiązek uczestniczenia w zajęciach popołudniowych z języka niemieckiego, prowadzonych wyłącznie dla nich. Przedszkolanki muszą przełamać opór tych rodziców ze względu na ich niechęć do nauki języka niemieckiego. Rodziny tureckie żyją w swoich klanach, maja swoje zaplecze w postaci tureckich sklepów, barów, ośrodków usługowych i brak im motywacji do nauki języka niemieckiego. Współpraca z rodzicami na tym polu jest bardzo trudna.
Organizacja dnia w tym przedszkolu rozpoczyna się od zebrania dzieci w jednej sali. Dzieci wspólnie z przedszkolanką śpiewają piosenki po niemiecku, ilustrują je ruchem ciała, uczą się rymowanek i wierszyków. Następnie rozchodzą się do swoich grup, gdzie przygotowują sobie drugie śniadanie i bawią się z kącikach zainteresowań. Następnie wychodzą do ogrodu bez względu na pogodę. W razie deszczu zakładają gumowce i peleryny przeciwdeszczowe. Przedszkolanki prowadzą dzienniki obserwacji dzieci, gdzie rejestrują umiejętności i sprawność fizyczną dziecka. W wychowaniu kładzie się duży nacisk na samodzielność dziecka i jego sprawność fizyczną. W przedszkolu organizowane są pikniki tureckie.
W jednym z nich miałyśmy okazję uczestniczyć Brałyśmy udział razem z mamami tureckimi w przygotowaniu potraw regionalnych min. zupy z soczewicy, czy rolad zawijanych w liście winogron. Potrawy te były przygotowane w kuchni przedszkolnej. Było bardzo miło i sympatycznie.
     Kolejne przedszkole, które odwiedziliśmy miało ciekawą koncepcję pracy. Od trzech miesięcy przedszkole to prowadziło pracę otwartą. Przygotowując się do wprowadzenia tej koncepcji przeprowadzono wiele spotkań z rodzicami w celu wyjaśnienia korzyści, jakie nastąpią w wyniku realizacji koncepcji pracy otwartej dla ich dzieci.
W przedsionku przedszkola ustawiono komputer, na którym rodzice mogą przeglądać zdjęcia i nagrania, jakie systematycznie robione są ich dzieciom podczas zajęć i zabaw. Dzięki temu rodzice mogą śledzić postępy...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !