Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Program Nowa Matura z Geografii

Data dodania: 2006-04-25 16:45:00
Program Nowa matura z geografii Wraz z wejściem w życie reformyszkolnictwa, geografia stała się przedmiotem do wyboru na egzaminie maturalnymw postaci pisemnego egzaminu zewnętrznego.Podstawowym aktem prawnymwprowadzającym zewnętrzny system oceniania jest Ustawa o systemie oświaty z1991 r. wraz z późniejszymi zmianami.
Program Nowa matura z geografii

     Wraz z wejściem w życie reformy szkolnictwa, geografia stała się przedmiotem do wyboru na egzaminie maturalnym w postaci pisemnego egzaminu zewnętrznego.
     Podstawowym aktem prawnym wprowadzającym zewnętrzny system oceniania jest Ustawa o systemie oświaty z 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami.
     Aktami prawnymi regulującymi przeprowadzanie egzaminów maturalnych są:
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.01.2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (DzU z 2003 r. Nr 26, poz. 225),
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10.04.2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań b idących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (DzU z 2003 r. Nr 90, poz. 846),
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19.10.1999 r. w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać egzaminatorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz warunków wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji egzaminatorów (DzU Nr 93, poz. 1071).
Nowy egzamin maturalny jest wprowadzony, aby zapewnić:
  • jednolitość zadań i kryteriów oceniania w całym kraju,
  • porównywalność wyników
  • obiektywizm oceniania (kodowane prace, oceniane przez zewnętrznych egzaminatorów),
  • konieczność zdawania tylko raz egzaminu z danego przedmiotu, zamiast odrębnie w szkole i odrębnie na uczelni.
Głównym celem programu jest wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu maturalnego z geografii
     Oczekiwanym rezultatem realizacji programu „Nowa Matura z Geografii” jest zdanie egzaminu maturalnego z geografii w stopniu umożliwiającym uczniom dostanie się na wybrane uczelnie wyższe
     Wdrażanie programu i realizacja jego zadań odbywać się będzie podczas pracy koła geograficznego, na lekcjach geografii, na wycieczkach szkolnych.

Ewaluacja programu
  • bieżąca - uzyskiwanie coraz lepszych wyników z rozwiązywanych przez uczniów przykładowych testów egzaminacyjnych.
  • końcowa - wyniki egzaminu próbnego i maturalnego
Cele szczegółowe
     W wyniku realizacji programu uczeń powinien:
  1. Zdobyć podstawowe wiadomości dotyczące:
    • pojęć i zagadnień z zakresu kartografii, geografii fizycznej i społeczno – ekonomicznej,
    • dowodów i konsekwencji ruchów Ziemi,
    • sposobów datowania i odtwarzania dziejów Ziemi,
    • składników systemu przyrodniczego Ziemi i relacji zachodzących między nimi,
    • zróżnicowania ludności świata,
    • liczby ludności świata, kontynentów i Polski, struktur demograficznych oraz kierunków zmian,
    • rozmieszczania i sposobów pozyskiwania surowców naturalnych na świecie i w Polsce,
    • czynników lokalizacji przemysłu,
    • przestrzennego rozmieszczenia przemysłu na świecie i w Polsce,
    • współczesnych tendencji w zakresie gospodarki światowej,
    • najważniejszych problemów ekologicznych.
  2. opanować umiejętności w zakresie:
    • wyszukiwania, analizowania i weryfikowania źródeł informacji geograficznej,
    • po sługiwania się różnego rodzajami map,
    • orientowania się w przestrzeni Ziemi i Wszechświata,
    • rysowania planów, szkiców, profili, schematów,
    • obliczeń astronomiczno – nawigacyjnych,
    • prawidłowego odczytywania, analizy danych statystycznych, map, wykresów, schematów, diagramów,
    • wyjaśniania przyczyn zróżnicowania klimatyczno – roślinno – glebowego Ziemi.
    • przedstawiania przestrzennych powiązań i zależności w systemie człowiek – przyroda – gospodarka,
    • oceny zmian w środowisku geograficznym, rozwiązań problemów istniejących w środowisku geograficznym,
    • integrowania wiedzy z różnych dziedzin do wyjaśniania zjawisk przyrodniczych i społeczno – gospodarczych.
  3. Wykształcić postawy takie jak:
    • potrzeby racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych Ziemi,
    • przekonanie o potrzebie i możliwości poznawania praw rządzących Wszechświatem,
    • tolerancja i szacunek dla ludzi o odmienności religijnej, rasowe, kulturowej,
    • współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
    • konieczności wprowadzania stylu życia w oparciu o rozwój zrównoważony,
    • docenianie walorów przyrodniczych Polski, województwa świętokrzyskiego, Ziemi Jędrzejowskiej
I. Geografia Fizyczna
Dział programu zakres treści przewidywane osiągnięcia ucznia – uczeń: formy i sposoby realizacji
Źródła informacji geograficznej
  • bezpośr. i pośr. źródła informacji geogr.
  • mapa i jej elementy
  • kartograficzne metody badań
  • graficzne metody prezentacji zjawisk
  • zna: źródła inf. geogr., podział map, rodzaje odwz. kart., kart. metody prezentacji zjawisk
  • potrafi: korzystać ze źródeł inf. geogr., obliczać odl. i powierzchnię na mapie oraz wysokość punktów, wykonać profil terenu, wykonać kartogram i kartodiagram.
praca z mapą, wykład z wykorzystaniem foliogramów, praca z arkuszami egzaminacyjnymi, wykonywanie ćwiczeń zawartych w kartach pracy, praca z mapą na wycieczkach
Astronomiczne podstawy geografii
  • budowa Wszechświata
  • kształt i rozmiary Ziemi
  • ruchy Ziemi i Księżyca
  • rachuba czasu
  • górowanie Słońca
  • strefy oświetleniowe
  • współrzędne geogr i astron.
  • kalendarz
  • zna: teorie kosmologiczne, zasady wyznaczanie współrz. geogr. i astron. jednostki kalendarza
  • rozumie: powstanie i ewolucję wszechświata, związek miedzy ruchami Ziemi a rachubą czasu
  • potrafi: wyznaczyć współrz. geogr. i astr., obliczać wysokość górowania Słońca, różnice czasów na Ziemi, wykreślić dzienne łuki Słońca
prezentacje multimedialne, praca z mapą, objaśnianie z wykorzystaniem foliogramów, ćwiczenia obliczeniowe, praca z przykład. ark. egzaminac., wyznaczanie wysokości górowania w terenie
Geologia historyczna
  • metody odtwarzania wieku skał i wydarzeń geologicznych
  • dzieje Ziemi
  • struktury tektoniczne
  • zna: podst. metody odtwarzania dziejów Ziemi (stratygraficzna, paleontologiczna, izotopowa), podział dziejów Ziemi na ery i okresy, najważniejsze wydarzenia geologiczne w poszczególnych erach
  • potrafi: korzystać z tabeli strat., określać chronologię wydarzeń geologicznych na podst. przekrojów geologicznych
wykład z wykorzystaniem foliogramów, analiza przekrojów geologicznych, rozwiązywanie zadań z arkuszy egz.
Litosfera
  • budowa wnętrza Ziemi
  • minerały i skały
  • procesy geologiczne wewnętrzne (wulkanizm, plutonizm, trzęsienia Ziemi, ruchy górotwórcze)
  • tektonika płyt litosfery
  • procesy geologiczne zewnętrzne (wietrzenie, ruchy masowe, zjawiska krasowe, procesy fluwialne, eoliczne glacjalne, dział. wód stojących)
  • zna: budowę wnętrza Ziemi, podział genetyczny skał, procesy wewnętrzne i zewnętrzne
  • rozumie: wpływ poszczególnych procesów na modelowanie powierzchni Ziemi oraz na życie i gospodarkę człowieka
  • potrafi: scharakteryzować działalność niszczącą i budującą każdego z procesu i formy jakie one tworzą.
wykład z wykorzystaniem plansz graficznych i foliogramów, prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań z ark. egz.
Atmosfera
  • Skład chemiczny i budowa atmosfery
  • temperatura powietrza
  • ciśnienie atmosferyczne
  • cyrkulacja atmosfery i wiatry
  • wilgotność powietrza, chmury i opady atmosferyczne
  • klimaty kuli ziemskiej
  • prognoza pogody
  • zna: skład i budowę atmosfery, elementy pogody i klimatu, strefy klimatyczne Ziemi
  • rozumie: mechanizm procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze
  • potrafi: opisać aktualny stan atmosfery, odczytywać tabele mi wykresy, przewidywać zmiany pogody, lokalizować strefy klim.,
analiza przekrojów, praca na podstawie map klimatycznych i synoptycznych, wykonywanie prostych pomiarów i obserwacji meteorolog., rozwiązywanie zadań z ark. egz.
...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !