Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !

Program nauczania techniki w klasie I gminazjum.

Data dodania: 2004-10-15 11:00:00
Autorski program nauczania techniki w klasie I gimnazjum.PROGRAM AUTORSKI TECHNIKI KL. I GIMNAZJUM

I. CELE KSZTAŁCENIA TECHNICZNEGO:
  1. Nauczanie podstawowych umiejętności praktyczno-technicznych przydatnych w życiu codziennym oraz w czasie wolnym od pracy.
  2. Rozbudzanie zainteresowań i dociekliwości poznawczych w zakresie techniki i społecznych skutków jej rozwoju.
  3. Kształtowanie społecznie pożądanych postaw uczniów jak sumienność, pracowitość, życzliwość.
  4. Doskonalenie organizacji pracy.
  5. Poznanie siebie i swoich możliwości psychicznych umożliwiających wielostronny i optymalny rozwój prowadzący do racjonalnego wyboru dalszego etapu kształcenia i przyszłej pracy zawodowej.
  6. Wykorzystywanie technologii informacyjnych w rozwiązywaniu typowych problemów pojawiających się w różnych etapach działalności technicznej.
  7. Dobieranie i stosowanie technologii proekologicznych.
  8. Krytyczne spostrzeganie i opisywanie rzeczywistości technicznej, dostrzeganie jej walorów i zagrożeń.
  9. Stosowanie bezpiecznych zasad poruszania się po drogach.

II. MATERIAŁ NAUCZANIA ZWIĄZANY Z CELAMI KSZTAŁCENIA.
  1. Informacja techniczna:
    • zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i elektronicznymi,
    • symbole graficzne stosowane w rysunku elektrycznym,
    • interpretacja danych technicznych zawartych na tabliczkach znamionowych,
    • schematy układów elektrycznych i elektronicznych,
  2. Elektrotechnika i elektronika:
    • najczęściej wykorzystywane zjawiska elektryczne,
    • korzystanie z energii elektrycznej w życiu codziennym w ujęciu historycznym,
    • proste układy w elektrotechnice i elektronice,
    • zasady pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych,
    • charakterystyka materiałów wykorzystywanych w elektrotechnice i elektronice,
    • funkcje i cechy charakterystyczne podstawowych części i zespołów stosowanych w elektronice i elektrotechnice.
  3. Materiałoznawstwo – metale:
    • rozróżnianie podstawowych stopów żelaza i metali nieżelaznych: miedzi, aluminium, cyny),
    • poznawanie właściwości wyrobów metalowych: twardość, wytrzymałość doraźna i zmęczeniowa,
    • podstawowe materiały stosowane do budowy urządzeń i maszyn.
  4. Działalność techniczna i technologia wytwarzania dokumentacji konstrukcyjnej wytworów:
    • wyróżnianie operacji technologicznych na podstawie dokumentacji konstrukcyjnej wytworów,
    • sposoby zapisywania planów technologiczno organizacyjnych,
    • zapoznanie z rodzajami obróbek metali, obróbki skrawaniem, cieplnej, plastycznej,
    • sposoby łączenia metali z metalami i metali z innymi materiałami,
    • wykańczanie powierzchni i zabezpieczenie prze korozją,
    • obsługa i konserwacja urządzeń technicznych na przykładzie wiertarki ręcznej, szlifierki tarczowej,
    • montaż i demontaż modeli prostych mechanizmów, podzespołów maszyn z zmienną ruchu obrotowego na posuwisto-zwrotny i napędem elektrycznym.
  5. Elementy ekologii:
    • alternatywne źródła energii,
    • działania mające na celu zmniejszenie degradacji środowiska
  6. Edukacja komunikacyjna.
    • hierarchia ważności norm, znaków, sygnałów i poleceń w ruchu drogowym ,
    • przepisy o ruchu motorowerów,
    • nazwy, treść i znaczenie znaków drogowych,
    • tryb i zasady zdawania egzaminu na kartę motorowerową.
  7. Edukacja informatyczna.
  8. sposoby zastosowania komputerów w życiu codziennym – programy użytkowe,
  9. sposoby komunikowania się przy pomocy komputera,
  10. wykorzystanie programów multimedialnych.

III . PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW.
  1. Informacja techniczna.
    UCZNIOWIE:
    • poznają zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi i elektronicznymi,
    • stosują w praktyce symbole graficzne stosowane w rysunku elektrycznym,
    • potrafią interpretować dane techniczne tabliczek znaczeniowych
    • poznają układy elektryczne i elektroniczne.
  2. Elektronika i elektrotechnika.
    UCZNIOWIE:
    • poznają i stosują najczęściej wykorzystywane...

Dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla zalogowanych!


Literka jest portalem stworzonym specjalnie dla nauczycieli. Znajdziesz u nas artykuły i materiały pomocne w pracy, porady prawne, aktualności ze świata oświaty.


Aby publikować własne materiały oraz otrzymać pełen dostęp do portalu , Zaloguj się.

Nie masz konta ? Zarejestruj się za darmo !